۰ نفر

چند درصد زنان شغل مدیریتی دارند؟

۶ خرداد ۱۳۹۹، ۹:۴۸
کد خبر: 441792
چند درصد زنان شغل مدیریتی دارند؟

میزان انتصاب مدیران زن طی دو سال اخیر (از سال ۹۶ تا ۹۸) با رشد ۳۶ درصدی همراه بوده است، اما مقایسه میزان مدیران مرد و زن در سال ۹۸ حکایت از این دارد که سهم مردان مدیر در سطوح مدیریتی مختلف ۴.۳۸ برابر بیشتر از زنان است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، یکی از سیاست‌های دولت تدبیر و امید، افزایش سهم زنان در پست‌های مدیریتی در کل کشور بوده است؛ به طوریکه معصومه ابتکار-معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده از ابتدای انتصاب خود در این معاونت بارها و بارها درباره این موضوع صحبت و تاکید کرده است.

Q9BCR6oXDlsY

در این میان بررسی کارنامه سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۳۹۸ انتصاب زنان در پست‌های مدیریتی دولت در کل کشور حکایت از رشد ۳۶ درصدی انتصاب مدیران زن را داشته است.

براساس گزارش منتشر شده از سوی دفتر معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، میزان مدیران زن در سال ۹۶، ۹ هزار و ۴۴۴ نفر (۷ هزار و ۹۹۰ نفر از آنها مدیر پایه، ۱۴۲۳ نفر مدیر میانی و ۳۱ نفر مدیر عالی) بوده است که این رقم در سال ۹۷ به ۱۱ هزار و ۴۵۴ نفر (۹۷۳۶ نفر از آنها مدیر پایه، ۱۶۷۰ نفر مدیر میانی و ۴۸ نفر از آنها مدیر عالی ) و در سال ۹۸ به ۱۲ هزار و ۸۵۰ نفر (۱۰ هزار و ۸۵۹ مدیر پایه،‌ ۱۹۲۴ مدیر میانی و ۶۷ مدیرعالی) ارتقاء پیدا کرده است.

6Z4sK0zaXM91

در واقع میزان زنان مدیر عالی در سال ۱۳۹۶، ۲.۵ درصد بوده است که این رقم در سال ۱۳۹۷ به ۳.۹ و در سال ۹۸ به ۵.۵ درصد رسیده است، این درحالیست که میزان مدیران میانی در سال ۹۶ از ۶.۹ درصد به ۸.۱ درصد در سال ۹۷ و ۹.۳ درصد در سال ۹۸ رسیده است. میزان مدیران پایه نیز در سال ۹۶ از ۱۶.۹ درصد به ۲۰.۶ درصد در سال ۹۷ و ۲۳ درصد در سال ۹۸ افزایش یافته است.

syMMFK1Ue3Tp

اما مقایسه تعداد مدیران زن و مرد در سال ۹۸ گویای این موضوع است که تعداد مدیران مرد در سطوح پایه ۳۶ هزار و ۴۲۳ نفر، در سطوح میانی ۱۸ هزار و ۷۰۱ نفر و در سطوح عالی ۱۱۵۹ نفر است، این درحالیست که تعداد مدیران زن در سطوح پایه ۱۰ هزار و ۸۵۹ نفر، در سطوح میانی ۱۹۲۴ نفر و در سطوح عالی ۶۷ نفر است.

oTqP0KXKi5ZI

اما میزان انتصاب مدیران زن در استانداری، فرمانداری‌ و بخشداری‌ها در دو سال اخیر نشان از رشد ۴۸.۷ درصدی داشته است؛ تعداد زنان مدیر این بخش در سال ۹۶ از ۳۴۳ نفر به ۴۴۴ نفر در سال ۹۷ و ۵۱۰ نفر در سال ۹۸ رسیده است.

در بخش استانداری‌ها و مدیران کل دستگاهی، درصد مدیران استانداری‌ها و مدیران کل دستگاهی زن به تفکیک استان‌ها در سال ۹۸ بیانگر این است که در این زمینه به ترتیب استان‌های بوشهر، گیلان و چهارمحال و بختیاری بالاترین رتبه و استان‌های قم، خوزستان و آذربایجان شرقی پائین‌ترین رتبه را دارند. به طوریکه ۱۸.۴ درصد از مدیران استانداری‌ها و مدیران کل دستگاهی بوشهر، ۱۶.۴ درصد از مدیران استانداری‌ها و مدیران کل دستگاهی گیلان و ۱۶.۲ درصد از مدیران استانداری‌ها و مدیران کل دستگاهی چهارمحال و بختیاری زن هستند، این درحالیست که ۵.۳ درصد از مدیران استانداری‌ها و مدیران کل دستگاهی قم، ۵.۷ درصد از مدیران استانداری‌ها و مدیران کل دستگاهی خوزستان و ۶.۱ درصد از مدیران استانداری‌ها و مدیران کل دستگاهی آذربایجان شرقی زن هستند.

zPT13eK00XRQ

QIMyBMAR56jR