۰ نفر

در پی پیروزی بایدن و تولید واکسن کرونا؛

فلز زرد پیشروی را در بازارهای جهانی از سر گرفت/ تورم چه رابطه‌ای با قیمت طلا دارد؟

۲۳ آبان ۱۳۹۹، ۱۳:۰۴
کد خبر: 481288
فلز زرد پیشروی را در بازارهای جهانی از سر گرفت/ تورم چه رابطه‌ای با قیمت طلا دارد؟

با پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا و تولید واکسن کرونا توسط یکی از بزرگترین شرکت های داروسازی این کشور قیمت طلا افت چشمگیری را تجربه کرد و به کانال هزار و ۸۰۰دلاری وارد شد اما چند روزی است که این فلز گران بها پیشروی را از سرگرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، دوشنبه گذشته طلا در بازارهای جهانی همزمان با اعلام تولید موفقیت آمیز واکسن کرونا توسط آمریکا ریزش نزدیک به ۸۰ دلاری را تجربه کرد اما این ریزش‌ها در بازار طلا ادامه نیافت و طلا روند افزایشی را از سرگرفت به طوری که هر اونس از این فلز گران بها در حال حاضر با افزایش ۱۱ دلاری به قیمت هزار و ۸۷۷ دلار رسیده است.

با وجود تولید واکسن کرونا طبق پیش بینی های انجام شده اگر روی کار آمدن رهبر حذب دموکرات با تغییر شرایط اقتصادی آمریکا و یا تغییر سیاست های بانک مرکزی این کشور و سایر سیاست های تاثیر گذار در تعیین قیمت طلا همراه نباشد به احتمال زیاد هر اونس از این فلز گران بها تا سال ۲۰۲۱ تا مرز ۲ هزار و ۱۰۰ دلاری پیش خواهد رفت.

تورم چه رابطه ای با قیمت طلا دارد؟

یکی از عوامل اصلی تعیین کننده قیمت طلا تورم است و این فلز گران بها اساسا رابطه خوبی با تورم ندارد؛ خود تورم ممکن است به تنهایی کمی قیمت طلا را جابه جا کند اما آنچه اساسا باعث رشد قیمت چشمگیر طلا در شرایط تورمی می شود ترس از دست دادن سرمایه در بین سرمایه گذاران و حتی شهروندان عادی است که آنها را به سوی سرمایه های امنی همچون طلا سوق می دهد و در نتیجه افزایش تقاضا برای این فلز گران بها قیمت آن نیز بالا می رود.

بانک‌های مرکزی نهادهای اصلی تعیین کننده قیمت طلا هستند

جدا از آنکه طلا پشتوانه مالی یک کشور است در شرایط بحرانی و رکود اقتصادی برای بانک های مرکزی به عنوان یک سرمایه مرده به حساب می آید چراکه برخلاف اوراق قرضه و یا حتی پول های سپرده بازدهی لازم برای دولت را ندارد و از آنجا که دولت در شرایط بحرانی نیاز به نقدینگی دارد بانک مرکزی اقدام به چاپ پول می کند؛ پولی که ارزش آن ذاتی نیست به این معنا که در اثر تولید و یا صادرات وارد چرخه اقتصادی نشده است و تنها با دستور دولت به چاپ می رسد و به آن پول بی پشتوانه می گویند که بیشترین خطر آن بالا بردن نرخ تورم است و در نتیجه بانک مرکزی با طزریق نقدینگی در شرایط بحرانی در کشور تورم ایجاد می کند و همین تورم دوباره نرخ طلا را بالا می برد.

انتشار اوراق قرضه راهکار دیگری است که بانک های مرکزی در شرایط حاد اقتصادی به آن متوسل می شوند و هدف از این کار نیز جمع آوری نقدینگی است و در نتیجه فروش بیشتر اوراق قرضه نقدینگی بیشتری وارد چرخه اقتصادی می شود و نرخ تورم بالاتر می رود و قیمت طلا بازهم افزایش می یابد.

چرا دولت‌ها در شرایط رکود اقتصادی به نقدینگی نیاز پیدا می کنند؟

در شرایط رکود اقتصادی که بسیاری از کارگاه های تولیدی یک کشور از کار افتاده اند و یا صادرات آن به حداقل خود رسیده است دولت برای تامین نیازهای پولی خود مثل پرداخت حقوق کارکنان، پرداخت یارانه، ارائه خدمات به شهروندان و... به نقدینگی ای نیاز پیدا می کند که در نتیجه رکود به وجود آمده در چرخه اقتصادی کشورش وجود ندارد و در چنین شرایطی اقدام به چاپ پول و یا انتشار اوراق قرضه می کند و یا سایر سیاست های تامین نقدینگی را پیش می گیرد.

در کنار تمام عوامل ذکر شده تنش های سیاسی و بین المللی نیز در تعیین نرخ طلا در بازارهای جهانی بی تاثیر نیستند و به طور کلی هر عاملی که موجب تشکیل موج نااطمینانی در بین سرمایه گذاران شود نرخ طلا را بالا می برد چرا که سرمایه گذاران به سمت سرمایه امنی حرکت می کنند که بتواند از دارایی های آنها محافظت کند.

در شرایط کنونی روی کار آمدن رهبر حذب دموکرات ها تنها در صورتی منجر به کاهش نرخ این فلز گران بها خواهد شد که تنش های سیاسی و بین المللی آمریکا با سایر کشورهای دنیا به خصوص چین به حداقل برسد و بایدن رویکرد دوستانه تری در مقابل این کشور به کار گیرد و بانک مرکزی آن نیز دیگر نرخ بهره را پایین نیاورد و دیگر سیاست های انبساطی آن تداوم پیدا نکند و در این شرایط کارشناسان پیش بینی کرده اند که نرخ طلا می تواند تا اونسی هزار و ۷۲۰ دلار پایین بیاید و همه اینها در صورتی محقق خواهد شد که واکسن تولید شده بتواند کرونا را از میان بردارد و چرخه اقتصاد این غول اقتصادی را دوباره به چرخش در بیاید.