۰ نفر

ترکش کرونا بر بازار صیفی‌جات

زنجبیل کیلویی ۱۲۰هزار تومان!

۶ اسفند ۱۳۹۸، ۱۲:۰۱
کد خبر: 419713
زنجبیل کیلویی ۱۲۰هزار تومان!

ترکش ویروس کرونا علاوه بر بازار تجهیزات بهداشتی، بازار برخی اقلام خوراکی را نیز هدف قرار داده است؛ به طوری که برخی از اقلام در بازار صیفی‌جات در چند روز اخیر با افزایش قیمت بی‌سابقه‌ای همراه شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، پس از شیوع  ویروس کرونا در ایران برخی از پزشکان و متخصصان حوزه سلامت به شهروندان توصیه کردند که برای افزایش ایمنی و مقاومت بدنشان در برابر این ویروس، حتما از ویتامین های مختلف از جمله ویتامین ث  و مواد غذایی دارای طبع گرم استفاده کنند. حتی در برخی از شبکه‌های مجازی توصیه‌هایی مبنی بر افزایش مصرف لیموترش، سیر و زنجبیل به شهروندان شد. توصیه‌هایی که به سرعت دست به دست چرخید و ظرف مدت چند روز مردم نگران از ابتلا به ویروس کرونا را وادار به خرید سیر، زنجبیل، لیموترش و لیموشیرین با قیمت های گزاف کرد.

با داغ شدن بازار این اقلام قیمت ها نیز سیر صعودی به خود گرفت؛ به طوری که  زنجیبل، سیر، لیموترش در حال حاضر جزو کالاهای لوکس به شمار می‌رود. بر اساس مشاهدات میدانی، زنجبیل تازه در خرده فروشی ها کیلویی ۱۲۰ هزارتومان و لیموترش و سیر نیز کیلویی ۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

این افزایش قیمت ناگهانی علاوه براینکه مصرف‌کنندگان را نگران کرده، باعث نارضایتی فروشندگان میوه و سبزی نیز شده است. آنها معتقدند برای خرید این محصولات به صورت عمده از میادین میوه و تره بار بهای زیادی می‌پردازند؛ در حالی که مشتریان تصور می‌کنند که خود مغازه‌داران  برای سود بیشتر قیمتها را بالا برده‌اند.

در این باره رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی درباره گرانی سیر و زنجبیل و لیموترش به ایسنا گفت: وقتی در مقطع کوتاهی تقاضا برای محصولی بیشتر می شود، عده‌ای برای سودجویی از این فرصت استفاده می‌کنند و به تبع آن قیمتها بالا می‌رود.

 اسدالله کارگر با بیان اینکه اتحادیه خرده فروشی میوه و سبزی پل ارتباطی بین بار فروش و مصرف کننده است و در تعیین قیمت نقشی ندارد، اظهار کرد: نقش اتحادیه این است که با اعمال سود مصوب، محصولات را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد؛ بنابراین اینکه قیمت این محصولات در مبداء گران می‌شود، برعهده بخشهای دیگر است.

رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی اضافه کرد: در اینگونه مواقع متاسفانه فروشنده متهم اصلی شناخته می‌شود، زیرا مردم برای خرید کالا با فروشندگان مواجه‌اند، اما حقیقت این است که خود فروشنده هم محصولاتش را از مبداء گران  می‌خرد. حتی در بعضی مواقع قیمت کالا به حدی بالا می‌رود که فروشندگان سود مصوبشان را در کمترین حد ممکن اعمال می‌کنند.

وی افزود: براساس کشف قیمت میدان مرکزی میوه و تره‌بار، زنجبیل تازه تا ۱۱۰ هزارتومان هم به فروش رسیده است و اگر قرار باشد با اعمال سود ۳۵ درصدی در خرده فروشی‌ها عرضه شود قیمت آن به ۱۴۰ هزار تومان می‌رسد.

او با بیان اینکه ما نیز از این افزایش قیمت انتقاد داریم، گفت: براساس کشف قیمت در میادین مرکزی میوه و تربار، قیمت لیمو ترش ۵۰ هزارتومان، سیر ۳۵ هزار تومان و لیمو شیرین  ۹۰۰۰ تومان است.

 اگر کالا یا محصولات غذایی حکم دارویی پیدا کند و مصرف آن برای سلامتی مردم حائر اهمیت باشد، بدیهی است که بایستی آن محصول به گونه‌ای نرخ گذاری شود که همه مردم قدرت خرید آن را داشته باشند. در حقیقت باید نهادهای متولی در این برهه از زمان که مردم نگران سلامت خود هستند و تصور می‌کنند با مصرف این محصولات می‌توانند ایمنی و مقاومت بدنشان را بالا ببرند، کنترل و نظارت جدی و دقیقی را بر بازارهای موادغذایی داشته باشند تا سودجویان و دلالان اجازه کنترل بازار به منظور افزایش سود بیشتر را نداشته باشند؛ بنابراین باید دید در روزهای آتی آیا مسئولان و متولیان امر این بازار را کنترل می کنند یا سرنوشت بازار صیفی‌جات هم مانند بازار تجهیزات بهداشتی و پزشکی متزلزل و تحت کنترل دلالان و سودجویان قرار خواهد گرفت؟! در این باره منتظر پاسخگویی مسوولان هستیم.