۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

جهش فلزات گرانبها با تضعیف شاخص دلار آمریکا/ رشد قابل توجه طلا در روزهای میانی هفته

۱۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۰۳
کد خبر: 486899
جهش فلزات گرانبها با تضعیف شاخص دلار آمریکا/ رشد قابل توجه طلا در روزهای میانی هفته

معاملات آتی طلا روز گذشته نسبت به سه شنبه روند افزایشی در پیش گرفت. روند صعودی آغاز شده در بازارهای آتی به شکل گیری تمایل به خرید سرمایه گذاران کمک و بازارهای نقدی را با رشد قابل ملاحظه‌ای مواجه کرد.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ در بازارهای روز گذشته شاخص دلار آمریکا به پایین‌ترین سطح دو سال و نیم گذشته خود رسید که این خبر یک عامل صعودی برای بازار فلزات گرانبها به حساب می‌آید. روند صعودی قیمت نفت خام هم ناشی از همین جریان بود. بر این اساس معاملات آتی طلای فوریه با افزایش ۱۱.۳۰ دلاری به قیمت ۱۸۳۰.۲۰ دلار و نقره آتی مارس در بازار کومکس نیویورک با افزایش ۰.۰۴۵ دلاری به قیمت ۲۴.۰۴۵ دلار معامله شد.

در بازارهای جهانی سهام اما روند حرکت شاخص‌ها روز گذشته عمدتا نزولی بود. اگرچه در پایان روز معاملاتی دو شاخص از سه شاخص اصلی ایالات متحده روند صعودی داشت اما در نهایت نزدک هم روز معاملاتی خود را کاهشی به پایان رساند. اگرچه به عقیده تحلیل‌گران مسیر حرکت شکل گرفته در بازارها نشان دهنده آن است که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در انتهای تونل تاریک کووید - ۱۹ به دنبال یک روشنایی هستند. انتشار اخبار مرتبط با آزمایش‌های موفق واکسن کرونا از مهمترین عواملی بوده که در هفته‌های گذشته بر روند حرکت بازارها تاثیرگذار بوده است، به خصوص که آخرین اخبار بیانگر آن است که توزیع واکسن در بین عموم مردم در طول ماه دسامبر آغاز خواهد شد.

از دیگر موارد تاثیرگذار بر بازارهای مالی در طول روز گذشته اخبار مربوط به ادامه مذاکرات در مورد تصویب بسته دوم محرک مالی ایالات متحده بوده است. اخبار مرتبط با بسته دوم هیجان صعودی برای بازار فلزات گرانبها به دنبال خواهد داشت، چرا که تزریق نقدینگی بیشتر در جامعه موجب ایجاد تورم و در نهایت مورد توجه قرار گرفتن پناهگاه امن سرمایه گذاری خواهد شد.

همچنین روز گذشته گزارش اشتغال ملی ADP آمریکا در ماه نوامبر منتشر شد که بیانگر افزودن ۳۰۷ هزار شغل بود در حالی که انتظار می‌رفت ۴۷۵ هزار شغل اضافه شود. این گزارش پیش درآمد گزارش وضعیت اشتغال ایالات متحده است که قرار است روز جمعه منتشر شود. پیش بینی می‌شود تعداد اصلی حقوق و دستمزد غیرکشاورزی به ۴۴۰ هزار کارگر برسد؛ گزارش ADP نیز از دیگر مواردی بود که بر بازار فلزات گرانبها در روز گذشته تاثیرگذار بود.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند صعودی معاملات آتی طلا همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. در نمودار روزانه اما قیمت‌ها همچنان در روند نزولی جدیدی قرار گرفته‌اند. اما تحلیل‌گران معتقدند اخبار جدیدتر در طول هفته می‌تواند این روند نزولی را نفی کند. هدف بعدی صعودی قیمت طلا در معاملات آتی دسامبر دستیابی به سطح قیمتی ۱۸۷۵ دلار و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل ۱۷۶۷.۲۰ دلار است که پایین‌ترین سطح قیمتی هفته جاری بوده است. بر اساس معاملات انجام شده در روزهای اخیر، سطح مقاومت نخست طلا ۱۸۳۵ دلار و سطح مقاومت دوم در ۱۸۵۰ دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست ۱۸۱۰ دلار یعنی پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز چهارشنبه و سطح پشتیبانی دوم بازگشت به سطح قیمتی ۱۸۰۰ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

26

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

معاملات آتی مارس نقره پس از نزول قیمتی در روز دوشنبه و دستیابی به پایین‌ترین سطح قیمت ۹ هفته گذشته اکنون در روند باثباتی قرار گرفته است. این روند موجب شکل گیری دوباره مزیت فنی کلی کوتاه مدت د رمعاملات آتی نقره شده است. هدف بعدی صعود قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۵.۲۸۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها بازگشتن به سطح پشتیبانی کامل ۲۱.۹۳ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت نخست نقره ۲۴.۴۵۵ دلار و سطح مقاومت دوم در ۲۵ دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی اول ۲۳.۶۸ دلار و سطح پشتیبانی دوم در ۲۳ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

 در این زمینه بخوانید:

فاصله گرفتن طلا از کانال ۱۷۰۰دلاری

تکانه‌های مثبت بازار طلا و نقره