۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بررسی عوامل موثر بر کاهش نرخ ارز/ دلار ارزان‌تر می‌شود؟

۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۶:۰۰
کد خبر: 484745
بررسی عوامل موثر بر کاهش نرخ ارز/ دلار ارزان‌تر می‌شود؟

روند نزولی که بازار ارز از ابتدای هفته جاری در پیش گرفته همچنان ادامه دارد به طوریکه طی این مدت دلار از کانال ۲۷ به ۲۵هزار تومان سقوط کرده؛ در این میان بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار ارز معتقدند که بر اساس شرایط موجود احتمال ریزش بیشتر نرخ ارز بالا است.

اقتصاد آنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ دلار هفته جاری را با نرخ ۲۷۶۰۰تومان در بازار آزاد شروع کرد و بر خلاف هفته پیش که روند صعودی داشت، به سرعت وارد مدار نزولی شد به طوریکه دو روز بعد وارد کانال ۲۶هزار تومان شد و از روز گذشته هم به کانال ۲۵هزار تومان رسید که عوامل متعددی در این روند تاثیرگذار بوده است.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار ارز یکی از دلایلی که باعث شروع مجدد روند نزولی بازار ارز شده، تعطیلی بازار‌هایی همچون طلا و مسکن و خودرو ناشی از محدودیت‌های کرونا بود که باعث کاهش تقاضا در این بازار‌ها و افت قیمت‌ آن‌ها شد؛ از طرفی طی این مدت باز بودن صرافی‌ها برای پاسخگویی به نیاز ارزی متقاضیان و عرضه کافی ارز از دیگر عوامل موثر بر کاهش نرخ دلار و یورو بوده است.

یکی دیگر از اتفاقات مهم رخ داده در این هفته، اعلام پیروزی قطعی بایدن در انتخابات آمریکا بود که این موضوع باعث شد پیش‌بینی بازگشت آمریکا به برجام و کاهش فشار‌های تحریمی علیه ایران تقویت شود؛ همچنین کشف واکسن ویروس کرونا توسط انگلیس طی این هفته تاثیر مثبتی بر بازار‌های جهانی و نرخ ارز در بازار داخل گذاشت.

علاوه بر این، خبر‌ها حاکی از آن است که طی این هفته مقاومت صادرکنندگان برای عرضه ارز در سامانه نیما برخلاف هفته‌های پیش که در برابر کاهش نرخ مقاومت می‌کردند، کمتر و حجم عرضه به این بازار بیشتر شده که این موضوع هم بر روند نزولی نرخ ارز دخیل بوده است.

از طرف دیگر با تغییر جهت بازار و رشد مجدد نرخ ارز، برخی تصور می‌کردند که دلار دوباره به کانال‌های ۳۰هزار تومان و حتی بالاتر خواهد رسید؛ اما با عدم صعود نرخ به سقف حساس ۲۸هزار تومان و مقاومت برای رشد مجدد، جو افزایشی در بازار از بین رفت و این موضوع باعث شد بسیاری از معامله‌گران از ترس ریزش بیشتر قیمت‌ها، در همان کانال ۲۷هزار تومان دلار‌های خود را بفروشند.

خروج این دسته از معامله‌گران از بازار ارز و زمزمه ریزش دوباره نرخ دلار در بازار و همچنین بالا رفتن ریسک خرید و افزایش تعداد فروشندگان از دیگر عوامل موثر بر این روند نزولی بوده است.

حالا این سوال مطرح می‌شود که آیا با شرایط فعلی، روند نزولی بازار ارز ادامه‌دار خواهد بود؟ و اینکه در صورت ریزش بیشتر نرخ ارز، دلار تا چه قیمتی کاهش خواهد یافت؟

بسیاری از کارشناسان اقتصادی و تحلیلگران این بازار معتقدند که کانال ۲۲هزار تومان تعیین‌کننده روند آینده نرخ ارز است؛ به اعتقاد این افراد، اگر دلار بتواند تا سطح ۲۲هزار تومان کاهش یابد می‌توان به ادامه ریزش نرخ حتی تا کانال ۱۸هزار تومان امیدوار بود.

همچنین طبق تحلیل کارشناسان، در حال حاضر پیروزی بایدن در انتخابات سیگنال مثبتی به بازار ارز وارد کرده که تاثیر آن بلند‌مدت خواهد بود؛ یعنی این موضوع فارغ از هر شرایط دیگری منجر به ادامه کاهش نرخ ارز خواهد شد و در این میان ممکن است عواملی باعث کند شدن حرکت دلار در شیب نزولی و حتی در روز‌هایی منجر به افزایش نرخ ارز شوند، اما به طور کل ادامه کاهش قیمت دلار حتمی است.