۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افزایش قیمت طلا با تداوم شرایط عدم اطمینان سیاسی/ تاثیرپذیری بازارها از سنگ اندازی‌های ترامپ

۱ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۰۲
کد خبر: 483449
افزایش قیمت طلا با تداوم شرایط عدم اطمینان سیاسی/ تاثیرپذیری بازارها از سنگ اندازی‌های ترامپ

در معاملات صبح جمعه قیمت طلا روند افزایشی آغاز کرد. تحلیل‌گران روند صعودی معاملات بازار طلا را ناشی از مصاحبه استیو منوچین وزیر خزانه داری آمریکا با شبکه خبری CNBC می‌دانند. منوچین در این گفت‌وگو توضیح داد که به چه دلایلی دولت ترامپ تلاش می‌کند تا بسته وام اضطراری دولت را برای شهروندان آمریکایی متوقف کند. منوچین همچنین خبر داد که این بسته تا سال آینده هم قابل تمدید نیست.

اقتصادآنلاین اکرم شعبانی؛ جوی که در بازارهای مالی ایجاد شده عموما بر این اساس است که اقدامات اخیر ترامپ، تنها در جهت سخت کردن شرایط برای دولت آینده بایدن در پیش گرفته می‌شود. چنین جو عدم اطمینان و نگرانی در میان بسیاری از فعالان بازار و سرمایه گذاران موجب شده تا طلا به عنوان پناهگاه امن باز هم مورد توجه قرار گیرد. بر این اساس روز گذشته، معاملات آتی طلای دسامبر با افزایش 13.70 دلاری به قیمت 1875 دلار و نقره آتی دسامبر در بازار کومکس نیویورک با 0.182 دلار افزایش به قیمت 24.23 دلار مورد معامله قرار گرفت.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند ترکیبی داشتند، اما در نهایت شاخص‌های اصلی ایالات متحده معاملات خود را نزولی به پایان بردند. به نظر می‌رسد در میان اخبار افزایش موارد ابتلا و قربانیان کووید -19 سرمایه گذاران چشم امیدی هم اخبار توزیع واکسن نگه داشته‌اند. در این راستا برخی از اخبار حاکی از آن است که احتمالا از ماه آینده میلادی توزیع واکسن در میان مردم عادی آغاز خواهد شد. به نظر می‌رسد با تلاش دولت‌های محلی و ایالتی برای کنترل کرونا، مشاغل روز به روز محدودتر می‌شوند.

در دیگر گزارش‌های خبری آمده است که سرمایه گذاران هفته گذشته 4 میلیارد دلار از صندوق‌های معاملاتی مبادله‌ای با پشتوانه طلا برداشت کرده‌اند و بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک آمریکا، این رقم بزرگترین رقم خروج هفتگی تا به امروز بوده است.

شاخص دلار آمریکا در معاملات روز گذشته اندکی روند افزایشی گرفت؛ در بازارهای مهم خارجی قیمت معاملات آتی (ژانویه) نفت خام نیمکس در یک روند باثبات به قیمت 42.30 دلار در هر بشکه معامله شد؛ بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا نیز در محدوده 0.84 درصدی معامله شد.

افزایش قیمت طلا

(نمودار روند حرکت 24 ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، معاملات آتی طلای دسامبر همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است اما باید ناپایداری معاملات را به عنوان یک فاکتور مهم در نظر گرفت. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ثابت (بالاترین نرخ معاملات ماه نوامبر) یعنی 1966.10 دلار در اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به کمتر از سطح پشتیبانی فنی (پایین‌ترین سطح قیمت معاملات ماه نوامبر) یعنی 1848 دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات انجام شده در روزهای اخیر، سطح مقاومت نخست طلا بالاترین قیمت روز چهارشنبه یعنی 1884.20 دلار و سطح مقاومت دوم 1900 دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست کمترین قیمت معاملاتی هفته گذشته یعنی 1850 دلار و سطح پشتیبانی دوم 1848 دلار در هر اونس مشاهده شده است.

افزایش قیمت طلا

(نمودار روند حرکت 24 ساعته قیمت نقره)

معاملات آتی نقره دسامبر از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی 27 دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به کمترین قیمت معاملات ماه اکتبر یعنی 22.625 دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت نخست نقره بالاترین قیمت معاملات روز پنجشنبه یعنی 24.425 دلار و سطح مقاومت دوم بالاترین سطح قیمتی روز چهارشنبه یعنی 24.78 دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست 23.955 دلار و سطح پشتیبانی دوم در کمترین قیمت معاملاتی هفته گذشته یعنی 23.67 دلار در هر اونس مشاهده شده است.