۰ نفر

در گفت‌و‌گو با رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر مطرح شد؛

بی‌توجهی بازار داخلی طلا به تحولات انس جهانی تا کی ادامه دارد؟

۲۲ آبان ۱۳۹۹، ۱۷:۱۷
کد خبر: 481178
بی‌توجهی بازار داخلی طلا به تحولات انس جهانی تا کی ادامه دارد؟

در دو هفته گذشته قیمت جهانی انس طلا دو شوک قیمتی را تجربه کرد. به ترتیب افزایش ۵۰ دلاری و کاهش ۹۰ دلاری قیمت انس جهانی در روزهای ۱۴ و ۱۹ آبان، اتفاقات مهمی در عرصه جهانی طلا بودند، که بازار داخلی ایران بدون توجه به آن‌ها، در هر دو مقطع مسیری دیگر را پیمود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، کارشناسان بازار طلا عوامل تاثیرگذار بر قیمت‌گذاری طلا در ایران را متاثر از دو عامل قیمت انس جهانی و قیمت ارز در بازار آزاد می‌دانند. البته برخی از کارشناسان این بازار مانند «ابراهیم محمدولی»، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر، بر تاثیر عامل عرضه و تقاضا در بخش سکه این بازار هم اشاره دارند.

محمدولی تاکید کرد: در بازار سکه، علاوه بر دو عامل فوق، در مواقع هیجانی و افزایش شدید تقاضا، امکان تخطی از فرمول فوق و افزایش قیمت سکه نسبت به قیمت ذاتی طلای آن وجود دارد. امری که روند بازار طلای داخل کشور در هفته‌های تاثیر گذاشته است و به عنوان مثال در معاملات روز گذشته شاهد بودیم که قیمت سکه امامی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حباب داشت.

این حباب همچنان در قیمت سکه طلا وجود دارد که بررسی روند قیمت‌گذاری بازارهای داخلی و جهانی طلا نشان می‌دهد قیمت گذاری طلا و سکه در معاملات روزهای اخیر بازار ایران از فرمول فوق پیروی نمی‌کنند.

طی روزهای گذشته در بازار جهانی طلا قیمت از هشتم آبان‌ماه و کف قیمتی ۱۸۷۰ دلار مسیر صعودی به خود گرفته بود و پس از مشخص شدن احتمال شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، این روند شدت یافت و در یک روز با افزایش ۵۰ دلاری در مسیری قرار گرفت که بسیاری از کارشناسان احتمال گذر قیمت دلار از مرز ۲۰۰۰ دلار را می دادند. اما اعلام خبر تولید واکسن کرونا در یکی از مراکز معتبر داروسازی در ۱۹ام آبان این روند را ناکام گذاشت و قیمت هر انس طلا با کاهشی حدود ۹۰ دلاری به محدوده قیمت‌گذاری ابتدای آبان‌ماه بازگشت.

اما بازار داخلی طلا روندهای متفاوتی را در این بازه زمانی شاهد بود. در این بازار قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار از رقم ۱ میلیون و ۱۷۴ هزار تومان روز دهم آبان ماه در شیب افزایشی ملایمی به محدوده قیمتی یک میلیون و ۳۱۰ هزار تومانی در روز ۱۴ آبان رسید و بعد از آن روند نزول قیمت طلا در ایران آغاز شد، تا جایی که در ۱۷ آبان ماه به کف قیمتی یک میلیون و ۱۴۱ هزار تومان رسید. البته پس از این تاریخ روند افزایش قیمت طلا شروع شد.

قیمت‌گذاری سکه هم با منحنی مشابه با طلای خام در روزهای اخیر مسیر خود را طی کرد. سقف قیمتی ۱۵ میلیون و ۴۰ هزار تومان در روز ۱۴ آبان و کف قیمتی ۱۲ میلیون و ۱۷۲ هزار تومان در ۱۷ آبان بالا و پایین این نمودار را برای قیمت سکه تمامی بهار آزادی طرح جدید در بازه مورد بررسی نشان می‌دهند.

موضوع زمانی جالب توجه است که در تطبیق روند بازار داخلی و جهانی طلا، بی‌توجهی یا کم توجهی نسبی روند بازار داخلی به بازار جهانی است که خود را نشان می‌دهد. در این بازه زمانی نمودار قیمت انس جهانی طلا دو حرکت ناگهانی داشته که در هر دو مقطع بازار داخلی معکوس رفتار کرده است.

 مقطع اول در روز ۱۵ آبان است که با اعلام خبر پیش افتادن جو بایدن و معاقب آن کاهش ارزش دلار در سطح جهانی، قیمت انس طلا در یک روز افزایش بیش از ۵۰ دلار را تجربه کرد، اما در همین روز در بازار ایران هر گرم طلای ۱۸ عیار نزدیک به ۸۰۰ هزار تومان و قیمت سکه امامی بیش از دو میلیون تومان نسبت به قیمت‌های روز گذشته خود کاهش داشت. همچنین در مقطع دوم نیز که در روز ۱۹ آبان و در واکنش به خبر تولید واکسن کرونا بازار جهانی رخ داد، دیده شد که تاثیر کاهش قیمت حدود ۹۰ دلار در هر انس طلا، در بازار ایران با روندی صعودی قیمت ها پاسخ گرفت و هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود ۵۵۰ هزار تومان و سکه امامی بیش از ۸۰۰ هزار تومان نسبت به قیمت روز قبل خود افزایش قیمت داشتند.

در توضیح این روند غیر طبیعی ابراهیم محمدولی به تاثیر وجود التهاب بازار ارز بر بازار طلا اشاره کرد و گفت: تا زمانی در بازار ارز شاهد التهاب هستیم، نمی‌توانیم منتظر واکنش سریع قیمت طلای داخلی متناسب با قیمت‌های جهانی باشیم.

محمدولی در ادامه توضیح داد: به همین دلیل در سه روز اخیر مشاهده می‌کنیم که با وجود آن که بازار جهانی با سقوط مقطعی قیمت مواجه بوده است، اما به دلیل این که قیمت‌ها در بازار آزاد ارز دارای روند صعود بودند، معاملات سکه هم در بازار داخلی بدون توجه به این رفتار، پیرو قیمت‌گذاری در بازار ارز به راه خود ادامه داده است.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی موضوعی که رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر به آن اشاره می‌کند، پرده از تحولات جدیدی در بازار طلای کشور برمی‌دارد. مقاومت در بازار طلا نسبت به تحولات جهانی قیمت طلا به شکلی که حتی پس از کاهش ۹۰ دلاری قیمت جهانی طلا، همچنان حبابی بیش از یک میلیون تومانی در قیمت سکه تمام بهار آزادی وجود دارد، نشان می‌دهد که این بازار تبدیل به محل مناسبی برای دلالان و نوسان‌گیران شده است و آنها توانسته‌اند برای پوشش سودهای خود، مانع از قیمت‌گذاری طبیعی این فلز گران‌بها مطابق با عرف حاکم بر بازار طلا بشوند.

در حالی که طبق مشاهدات میدانی و همچنین تایید رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر، تقاضا برای خرید در بازار طلا در هفته اخیر با کاهشی محسوس مواجه بوده است، تداوم وجود حباب در این بازار با تبیین کارشناسان اقتصادی از این بازار منطبق نیست. بازار ارز نیز در ماه‌های شهریور و مهر با پدیده ای مشابه مواجه بود و علی رغم عدم وجود تقاضا در بازار، همچنان قمیت ها روندی صعودی داشتند. اما بانک مرکزی با تدبیر عرضه شفاف روزانه ۵۰ میلیون دلار  اسکناس در بازار توانست روند صعودی را شکسته و قیمت را در مسیر منطقی شدن قرار دهد. بنابراین به اعتقاد کارشناسان برای تداوم روند کاهشی که بازار طلا در قیمت‌گذاری خود از ۱۴ آبان ماه شاهد آن بود، نیاز است تا نهادهای نظارتی و قضایی و همچنین بانک مرکزی با به دست گرفتن ابتکار عمل، زمینه از بین رفتن این حباب ایجاد شده در بازار طلا را ایجاد کنند.