۰ نفر

یارانه میلیاردی برای استخرهای لاکچری!

۵ مهر ۱۳۹۹، ۱۴:۵۳
کد خبر: 469783
یارانه میلیاردی برای استخرهای لاکچری!

نیمی از آب شرب تهران در 3 منطقه اعیان نشین مصرف می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، در شرایطی که بهای تمام شده تولید هر مترمکعب آب در تهران 2700 تومان و متوسط قیمت فروش 700 تومان است، در هر مترمکعب آب 200 هزار تومان یارانه پرداخت می شود. البته این یارانه برای کالایی ضروری مثل آب بد نیست اما وقتی حجم زیادی از آب مصرفی شهری مثل تهران در خانه های ویلایی لوکس شمال شهر صرف آبیاری درختان و پرکردن استخرها می شود، باید به موضوع به شکل دیگری نگریست.

بر اساس این گزارش ساکنان پایتخت در مدت یک روز (25 شهریور) یک میلیون و304 هزار متر مکعب آب مصرف کرده‌اند که به استناد آمار، 47 درصد از میزان مصرف آب بخش خانگی مرتبط با استفاده پر مصرف هاست که در مناطق یک تا 3 شهر تهران ساکن هستند. یک حساب سر انگشتی مشخص می‌کند، پر مصرف‌های لاکچری نشین در یک روز 612 هزارو 776 متر مکعب آب مصرف می‌کنند. با احتساب یارانه 2 هزار تومانی هر مترمکعب آب و یک ضرب ساده مشخص می شود که در هر روز یک میلیارد و 225 میلیون تومان از بیت المال صرف پر کردن آب استخرهای مناطق مرفه نشین تهران و آبیاری فضای سبز این واحدهای مسکونی می‌شود.
 
 این در حالی است که با یک راهکار ساده یعنی افزایش قابل توجه نرخ آب بها برای پله های بالای مصرفی این یارانه حذف می شود. کسانی که در حد عرف و برای کارهای روزمره از آب استفاده می کنند یارانه بگیرهستند اما کسانی که مصارف نامتعارف مثل پرکردن استخر و آبیاری فضای سبز بزرگ دارند باید بهای واقعی را بپردازند.