۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

طلا در مدار افزایش قیمت قرار گرفت/ ثبات قیمت فلزات گرانبها علیرغم تولید واکسن جدید

۲۷ آبان ۱۳۹۹، ۱۸:۱۰
کد خبر: 482520
طلا در مدار افزایش قیمت قرار گرفت/ ثبات قیمت فلزات گرانبها علیرغم تولید واکسن جدید

قیمت معاملات آتی طلا روز گذشته روند تقریبا باثباتی در پیش گرفت. اگرچه ابتدای معاملات با انتشار خبر تولید واکسن جدید کووید – 19 از سوی شرکت دارویی مدرن با اندکی کاهش قیمت طلا به پیش رفت اما در ادامه روز اقبال به خرید فلز زرد افزایش یافته و همین امر موجب روند صعودی قیمت طلا شد.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ تضعیف شاخص دلار آمریکا و افزایش قیمت نفت خام از جمله مواردی بود که روز گذشته در افزایش قیمت طلا تاثیرگذار بود. معاملات آتی طلای دسامبر روز گذشته با افزایش 5.30 دلاری به قیمت 1891.50 دلار و نقره آتی دسامبر در بازار کومکس نیویورک با افزایش 0.055 دلاری به قیمت 24.83 دلار معامله شد.

روند معاملات طلا روز گذشته در حالی پیش رفت که خبر تولید واکسن کووید – 19 از سوی شرکت مدرنا هم منتشر شده بود؛ در شرایطی که فایزر و بایون‌تک از موفقیت 90 درصدی واکسن خود خبر داده بودند، مدرنا خبر داد که واکسن تولیدی این شرکت از موفقیت 94.5 درصدی برخوردار است. این در شرایطی است که تا به امروز بیش از 11 میلیون نفر در ایالات متحده مبتلا به کرونا شده‌اند و بیشتر بیمارستان‌ها در این کشور تقریبا تکمیل ظرفیت شده‌اند. به نظر می‌رسد این واکسن‌ها طی یک بازه زمانی سه ماهه و حتی کمی بیشتر به دست مصرف کنندگان در اروپا و آمریکا خواهد رسید. عده‌ای بر این باورند که پس از این دوره زندگی تا حدود زیادی به شرایط عادی بازخواهد گشت.

بر این اساس روز گذشته، بازارهای جهانی سهام عمدتا روند صعودی در پیش گرفتند، در ایالات متحده هم هر سه شاخص اصلی در یک روند جهشی معاملات را به پایان بردند. گفته می‌شوند جهش بازارهای جهانی بدون تردید وابسته به امیدی است که تولید واکسن جدید ایجاد کرده و سرمایه گذاران را به سمت دارایی‌های ریسک پذیر سوق داده است. افزایش سرعت رشد اقتصادی از جمله مواردی است که به تبع تولید واکسن به وقوع خواهد پیوست.

گفتنی است در ایالات متحده پس از آنکه بازارها مطمئن شدند بایدن قصد در پیش گرفتن محدودیت‌های تازه و ایجاد قرنطینه ندارد، روند آرام‌تری را ادامه دادند. در آسیا با امضای یک معامله تجاری که میان چین، کره جنوبی و ژاپن به اضافه 12 کشور دیگر که یک سوم تولید ناخالص داخلی جهان را در دست دارند، بازارهای سهام روند صعودی در پیش گرفتند.

2

(نمودار روند حرکت 24 ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، قیمت‌های آتی طلای دسامبر از مزیت کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح قیمتی 1966.10 دلار است که بالاترین سطح معاملات آتی نوامبر و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها 1848 دلار است که پایین‌ترین سطح قیمت معاملات نوامبر بوده است. بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت نخست طلا 1900 دلار و سطح مقاومت دوم در 1920 دلار عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست 1861.50 و سطح پشتیبانی دوم 1848 دلار در اونس مشاهده شده است.

1

(نمودار روند حرکت 24 ساعته قیمت نقره)

معاملات آتی نقره دسامبر هنوز از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره، دستیابی به سطح مقاومت فنی 26.135 دلار است که بالاترین سطح قیمت ماه نوامبر بوده و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به زیر سطح حمایتی 21.81 دلار است که کمترین سطح قیمت ماه سپتامبر بوده است. بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت نخست نقره 25.155 دلار و سطح مقاومت دوم 25.50 عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست 24.555 دلار و سطح پشتیبانی دوم 23.60 دلار در هر اونس مشاهده شده است.