۰ نفر

حقایقی جالب از نوبل اقتصاد

۲۷ مهر ۱۳۹۸، ۱۱:۱۰
کد خبر: 388659
حقایقی جالب از نوبل اقتصاد

جایزه نوبل معتبرترین جایزه در علم اقتصاد قلمداد می‌شود.

به گزارش دویچه وله، امسال جایزه نوبل اقتصاد به سه فرد هندی، آمریکایی و فرانسوی برای مطالعات آن‌ها بر روی راهکارهای مقابله با فقر تعلق گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، در ادامه با حقایقی جالب از این جایزه معتبر اقتصادی آشنا می‌شوید:

۱- ۵۱ سال است که همه ساله آکادمی سلطنتی علوم سوئد جایزه نوبل را اهدا می‌کند و این جایزه در شش شاخه: اقتصاد، صلح، ادبیات، پزشکی، فیزیک و شیمی اهدا می‌شود.

۲- تاکنون ۸۴ نفر موفق به دریافت جایزه نوبل اقتصاد شده‌اند که در بین آن‌ها نام افراد مشهوری چون جوزف اشتیگلیتز و میلتون فریدمن دیده می‌شود.

۳- تاکنون سه چهارم برندگان نوبل اقتصاد سفیدپوستان آمریکایی و مرد بوده اند.

۴- میانگین سنی برندگان نوبل اقتصاد ۵۵ سال بوده است. خانم دوفلو فرانسوی با ۴۶ سال سن، جوان‌ترین برنده این جایزه بوده است.

۵- تاکنون تنها دو زن موفق به دریافت نوبل اقتصاد شده اند. 

۶- جایزه نوبل اقتصاد شامل یک دیپلم افتخاری، مدال طلا و ۹ میلیون کرون سوئد است.

۷- وجه اولیه جایزه نوبل از ثروت شخصی آلفرد نوبل، مخترع سوئدی دینامیت تامین می‌شد اما از سال ۱۹۶۷ بانک مرکزی سوئد این وجه را تامین می کند. 

۸- انتخاب برنده جایزه نوبل پروسه ای بسیار طولانی و زمان بر است و ابتدا ۳۰۰۰ نفر در نظر گرفته شده و ۲۵۰ تا ۳۵۰ نفر از بین آن ها به مرحله نهایی داوری می‌رسند. 

۹- تمامی جایزه های نوبل روز ۱۰ دسامبر و در استکهلم سوئد به برندگان اهدا می شود اما جایزه نوبل صلح در شهر اسلو نروژ تحویل فرد برنده می‌شود.

۱۰- تاکنون افرادی از ۲۰ کشور مختلف جایزه نوبل را گرفته اند اما بیشترین برندگان جایزه نوبل دارای تابعیت آمریکایی بوده اند. پس از این کشور نیز اتباع انگلیسی و آلمانی بیشترین تعداد جایزه نوبل را برده اند. 

۱۱- به جز سال ۲۰۱۴، در تمامی سال های قرن بیست و یکم آمریکا یک نماینده در بین برندگان جایزه نوبل اقتصاد داشته است.

۱۲- پنجاه و یکمین جایزه نوبل اقتصاد که معتبرترین جایزه اقتصاد جهان شناخته می‌شود، توسط آکادمی سلطنتی علوم سوئد به طور مشترک به آبیجیت بانرجی، استر دوفلو و میشل کرامر اهدا شد که دارای تابعیت های هندی، آمریکایی و فرانسوی هستند.

۱۳- آبیجیت بانرجی، متولد بیست و یکم فوریه ۱۹۶۱ در شهر بمبئی هند است و در حال حاضر در معتبرترین دانشگاه‌های جهان نظیر: ام آی تی و کمبریج به تدریس رشته اقتصاد مشغول است. طبق اعلام آکادمی سلطنتی علوم سوئد، وی جایزه نوبل را به دلیل رویکرد آزمایشگاهی نوین برای مقابله با فقر در سطح جهان کسب کرده است.

میشل کرامر نیز استاد اقتصاد در دانشگاه هاروارد و متولد آمریکا است. این سه برنده جایزه نوبل اقتصاد بیش‌تر روی رویکرد فقرزدایی از طریق ارتقای نظام آموزشی متمرکز بوده اند. در بیانیه آکادمی سلطنتی علوم سوئد آمده است که این افراد با روش‌های نوین خود، قدرت مقابله با فقر را بهبود داده اند.

خانم دوفلو پس از آن که موفق شد نام خود را به عنوان جوان‌ترین برنده نوبل و دومین زن برنده جایزه نوبل در تاریخ ثبت کند، پس از دریافت این جایزه گفت: ثابت شد که زنان نیز می‌توانند در عرصه اقتصادی موفق شوند و امیدوارم این اتفاق باعث دلگرمی زنان زیادی برای ادامه فعالیت‌های خود و احترام بیشتر به آنان توسط مردان شود.