۰ نفر

نایب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران مطرح کرد؛

روند صعودی مجدد قیمت سکه و طلا در کشور

۱۴ آذر ۱۳۹۹، ۱۹:۰۴
کد خبر: 487114
روند صعودی مجدد قیمت سکه و طلا در کشور

نایب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن اشاره به نوسانات ۵۰ دلاری قیمت طلای جهانی و همچنین افزایش مجدد نرخ ارز، از روند صعودی مجدد قیمت سکه و طلا در کشور خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمد کشتی‌آرای، در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر تحولات بازار سکه و طلا علیرغم تعطیلی واحدهای صفی تهران به دلیل جلوگیری از گسترش شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: از اواسط هفته به بعد، قیمت اونس جهانی افزایش به نسبت شدیدی پیدا کرد. قیمت هر اونس جهانی بطور متوسط در طول یک هفته اخیر از ۱۰ دلار تا ۶۰ دلار رو به افزایش رفت. علاوه براین صحبت‌هایی که در هفته اخیر در محافل سیاسی صورت گرفت، منجر به تغییراتی در نرخ ارز شد.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر ادامه داد: به طور کلی درحالی که هفته پیش‌تر و در حقیقت در ۱۰ روز ابتدایی تعطیلات، قیمت سکه و طلا از ثبات نسبی برخوردار بود اما باتوجه به افزایش قیمت طلای جهانی و نرخ ارز در داخل، قیمت سکه و طلا طی سه-چهار روز اخیر روند صعودی به خود گرفت و سبب افزایش حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی قیمت سکه شد. به همین ترتیب، افزایش دو عامل نرخ ارز و اونس جهانی، افزایش ۱۰۵ هزار تومانی هر گرم طلای ۱۸ عیار را در مجموع در سه روز پایانی هفته به دنبال داشته است.

وی خاطرنشان کرد: درست است که باتوجه به تعطیلات بازار و واحدها طی دو هفته اخیر، معاملات به حداقل رسید اما در برخی شهرها و شهرستان‌ها با توجه به وضعیت نارنجی شیوع این ویروس، واحدهای صنفی بدون محدودیت مشغول به کار بودند. به انضمام اینکه در خود تهران نیز علیرغم تعطیلی واحدهای صنفی اما اتاق معاملات مابین اشخاص حرفه‌ای و دادوستدها صورت گرفته که به نوعی به جهت تعیین قیمت‌ها نیز بوده است.

این مقام صنفی ضمن اشاره مجدد به اینکه در مجموع در ۱۰ روز ابتدایی تعطیلات، قیمت‌ها روند کاهشی و سیری نزولی داشت اما در سه-چهار روز پایانی باتوجه به افزایش نرخ ارز و قیمت طلای جهانی، روند تغییر کرد، گفت: در حالی که در ابتدای هفته قیمت هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید تا ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان کاهش یافته بود، در آخر هفته قیمت آن با افزایش یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی به ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. سکه تمام طرح قدیم نیز از ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان با افزایش ۷۰۰ هزار تومانی به  ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. در حال حاضر حباب سکه نیز برای هر قطعه سکه که تا ۷۵۰ هزار تومان نیز کاهش یافته بود، اکنون با توجه به اینکه تقاضا برای سکه در روزهای پایانی هفته ایجاد شد، در محدوده یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

کشتی‌آرای افزود: در پایان هفته هر قطعه نیم سکه با افزایش ۴۰۰ هزار تومانی، شش میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و ربع سکه با افزایش ۲۵۰ هزار تومانی، چهار میلیون و ۲۵۰ هزار تومان تعیین قیمت شده‌اند. این در حالی است که در ابتدای هفته به ترتیب نیم سکه پنج میلیون و ۸۵۰ و ربع سکه چهار میلیون تومان قیمت داشته‌اند. سکه‌های یک گرمی نیز با ۱۰۰ هزار تومان افزایش نسبت به ابتدای هفته که دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت داشته، در پایان هفته به دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسیده است.  

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواه تهران افزود: همچنین هر مثقال طلا با افزایش ۱۸۰ هزار تومانی از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در ابتدای هفته به چهار میلیون و ۶۸۰  هزار تومان و همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار  با افزایش ۱۰۵ هزار تومانی به یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسیده است. در ابتدای هفته‌ای که گذشت هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۴۵ هزار تومان قیمت داشت. آخرین نرخ ثبت شده برای اونس جهانی نیز ۱۸۳۹ دلار و ۸۹ سنت است.