۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سایه تردید بر بازار فلزات گرانبها/ طلا روند اصلاحی در پیش گرفت

۲۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۳:۴۵
کد خبر: 488745
سایه تردید بر بازار فلزات گرانبها/ طلا روند اصلاحی در پیش گرفت

قیمت آتی طلا و نقره روز گذشته با در پیش گرفتن روند اصلاحی کاهش یافت. این در حالی است که ریسک پذیری سرمایه گذاران در اواسط هفته کاهش آشکاری نسبت به هفته‌های پیشین داشت که شرایط را برای بهبود اوضاع بازار فلزات گرانبها فراهم آورده بود.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ حرکت صعودی اخیر قیمت فلزات گرانبها بیانگر آن است که همچنان مزیت فنی کوتاه مدت در این بازار وجود دارد. بر این اساس روز گذشته طلای آتی فوریه با کاهش ۲۲ دلاری به قیمت ۱۸۵۲.۹۰ دلار و نقره آتی مارس در بازار کومکس نیویورک با کاهش ۰.۵۱۱ دلاری به قیمت ۲۴.۲۲۵ دلار مورد معامله قرار گرفت.

روند صعودی در بازار طلا و نقره گاهی برای ادامه یافتن نیاز به ناآرامی‌های ژئوپلتیکی دارد، ناآرامی‌های خاورمیانه یا کره شمالی می‌تواند در این میان تعیین کننده باشد اگرچه اخیرا اخباری از آن سوی دنیا بر روند قیمت گذاری فلزات گرانبها تاثیرگذاری نداشته است.

شاخص‌های سهام ایالات متحده پس از آنکه در پایان معاملات روز سه شنبه موفق به ثبت رکوردهای جدید شد، روز گذشته روند اصلاحی و نزولی در پیش گرفت. بازارهای سهام به طور کلی با نگاهی به چشم انداز اقتصادی ۲۰۲۱ مسیر حرکت خود را ادامه می‌دهند، چشم اندازی که خبر از توزیع موثر واکسن کووید - ۱۹ داده و اقتصاد جهانی را در مسیر بهبود قرار می‌دهد. با این وجود چشم انداز کنونی نسبت به گسترش شیوع در ایالات متحده نگران کننده است، سازمان جهانی بهداشت این روند شیوع را تکان دهنده خوانده و خبر داده در هر دقیقه یک یا دو آمریکایی بر اثر کرونا جان خود را از دست می‌دهند. بر این اساس تاکنون بیش از ۱۵ میلیون نفر در ایالات متحده به این ویروس مبتلا شده و بیش از ۲۸۶ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

از دیگر عوامل تاثیرگذار بر بازارهای مالی، خوش بینی معامله گران و سرمایه گذاران در مورد افزایش احتمال تصویب بسته دوم محرک مالی ایالات متحده از سوی کنگره در آینده نزدیک است، اگرچه مبلغ بسته دوم کمتر از یک تریلیون دلار است اما بازار استقبال خوبی از احتمال تصویب بسته دوم داشته است.

شاخص دلار آمریکا هم طی معاملات روز گذشته روند افزایشی خود را ادامه داد. در بازارهای مهم خارجی هم قیمت آتی نفت خام ژانویه نیمکس با اندکی کاهش به ۴۵.۳۰ دلار در بشکه رسید. بازده اوراق آتی ده ساله خزانه‌داری ایالات متحده هم روز گذشته در محدوده ۰.۹ درصدی معامله شد.

10

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، قیمت معاملات آتی طلا فوریه پس از آنکه در روز سه شنبه به بالاترین سطح سه هفته‌ای خود رسید بار دیگر شاهد بازگشت مجدد بود. روند معاملات آتی طلا از دیدگاه صعودی و نزولی در یک سطح کلی قرار دارد. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ثابت ۱۹۰۰ دلار در هر اونس است که بالاترین قیمت معاملات آتی ماه دسامبر بوده، همچنین هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به زیر سطح پشتیبانی کامل ۱۸۰۰ دلار در هر اونس عنوان شده است. بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت نخست طلا، بالاترین سطح قیمت معاملات در طول هفته جاری یعنی ۱۸۷۹.۸۰ و سطح مقاومت دوم ۱۹۰۰ دلار در هر اونس عنوان شده، همچنین سطح پشتیبانی نخست طلا در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز چهارشنبه یعنی ۱۸۴۰.۷۰ دلار و سطح پشتیبانی دوم در ۱۸۲۵ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

11

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

معاملات آتی نقره مارس پس از آنکه قیمت‌ها در پایان معاملات روز سه شنبه در بالاترین سطح سه هفته گذشته رسید، روز گذشته روند نزولی در پیش گرفت. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۶.۲۷ دلار است که بالاترین سطح قیمت معاملات ماه نوامبر بوده هدف بعدی نزولی قیمت‌ها نیز رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل ۲۱.۹۳ دلار در هر اونس دیده شده است.

 

 در این زمینه بخوانید:

ادامه روند جهشی طلا تا پایان هفته

درخشش بازار فلزات گرانبها در سایه بسته دوم محرک مالی

بر اساس معاملات انجام شده در روزهای اخیر، سطح مقاومت نخست نقره ۲۴.۷۵۵ دلار و سطح مقاومت دوم ۲۵.۰۱۵ دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست ۲۴ دلار و سطح پشتیبانی دوم ۲۳.۶۳ دلار در هر اونس مشاهده شده است.