۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نوسان جزیی در بازار ارز/ مقاومت دلار در کانال ۲۴هزار تومان

۸ آذر ۱۳۹۹، ۱۶:۲۲
کد خبر: 485450
نوسان جزیی در بازار ارز/ مقاومت دلار در کانال ۲۴هزار تومان

بازار ارز که هفته گذشته با شیب ملایمی در مدار کاهشی قرار گرفته بود و در نهایت وارد محدوده 24هزار تومان شده بود، در معاملات اولین روز هفته با حدود 200تومان افزایش کار خود را آغاز کرد که به گفته فعالان بازار، این نوسان جزیی ناشی از اتفاقات سیاسی بوده است.

اقتصادآنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ هفته گذشته بازار ارز متاثر از چند عامل از جمله پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات آمریکا، کشف واکسن کرونا و نیز عرضه کافی ارز به بازار و ادامه فعالیت صرافی‌ها در روز‌های تعطیلی فراگیر، وارد مدار نزولی شد به طوریکه دلار از نیمه کانال 27هزار تومان در ابتدای هفته، به 24700تومان در معاملات روز پنجشنبه رسید.

بر این اساس پیش‌بینی‌ می‌شد که روند نزولی بازار ارز ادامه‌دار باشد و به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی و تحلیلگران بازار، در صورتی که دلار تا کانال 22هزار تومان کاهش یابد می‌توان به افت نرخ تا 20هزار تومان و حتی پایین‌تر از آن امیدوار بود.

با شروع معاملات امروز، نرخ دلار در بازار آزاد نسبت به آخرین نرخ هفته گذشته 200تومان گران شد و تا این ساعت (15:30) به حدود 24900تومان رسیده که به گفته تحلیلگران این بازار، نوسان جزیی نرخ ارز در بازار امروز ناشی از اتفاق سیاسی روز گذشته مبنی بر ترور شهید فخری‌زاده بوده است.

اما درباره اینکه روند بازار با وجود این اتفاق چطور پیش خواهد رفت، باید گفت که همچنان کارشناسان بازار ارز براین باورند که جو روانی مثبت ناشی از پیروزی بایدن و بالارفتن احتمال کاهش تحریم‌ها به حدی است که مانع صعود دوباره ارز به نرخ‌های قبلی خواهد شد و در این بین رخداد‌های سیاسی و اقتصادی منجر به ایجاد نوسان چندانی در بازار ارز نخواهد شد.

البته در این میان رفتار بازارساز هم از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بانک مرکزی امروز قیمت دلار را در همان کانال 24هزار تومان حفظ کرد که این موضوع سیگنال مثبتی به بازار داده و باعث شده بهای دلار در صرافی‌ها تغییر چندانی نکند و در بازار آزاد هم افزایش قیمت به شدت جزیی باشد.