۰ نفر

بازارها در قله تاریخی؛

دو عامل مقاومت قیمت طلا چیست؟

۶ آذر ۱۳۹۹، ۷:۵۶
کد خبر: 484884
 دو عامل مقاومت قیمت طلا  چیست؟

خروج سرمایه از پناهگاه و کوچ دارایی‌ها به سوی بازارهای مالی سبب شده است تا بسیاری از شاخص‌های جهانی سهام، علاوه بر عبور از سطح قبل از کرونا، رکوردهای تاریخی خود را نیز جابه جا کنند.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ اخبار امیدوارکننده درباره واکسن کرونا در دو هفته اخیر به اضافه کاهش احتمال تنش در روند انتقال قدرت میان دونالد ترامپ و جو بایدن سبب شده است تا چشم‌انداز اقتصادی در بازارها شفاف‌تر از ماه‌های گذشته شود. شاخص داوجونز روز سه‌شنبه برای اولین بار در طول تاریخ از مرز ۳۰ هزار واحدی عبور کرد و این درحالی بود که ارزش این شاخص در ماه ژانویه سال ۲۰۲۰ در اوایل کانال ۲۸ هزار واحدی بود. شاخص S&P ۵۰۰ نیز با رشد ۱۱درصدی در ماه نوامبر اکنون به سطحی بالاتر از ماه ابتدایی سال جاری میلادی رسیده است.

طلا روز چهارشنبه در بازار جهانی، پس از روند نزولی روزهای اخیر خود توانست فعلا بالای مرز ۱۸۰۰ دلاری جایگاه خود را حفظ کند. این درحالی بود که ارزش فلز زرد روز سه‌شنبه و پس از دو روز افت شدید ارزش، تا قیمت ۱۸۰۰ دلاری نیز پایین آمد اما با مقاومت تقاضا مواجه شد تا فعلا وارد کانال ۱۷۰۰ دلاری نشود. روزهای دوشنبه و سه‌شنبه طلا مجموعا بیش از ۳ درصد از ارزش خود را از دست داد تا از ابتدای هفته تا روز چهارشنبه ارزش هر اونس طلا ۳/ ۳ درصد افت قیمت را در فضایی که اخبارهای امیدوارکننده واکسن باعث خروج پول‌ها از پناهگاه‌های امن شده است را رقم بزند. یکی از دلایل حفظ ارزش طلا بالای مرز ۱۸۰۰ دلاری در روز گذشته افزایش ارزش دلار آمریکا در ابتدای روز بود هر چند که این افزایش ارزش برای پول آمریکایی چندان قدرتمند نبود تا شاخص دلار همچنان در ابتدای کانال ۹۲ واحدی باقی بماند.

افت ۱۵۰ دلاری طی دو هفته

شاید بسیاری از تحلیلگران و معامله‌گران بازار طلا، فکر نمی‌کردند طلا بیش از نیمی از اندوخته‌های خود از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون را طی دو هفته از دست بدهد؛ فلز زرد طی دو هفته اخیر حدود ۱۵۰ دلار از ارزش خود را از دست داده است و همین موضوع نیز یکی از دلایلی بود که ارزش طلا را روز چهارشنبه بالای مرز ۱۸۰۰ دلاری حفظ کند. در حقیقت اکنون بسیاری از معامله‌گران به‌دلیل رالی پرسرعت نزولی طلا روز گذشته را زمان مناسبی برای خرید در نظر گرفتند. در حقیقت تحلیل‌گران استدلال می‌کنند که دلار تضعیف شده کنونی با پایین آوردن هزینه خرید طلا، فرصت مناسبی را برای آن دسته از معامله‌گرانی که در ماه مارس از خرید طلا جا مانده بودند را فراهم کرده است.

تغییر فضای بازارها سبب شده است تا تحلیلگران انتظار ریکاوری قیمتی سریعی را از فلز زرد در کوتاه‌مدت نداشته باشند، به این دلیل که اکنون ۴ واکسن کرونا در جهان از آزمایش‌های اولیه با نمره قبولی خارج شده‌اند و از سوی دیگر با توجه به پذیرش ضمنی دونالد ترامپ مبنی بر شکست در انتخابات و دستور او برای آغاز فرآیند انتقال قدرت به جو بایدن دیگر خبری از تنش‌های سیاسی مطلوب برای پناهگاه‌ها نیست.

با وجود تمامی این عوامل کاهشی بر قیمت فلز زرد، اما هنوز عواملی هستند که در روزهایی مانند روز گذشته سبب می‌شوند طلا ریزش مداومی نداشته باشد و در برابر ورود به کانال ۱۷۰۰ دلاری حداقل در مقطع کنونی از خود مقاومت نشان دهد. دو عامل مهم سبب این اتفاق شده است؛ عامل اول این حقیقت است که با اینکه تعداد واکسن‌های تایید شده کرونا هر روز درحال افزایش است و خبرهای خوبی در این زمینه به گوش می‌رسد اما در افق زمانی کوتاه‌مدت هنوز در میدان عمل واکسنی برای مقابله با کرونا وجود ندارد و احتمالا ماه‌ها طول بکشد تا واکسن به‌دست مردم برسد. واقعیت شرایط کنونی افزایش سریع تعداد مبتلایان به کرونا در کشورهای مختلف است؛ موضوعی که حتی می‌تواند سبب رکود اقتصادی دیگری در اقتصادهای بزرگ شود. عامل دیگر نیز مربوط به سیاست‌های پولی است که هنوز درحالت انبساطی باقی مانده‌اند. هنوز بسیاری از بانک‌های مرکزی نرخ بهره هدف را در سطوح پایینی نگه داشته‌اند. مجموع این دو عامل اصلی فعلا سبب شده است تا طلا به نقطه شروع خود در سال ۲۰۲۰ بازنگردد. صعود ۱۸ درصدی طلا از ابتدای سال‌جاری میلادی تا کنون نیز بیشتر بر پایه اقدامات انبساطی بانک‌های مرکزی و بسته‌های حمایتی بوده است که با افزایش چاپ پول و حجم نقدینگی در نهایت منجر به افزایش تقاضای طلا می‌شده‌اند. اگر مجددا شواهدی برای افزایش تورم وجود داشته باشد مجددا می‌توان انتظار افزایش قیمت طلا را داشت. در نتیجه سیاست‌های فدرال رزرو یکی از نقاط تمرکز بازار طلا است. این هفته قرار است صورت جلسه آخرین نشست فدرال رزرو در ماه گذشته نیز منتشر شود؛ گزارشی که تا حدودی افکار و نظرات مقامات بانک مرکزی آمریکا را درباره ادامه یا توقف سیاست‌های پولی کنونی را منعکس خواهد کرد.

بازارهای سهام جهانی پس از تغییر فضای بازارها و سیطره اخبار امیدوارکننده در فضای اقتصادی جهان، رکوردهای تاریخی را به ثبت رساندند. علاوه بر اخبار امیدوارکننده واکسن که تا حد زیادی سبب بهبود چشم‌انداز اقتصاد جهانی شده است، گمانه‌زنی‌ها درباره انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در ایالات‌متحده میان ترامپ و بایدن، کوچ سرمایه‌ها به سمت بازارهای مالی را سرعت بخشیده است. بهبود فضای انتظاراتی در بازارها و ریسک‌پذیری بیشتر سرمایه‌گذاران سبب شده است تا سطح شاخص‌های وال‌استریت در روز گذشته بالاتر از سطح قبل از کرونا باشد.

درحالی‌که بسیاری از بازارها در هفته‌های گذشته نگران تنش‌های احتمالی بر سر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بودند، اما شواهد کنونی بر خلاف انتظار اولیه بازارهاست. بعد از آنکه دونالد ترامپ طی توییتی از دستور به سازمان خدمات عمومی آمریکا برای آغاز فرآیند انتقال قدرت خبر داد، اکنون کاندیداهای مقامات آینده دولت بایدن نیز درحال معرفی شدن هستند. تاکنون نامزدهای تصدی وزیر خزانه‌داری و وزیر امورخارجه دولت بایدن معرفی شده‌اند و به‌نظر تمام شرایط برای آغاز به‌کار دولت جدید آماده شده است. معرفی جنت یلن، رئیس سابق فدرال رزرو به‌عنوان نامزد تصدی پست وزیر خزانه‌داری در دولت بایدن این سیگنال را به بازارها مخابره کرده که احتمال تصویب بسته حمایتی جدید افزایش یافته است و همین موضوع نیز یکی دیگر از دلایل رونق سبز بازارهاست. شاخص اروپایی STOXX ۶۰۰ نیز با اینکه روز گذشته افت خفیفی را به ثبت رساند ولی همچنان در نزدیکی قله ۹ ماهه خود باقی مانده است. به‌طور خلاصه می‌توان اینطور گفت که وضعیت اقتصادی جهان در سال آینده بسیار بهتر از وضعیت کنونی به‌نظر می‌رسد و همین بهبود فضای انتظاراتی سبب شده است تا بازارها روند صعودی خود را حفظ کنند.