۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ادامه روند جهشی طلا تا پایان هفته/ بازگشت سرمایه‌گذاران به پناهگاه امن

۱۹ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۴۸
کد خبر: 488507
ادامه روند جهشی طلا تا پایان هفته/ بازگشت سرمایه‌گذاران به پناهگاه امن

قیمت‌های آتی طلا طی معاملات روز گذشته در ایالات متحده با افزایش متوسط به بالاترین سطح قیمت سه هفته گذشته رسید. قیمت نقره هم با حفظ روند صعودی بالاترین سطح قیمتی سه هفته‌ای خود را حفظ کرد.

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ روند صعودی بازار فلزات گرانبها به مدار تکنیکال فنی بازگشت کرده تا مزیت کلی کوتاه مدت خود را به اثبات برساند. در حالی که ریسک گریزی در میان سرمایه گذاران طی هفته جاری شدت بیشتری یافته است، توجه معامله گران به پناهگاه امن سرمایه گذاری پس از روند نزولی شدیدی که اخیرا در پیش گرفته بود افزایش یافته است. بر این اساس روز گذشته طلای آتی فوریه با افزایش 11.40 دلاری به قیمت 1877.40 دلار در هر اونس و نقره آتی مارس در بازار کومکس نیویورک با افزایش 0.19 دلاری به قیمت 24.775 دلار مورد معامله قرار گرفت.

این در حالی است که مسیر حرکت بازارهای جهانی سهام ترکیبی بود؛ در ایالات متحده هم اگرچه تا نیمه‌های روز شاخص‌ها روند نزولی داشتند اما در پایان معاملات، افزایش یافت. در اوایل هفته، با توجه به مسیر صعودی ابتلا و قربانیان کووید – 19 و ثبت رکوردهای تازه در این خصوص سرمایه‌گذاران بار دیگر به آغوش سرمایه‌های امن بازگشتند. در واقع نگرانی بازار از آن است که شیوع گسترده منجر به اعمال محدودیت‌های جدید در ایالت‌های مختلف آمریکا شده و تعطیلی کسب و کارها بار دیگر رشد اقتصادی را با مشکل مواجه کند. اگرچه بدبینی بازار در شرایطی اتفاق می‌افتد که تزریق واکسن کرونا از روز سه شنبه در انگلستان آغاز و روند توزیع گسترده و تزریق در ایالات متحده هم به زودی آغاز می‌شود.

همچنین به نظر می‌رسد اخبار امیدوار کننده در مورد بسته دوم محرک مالی دولت ایالات متحده در پی شیوع ویروس کرونا در حال دستیابی به پیشرفت‌های جالب توجهی است. از جمله موارد نگران کننده و تاثیرگذار بر بازارها مربوط به بازرگانان و سرمایه گذاران اروپایی است که نگران تاخیر در روند اجرای برگزیت هستند. شاخص پوند انگلیس در طول هفته جاری افت کرده است.

شاخص دلار آمریکا در طول معاملات روز گذشته روند افزایشی در پیش گرفت و روند اصلاحی خود را ادامه داد. در بازارهای مهم خارجی نیز قیمت‌های آتی نفت خام ژانویه نیمکس با اندکی کاهش به 45.65 دلار در بشکه رسید. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری ایالات متحده نیز در محدوده 0.93 درصدی معامله شد.

طلا

(نمودار روند حرکت 24 ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، قیمت‌های آتی طلای فوریه به بالاترین سطح خود در طول سه هفته گذشته رسید، روند حرکت قیمت طلا به نمودار مزیت کلی کوتاه مدت خود بازگشته است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ثابت 1900 دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها بازگشت به زیر سطح پشتیبانی کامل 1800 دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات روزهای اخیر سطح مقاومت نخست طلا 1885 دلار و سطح مقاومت دوم 1900 دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست 1863.90دلار و سطح پشتیبانی دوم 1850 دلار در هر اونس مشاهده شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت 24 ساعته قیمت نقره)

قیمت‌های آتی نقره مارس پس از پایان معاملات روز گذشته بالاترین سطح سه هفته گذشته خود را حفظ کرد. معاملات آتی نقره همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردارند. هدف بعدی صعودی قیمت نقره رسیدن به سطح مقاومت فنی 26.27 دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل 21.93 دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات اخیر سطح مقاومت نخست نقره 25.015 دلار و سطح مقاومت دوم 25.50 دلار در هر اونس قرار گرفته است. همچنین سطح پشتیبانی نخست 24.55 دلار و سطح پشتیبانی دوم 24 دلار در هر اونس مشاهده شده است.