۰ نفر

اقتصاد‌آنلاین گزارش می‌دهد؛

گزارش میدانی از حال‌و‌هوای بازار فردوسی/ کاهش دلار متوقف شد یا ادامه‌دار خواهد بود؟

۱۹ آبان ۱۳۹۹، ۱۴:۵۵
کد خبر: 480269
گزارش میدانی از حال‌و‌هوای بازار فردوسی/ کاهش دلار متوقف شد یا ادامه‌دار خواهد بود؟

نگاهی به وضعیت امروز بازار ارز نشان می‌دهد که قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز گذشته با افزایش همراه شده اما به اعتقاد بیشتر فعالان بازار و کارشناسان اقتصادی، این تغییر جهت ماندگاری چندانی نخواهد داشت.

اقتصاد آنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ نرخ ارز که از ابتدای هفته تا روز گذشته متاثر از انتخابات آمریکا با شیب تندی روبه کاهش بود، در ساعات پایانی معاملات روز گذشته تغییر جهت داد و با افزایش همراه شد؛ بر این اساس در بازار امروز قیمت دلار در بازار آزاد با حدود ۲۰۰۰تومان افزایش به کانال ۲۶هزار تومان رسید.

در صرافی‌ها نیز با همین مقدار افزایش، دلار با متوسط قیمت ۲۴۴۰۰تومان معامله می‌شود که البته نرخ در برخی صرافی‌ها تا ۲۵هزار تومان هم بالا رفته است.

اما یکی از دلایل اساسی که باعث تغییر جهت بازار آن هم پس از اعلام پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا شده، بی‌شک مقاومت دارندگان ارز و یا همان سفته‌بازان بازار بود؛ همان‌هایی که در روز‌های طلایی دلار سرمایه هنگفتی وارد بازار ارز کرده‌اند و حالا سقوط نرخ ارز تبعات بسیاری برایشان داشته است، لذا از آنجا که میزان ارز‌ در دست این افراد حجم کمی نیست مسلما در برابر روند نزولی بازار مقاومت خواهند کرد.

از طرفی شنیده شده که روز گذشته برخی از صادرکنندگان نیز تمایلی به فروش ارز‌های خود با نرخ پایین نداشته‌‌اند و قیمت فروش خود را بالاتر اعلام می‌کردند؛ همچنین به عقیده بسیاری از کارشناسان سیاست ارزی جدید دولت مبنی بر استفاده از ارز اشخاص برای واردات در مقابل صادرات و رشد تقاضا برای خرید ارز، از دیگر عوامل موثر بر افزایش قیمت دلار بوده است.

در این میان همچنان زمزمه ادامه کاهش قیمت دلار در بازار ارز شنیده می‌شود؛ آنطور که صرافان فردوسی اظهار کرده‌اند، رفتار بازار همیشه به یک شکل نخواهد بود و ممکن است در اوج کاهش قیمت‌ها یکباره تغییر جهت دهد اما نکته قابل توجه این است که ریزش شدید نرخ ارز و شکست سد‌های مقاومتی دلار باعث شده تا مردم به ادامه روند نزولی بازار مطمئن‌تر شوند و رفتاری متناسب با همین باور را از خود نشان دهند، به همین دلیل طی سه روز گذشته کمتر کسی حرف از خرید دلار می‌زند و بیشتر مراجعه‌کنندگان به بازار ارز فروشنده هستند.