۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افزایش قیمت طلا در سایه موج جدید کرونا/ تلاش بازار فلزات گرانبها برای ایجاد روند باثبات

۲۳ آبان ۱۳۹۹، ۱۴:۱۸
کد خبر: 481297
افزایش قیمت طلا در سایه موج جدید کرونا/ تلاش بازار فلزات گرانبها برای ایجاد روند باثبات

معاملات آتی طلا روز گذشته روند افزایشی در پیش گرفت که تحلیل‌گران آن را مرتبط با روند افزایش موارد ابتلا و قربانیان جدید ویروس کرونا می‌دانند.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ در حالی که موارد ابتلا به ویروس کرونا با شروع فصل سرما در ایالات متحده و اروپا روند جهشی در پیش گرفته است، میزان تقاضا برای بازار فلزات گرانبها به عنوان پناهگاه امن سرمایه گذاری افزایش یافته است. بر این اساس روز گذشته معاملات آتی طلای دسامبر با افزایش ۱۴.۲۰ دلاری به قیمت ۱۸۷۵.۸۰ دلار و نقره آتی دسامبر در بازار کومکس نیویورک با ۰.۱۷۳ دلار افزایش به قیمت ۲۴.۴۴ دلار معامله شد.

بازارهای جهانی سهام در طول روز گذشته عملکرد متفاوتی از خود نشان دادند، این در حالی است که در ایالات متحده شاخص‌های اصلی همه روند کاهشی در پیش گرفتند. در شرایطی که آمار قربانیان ویروس کرونا در ایالات متحده به ۲۴۰ هزار مورد رسیده و موارد ابتلا نیز از مرز ۱۰.۳ میلیون نفر عبور کرده است، در طول هفته گذشته بیشترین موارد ابتلا در طول یک روز به ثبت رسید که حاکی از ۱۲۰ هزار مورد ابتلای جدید به این ویروس بود.

انتشار چنین اخباری بدون تردید تاثیر منفی بر بازارها بر جای می‌گذارد چرا که احتمال افزایش محدودیت‌های تجاری در طول هفته‌ها و ماه‌های آینده به سرعت در حال افزایش است. بازارها اگرچه در روز ابتدایی هفته به خبر تولید موفقیت آمیز واکسن کرونا واکنش مثبت نشان دادند اما در روزهای آتی با مشاهده افزایش موارد ابتلا و افزایش احتمال قرنطینه و محدودیت‌ها روند نزولی در پیش گرفتند.

اگرچه هنوز روند انتقال قدرت به صورت جدی آغاز نشده اما در عین حال می‌توان گفت بازار به صورت فزاینده‌ای نگران انتقال قدرت به رییس‌جمهوری آتی ایالات متحده است. در حالی که ترامپ روند برگزار شده انتخاباتی را نمی‌پذیرد، به نظر می‌رسد موانعی در مسیر انتقال صلح آمیز قدرت به جو بایدن طی دو ماه آینده وجود داشته باشد؛ نگرانی‌ها بیشتر از آنجایی شدت یافت که ترامپ چند روز پیش مارک اسپر وزیر دفاع خود را از کار برکنار کرد.

بازده اوراق قرضه ایالات متحده در طول هفته جاری با نگاهی به چشم انداز بهبود اقتصادی ایالات متحده آمریکا در نیمه دوم ۲۰۲۱ به بالاترین سطح هشت ماه گذشته خود رسید. معاملات آتی اوراق قرضه ده ساله در حال حاضر با بازدهی ۰.۹۰ درصد انجام می‌شود. در بازارهای مهم خارجی شاخص دلار آمریکا اندکی ریزش داشت و در عین حال قیمت نفت خام روند باثبات خود را ادامه داد و به قیمت ۴۲ دلار در بشکه معامله شد.

1

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، معاملات آتی طلای دسامبر از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار بوده و در تلاش است تا بازار باثباتی داشته باشد. نوسان اخیر قیمتی در بازار طلا، موجب شکل‌گیری یک الگوی نزولی در این بازار شده است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا ادامه روند معاملات آتی دسامبر در سطح ۱۹۰۰ دلار در اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها بازگشت به زیر سطح پشتیبانی فنی و کمترین سطح قیمتی هفته جاری یعنی ۱۸۴۸ دلار در اونس است. بر اساس معاملات روزهای اخیر، سطح مقاومت نخست طلا ۱۸۸۸.۹۰ دلار و سطح مقاومت دوم در ۱۹۰۰ دلار عنوان شده، در حالی که سطح پشتیبانی نخست در کمترین قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۸۶۰.۷۰ دلار و سطح پشتیبانی دوم در کمترین سطح قیمتی روز چهارشنبه یعنی ۱۸۵۳.۹۰ دلار در اونس مشاهده شده است.

2

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

معاملات آتی نقره دسامبر از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار و در تلاش است تا پس از ضررهای شدید روز دوشنبه بازار را به روند تثبیت نزدیک‌تر کند. هدف بعدی صعودی قیمت نقره بسته شدن قیمت‌ها در بالاتر از سطح مقاومت فنی ۲۶.۱۳۵ دلار و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به زیر سطح حمایت کامل است که کمترین قیمت معاملات ماه سپتامبر یعنی ۲۱.۸۱ دلار بوده است. بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت نخست نقره بالاترین قیمت روز سه شنبه یعنی ۲۴.۵۸ دلار و سطح مقاومت دوم ۲۵ دلار عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست در پایین‌ترین سطح قیمت روز گذشته یعنی ۲۳.۸۱ دلار و سطح پشتیبانی دوم در کمترین سطح قیمت هفته جاری یعنی ۲۳.۶۰ دلار مشاهده شده است.