۰ نفر

تحلیلگر ارشد ارزی آمریکا گفت؛

احتمال تضعیف بیشتر دلار در بازارهای جهانی

۵ آذر ۱۳۹۹، ۱:۳۲
کد خبر: 484542
احتمال تضعیف بیشتر دلار در بازارهای جهانی

تحلیلگر ارشد ارزی آمریکا از احتمال تضعیف بیشتر دلار خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، برای نخستین بار در طول هشت سال اخیر یورو به پرتراکنش ترین ارز در سامانه پیام رسان سوییفت تبدیل شده و جای دلار را گرفته است. با این حال دلار از نظر میزان مقبولیت به عنوان ارز ذخیره جهانی در صدر قرار دارد.  

در رابطه با وقایع اخیر، ادوارد مویا- تحلیلگر ارشد ارزی بازارهای مالی موسسه اواندا در نیویورک اظهار کرد: یک نکته مهم این است که افزایش سهم یورو از تراکنش های بین المللی طبق آمارهای سوییفت، بیشتر از سهم ین ژاپن و پوند انگلیس بوده است تا دلار، یعنی از یورو بیشتر در معاملاتی استفاده شده است که قبلا با استفاده از پوند و ین انجام می شد.

اثر دولت بایدن بر  دلار

مویا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: با روی کار آمدن بایدن در ماه ژانویه، انتظار سرمایه گذاران این است که آمریکا با روی گشاده تری با جهان تعامل کند و این به دلار کمک خواهد کرد تا بار دیگر به ارز غالب در تراکنش های بین المللی تبدیل شود.

به گفته وی، احتمالا در نخستین سال ریاست جمهوری جو بایدن ارزش دلار در برابر بیشتر ارزها حدود ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت. بانک مرکزی آمریکا احتمالا آخرین بانک در بین اقتصادهای پیشرفته خواهد بود که نرخ بهره را کاهش می دهد و این مساله باعث می شود تا در سال ۲۰۲۱ هم دلار گزینه اصلی تامین مالی در جهان باشد. چشم انداز اقتصادی اروپا ضعیف است اما هرگونه تقویت دلار در سه ماهه نخست امسال احتمالا خیلی دوام نخواهد داشت.  

روابط چین و آمریکا

در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، تنش آمریکا با چین به اوج خود رسید و این مساله باعث شده است تا چین فاصله خود را از دلار بیشتر کرده و تدریج به سمت جهانی سازی یوان روی آورد. به گفته مویا، سهم یوان از تراکنش های ارزی جهانی اخیرا کاهش پیدا کرده اما این مساله موقتی است. جنگ تجاری بین آمریکا و چین بیش از همه به خود چین آسیب زد اما اقدامات اخیر بانک مرکزی این کشور در جهت تقویت یوان بوده است. دولت بایدن احتمالا سطحی از عادی سازی را در تجارت جهانی دنبال خواهد کرد و این بیش از همه به نفع چین خواهد بود.