۰ نفر

رییس سازمان دامپزشکی در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین خبر داد:

تجمیع پلاک‌کوبی‌ها برای کاهش هزینه دامداران

۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۳۳
کد خبر: 332692
تجمیع پلاک‌کوبی‌ها برای کاهش هزینه دامداران

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: پلاک کوبی دام‌ها که به صورت جداگانه توسط سازمان دامپزشکی، امور دام وزارت جهادکشاورزی و صندوق بیمه کشاورزی انجام می‌شد با هدف کاهش هزینه دامداران در یک پلاک تجمیع شد.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ علیرضا رفیعی پور در گفت و گو با اقتصاد آنلاین با بیان اینکه در حال حاضر این طرح ویژه دام‌های سنگین است، افزود: دامداران برای هر یک از پلاک‌های مذکور هزینه جداگانه پرداخت می‌کردند که از این به بعد با تجمع آن‌ها تنها یک هزینه پرداخت می‌شود.

وی یادآور شد: طرح پلاک کوبی دام‌ها از 8 سال پیش در برنامه پنجم توسعه بوده است و در چند سال اخیر نیز تا حدودی اجرا می‌شد، اما از امسال این طرح به طورجدی دنبال می‌شود.

به گفته وی؛ اجرای کامل طرح پلاک کوبی برای تمام دام‌های کشور هم از نظر اجرایی و هم از نظر سرمایه ای بسیار سنگین است.

رفیعی پور تاکید کرد: بدون شک هر خدمتی هزینه دارد، اما ارزش افزوده یک دام برای کشور آنقدر بالاست که عدد هزینه شده برای این طرح قابل عنوان نیست.

وی یکی از بزرگ ترین نتایج اجرای این طرح را کاهش قاچاق عنوان کرد.

رفیعی پور افزود: با پلاک کوبی، دام‌ها هویت دار شده و می‌توان آن‌ها را در هنگام جابه جای با دستگاه‌های مخصوص ردیابی کرد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور توضیح داد: یکی از تخلفاتی که منجر به قاچاق دام می‌شود این است که مثلا مجوز جابه جایی 150 راس دام را می‌گیرند، اما در راه50 راس آن ‌ها را از گله جدا و به مسیر دیگر می‌برند.

رفیعی پور در پایان از دیگر نتایج اجرای طرح پلاک کوبی را کنترل بیماری‌ها و فراهم شدن امکان تهیه آمار واقعی دام‌های کشور برشمرد.