۰ نفر

بررسی تحولات بازار ارز در هفته منتهی به ۱۵آذر ۱۳۹۹؛

التهاب ۲هزار تومانی بازار ارز در هفته‌ای که گذشت

۱۴ آذر ۱۳۹۹، ۱۸:۵۳
کد خبر: 487111
التهاب ۲هزار تومانی بازار ارز در هفته‌ای که گذشت

بازار ارز در هفته‌ای که گذشت، تحت تاثیر دو رویداد مهم یعنی ترور شهید «محسن فخری زاده» و تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در مجلس دچار نوسان شد که در مواجهه با رخداد اول آرامش خود را حفظ کرد، اما در مواجهه با تصمیم مجلس، دچار التهاب شد.

دومین هفته آذرماه در حالی سپری شد که بازگشت التهاب به بازار ارز مهمترین مشخصه آن شد. بازاری که طی بیش از پنج هفته متوالی، شاهد شیب ملایم کاهش قیمت‌ها بود و بر طبق پیش‌بینی‌های تحلیلگران بازار، این حرکت آهسته می‌توانست تا منطقی شدن قیمت ارز ادامه پیدا کند، اما اتفاقاتی غیرمنتظره روند حاکم بر بازار را تغییر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، بازار ارز اولین روز هفته را در شرایطی آغاز کرد که انتشار خبر ترور دانشمند برجسته کشور، دکتر محسن فخری‌زاده، مهمترین رخداد غیرمنتظره‌ای بود که فضای کشور را تحت تاثیر خود قرار داد. به همین دلیل در اولین معاملات روز شنبه، با انتظار ایجاد تلاطم در شرایط سیاسی کشور،  قیمت دلار در بازار آزاد با افزایشی ۶۰۰ تومانی نسبت به روز پنجشنبه هفته پیشین، کار خود را در کانال ۲۵ هزار تومانی آغاز کند. البته این نگرانی به سرعت و پس از اعلام مواضع رسمی مقامات ارشد کشوری و لشگری، فروکش کرد و با بازگشت آرامش به فضای کلی کشور، بازار ارز هم متاثر از آن با نگاهی امیدوارانه به آینده اقتصادی کشور، بار دیگر مسیر کاهشی قیمت‌ها را طی کرد و در پایان روز با قیمت ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد. در این روز بازارساز هم با مقاومت نسبت به رفتار احساسی ابتدای معاملات، قیمت فروش دلار را در صرافی‌های بانکی،  ۲۴ هزار و ۷۵۰ تومان اعلام کرد و تا پایان روز این قیمت را ۵۰ تومان نیز کاهش داد.

مقاومت بازار ارز در برابر شوک ناشی از ترور دانشمند هسته‌ای

فعالان بازار ارز نشان دادند که دسیسه‌های دشمنان کشور، اثرگذاری چندانی بر پیش‌بینی‌های آنان از آینده اقتصادی کشور نداشته و آنان با اعتماد به مواضع مسوولان نظام، معاملات خود را تنظیم می‌کنند. بنابراین پس از گذر سریع بازار ارز از شوک ترور دانشمند برجسته کشور، انتظار می‌رفت، روند کاهشی قیمت‌ها، مشابه هفته‌های پیش، ادامه پیدا کند. انتظاری که شروع بازار در روز یکشنبه هم تایید کننده آن بود و دلار در این روز با بهایی ۱۰۰ تومان ارزانتر از آخرین قیمت روز گذشته، معاملات خود را شروع کرد و در ساعات اولیه همچنان میل کاهشی، بر بازار حاکم بود.

تاثیر بازار از تصمیم مجلس

اما وارد آمدن شوک دوم به بازار، این آرامش را بر هم زد و مجددا باعث صعودی شدن قیمت‌ها شد. شوکی که از صحن مجلس شورای اسلامی توانست فضای روانی فعالان بازار را دچار تشویش کرد. در جلسه روز یکشنبه مجلس،  دو فوریت طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» تصویب شد. طرحی که که در فضای رسانه‌ای کشور معروف به طرح خروج از برجام است و باعث شد تا از میانه روز یکشنبه،  قیمت ارز وارد فاز صعودی شود. البته روند افزایش قیمت تا تشکیل مجدد صحن علنی مجلس در روز سه‌شنبه و بررسی کلیات و جزئیات این طرح، روندی ملایم داشت.

تا پیش از تصویب کلیات این قانون در مجلس شورای اسلامی، قیمت دلار در بازار آزاد به ۲۵ هزار و ۳۰۰ تومان افزایش پیدا کرده بود و در صرافی‌های بانکی هم دلار با قیمت ۲۵ هزار تومان به فروش می‌رسید. اما بلافاصله پس از تصویب کلیات این قانون در صحن مجلس، قیمت دلار در بازار آزاد با افزایشی یکباره در قیمت ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد. این روند افزایشی تا پایان روز سه‌شنبه که مجلس در جلسه اضطراری عصر خود تصویب مفاد این قانون را به اتمام رساند،  به ۲۶ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. در این روز در صرافی‌های بانکی نیز قیمت فروش دلار تا ۲۵ هزار و ۶۲۰ تومان افزایش یافت.

البته مصوبه مجلس با نگرانی دولتمردان همراه بود و از زبان سخنگوی دولت و معاون اول ریاست جمهوری دخالت مجلس در جزئیات توافقات هسته‌ای امری خلاف قانون اساسی توصیف شد. احتمالا این واکنش‌ها و انتظار برای اعلام موضع شورای نگهبان باعث شد تا در روز چهارشنبه بازار ارز روند نزولی نسبتا تندی را به خود بگیرد دلار در میانه این روز،  به قیمت ۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان نیز بازگردد. اما این روند نزولی نیز با اعلام تصویب مفاد این قانون توسط اعضای شورای نگهبان در ساعات پایانی روز معاملاتی چهارشنبه، بلافاصله نوسان دیگری را بر بازار تحمیل کرد و در پایان این روز،  بهای دلار ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان افزایش یافت.

در معاملات روز پنج شنبه هم نمودار قیمت دلار شیب افزایشی ملایمی را داشت و تا پایان کار صرافی‌ها در ظهر این روز قیمت دلار به ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. قیمت فروش دلار در صرافی‌های بانکی هم در این روز ۲۵ هزار و ۴۷۰ تومان ثبت شد.

بازار ارز نگران سرنوشت برجام

تحلیل‌های متفاوت و گاها متضادی از تاثیر مصوبه مجلس بر سرنوشت برجام در میان فعالین بازار وجود دارد، اما با وجود این برداشت‌های ضد و نقیض روند بازار نشان می‌دهد فعالان بازار آزاد همچنان انتظار افزایش قیمت دلار با شیبی ملایم به کانال ۲۶ هزار تومان را دارند و به همین دلیل عمده معاملات شنبه‌ای دلار در روزهای پایانی هفته گذشته،  در محدوده ۲۶ هزار تومان انجام شد.

اما بر خلاف فعالان بازار آزاد، بازارساز همچنان برای بازگرداندن روند کاهشی به بازار ارز مقاومت می‌کند و به همین دلیل در تمامی نوسان‌های صورت گرفته در هفته گذشته، اختلاف قیمت خرید و فروش دلار در صرافی‌های بانکی بیش از ۱۰۰۰ تومان حفظ شد. این روندی است که بازار ساز از اواخر مهرماه برای حفظ روند نزولی بازار بر آن تاکید داشت.

کارشناسان بازار ارز نیز پیش‌بینی‌های متفاوتی را برای بازار هفته آینده دارند. بازاری که پس از گذر موفق از توطئه دشمنان خارجی، حال به شدت تحت تاثیر تحولات سیاسی داخلی قرار گرفته است و به همین دلیل دچار التهاب شده است.

به نظر می‌رسد در این شرایط مهمترین عامل برای بازگشت آرامش به بازار ارز،  برقراری وحدت و همگامی میان قوای مختلف کشور و گذر آنان از اختلاف نظرهای ایجاد شده در هفته گذشته باشد. اتفاق نظری که در صورت وقوع می تواند تا حد زیاد آرامش روانی مورد نیاز بازار را فراهم سازد. بازاری که گویا در این روزها، بیش از هرچیز دل نگران سرنوشت برجام است.