۰ نفر

تاثیر گرانی خودرو در سبد خانوار

۳ خرداد ۱۳۹۹، ۱۸:۳۲
کد خبر: 441380
تاثیر گرانی خودرو در سبد خانوار

رشد افسارگسیخته قیمت خودرو از ابتدای سال ۹۹ شدت گرفته است. تا آنجا که تنها در ماه اسفند گذشته، مقصر ۶.۴ درصد از تورم ۳۴.۴ درصدی، خودرو بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، پژوهشکده آمار، در گزارشی به بررسی «تاثیر افزایش قیمت خودرو بر تورم کل» پرداخته است. در این گزارش آمده:«با توجه به افزایش قیمت خودرو در ماه‌های اخیر، انتظار می‌رود که این شوک  ناگهانی در کوتاه مدت به صورت مستقیم و در بلندمدت به صورت غیرمستقیم از طریق تاثیر بر قیمت دیگر اقلام منجر به افزایش نرخ تورم شود.» 

برای بررسی تاثیر افزایش قیمت خودرو بر نرخ تورم، ابتدا باید اهمیت این کالا در سبد خانوار را بررسی کرد. چرا که ضریب اهمیت هر کالا، نشان‌دهنده میزان تاثیر آن بر تورم کل است. 

در نرخ تورم کل کشور، ضریب اهمیت «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» ۲۷ درصد و بخش بیشتر ضریب اهمیت نرخ تورم بر «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با ۷۳ درصد است. 

در بخش کالاها و خدمات، «مسکن» با ۳۵.۵ درصد بیشترین تاثیر را بر تورم کل دارد. بعد از مسکن نیز «حمل‌ونقل» با ۹.۵ درصد بیشترین اثر را بر تورم می‌گذارد. خودرو نیز در همین گروه حمل‌ونقل جای می‌گیرد و بنابراین، سهم بزرگی از میزان کل تورم دارد.

بر اساس گزارش پژوهشکده پولی، ۳۱ درصد از تورم حمل‌ونقل، مربوط به خرید وسایل نقلیه می‌شود. بنابراین خودرو، سهم زیادی از افزایش تورم این گروه دارد. در کل سبد هزینه خانوار نیز، ۳ درصد از ضریب اهمیت تورم مربوط به خرید وسیله نقلیه است. 

بنابراین خودرو بخش زیادی از تورم هر ماه و هر سال را به خود اختصاص می‌دهد. در ماه اسفند ۹۸، تورم کل ۳۴.۴ درصد اعلام شد که در کل این تورم، خودرو ۶.۴۷ درصد سهم داشته است.

در مجموع سال گذشته نیز، سهم خودرو از تورم ۲.۲۲ درصد بوده است. این در حالی است که در ابتدای سال ۹۸، سهم خودرو از تورم ۵.۸ درصد را نشان می دهد. در ابتدای سال ۹۹ نیز سهم خودرو از تورم کل، به ۶.۶۳ درصد رسیده است.

پژوهشکده آمار در ادامه می‌نویسد:«سهم خودرو علاوه بر تغییرات قیمتی، به تغییرات قیمت دیگر اقلام سبد خانوار هم بستگی دارد. به عبارت دیگر، افزایش سهم از تورم یک کالای خاص به این معنی است که میزان افزایش قیمت آن کالا بیشتر از میانگین افزایش قیمت دیگر اقلام سبد خانوار، تورم کل را تحت تاثیر قرار داده است.»