۰ نفر

مصوبات هیات دولت در سالروز زلزله تلخ کرمانشاه

۲۰ آبان ۱۳۹۷، ۲۲:۰۴
کد خبر: 314206
مصوبات هیات دولت در سالروز زلزله تلخ کرمانشاه

رئیس‌ جمهور گزارش اقدامات انجام شده در روند امداد، اسکان موقت و بازسازی واحدهای زلزله زده در استان کرمانشاه را بسیار دلگرم‌کننده خواند و با تقدیر از همه تلاشگران در این عرصه، گفت: بر اساس این گزارش از آبان پارسال تا پایان شهریور امسال و اوایل مهر، در مناطق روستایی تقریباً همه زلزله زدگان به خانه‌هایشان بازگشته اند و خانه‌ها بازسازی و مرمت شده است و این کار بسیار ارزشمندی بوده که انجام گرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر یکشنبه و در جلسه هیات دولت و در آستانه سالگرد حادثه تلخ زلزله در استان کرمانشاه ، زلزله این استان را با شدت بسیار زیاد و کم سابقه خواند و گفت: معمولا زلزله هایی که در شب روی می دهند خسارات و تلفات زیادی برجای می گذارند اما بحمدالله وقوع پیش لرزه ای با قدرت کمتر باعث شده بود شمار زیادی از مردم از خانه‌ها بیرون بیایند که همین امر موجب شد خسارت این زلزله از لحاظ جانی، بسیار کاهش یابد.

روحانی، این زلزله را یک آزمایش بزرگ برای مسئولین استان، مسئولین ملی و همه افرادی که در اینگونه حوادث باید به کمک آسیب‌دیدگان بپردازند، خواند و اظهارداشت: مرحله نخست که امداد و نجات بود، بسیار خوب انجام گرفت و مردم در سفری که بفاصله یک روز پس از وقوع این زلزله به منطقه زلزله زده داشتم از روند کلی امداد و نجات راضی بودند. این مرحله کارها که تا ظهر فردای وقوع زلزله انجام گرفت، کار بسیار عظیم و بزرگی بود.

رئیس جمهور اظهارداشت: همه مصدومین در بیمارستانهای کرمانشاه و استان های مجاور بستری شدند و تنها در بیمارستان کرمانشاه تا زمانی که ما حضور یافتیم 300 عمل جراحی انجام گرفته بود که در نوع خود کار بسیار بزرگی بود به گونه ای که در جریان بازدید از بیمارستان یکی از پزشکان بخاطر اینکه 48 ساعت تمام در حال رسیدگی و مداوای مصدومین بود، از حال رفت.

روحانی خاطرنشان کرد: هماهنگی و همکاری بخش‌های مختلف اعم از هلال احمر، اورژانس، وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارتخانه های بهداشت، نیرو، نفت و کشور و  نیروهای مسلح، ارتش، سپاه و بسیج در کمک به مردم زلزله زده، بسیار ارزنده بود و کار بزرگی را انجام دادند.

رئیس جمهور به روند کمک رسانی و جمع آوری کمک برای زلزله زدگان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: یک رکورد خوب نیز در این عرصه به جای ماند. همه دستگاه‌های اجرایی و نیروهای مسلح و مردم در این زمینه دست به دست هم دادند و در کنار هم قرار گرفتند به گونه ای که جاده‌های منتهی به کرمانشاه مملو از جمعیت بود که به یاری هموطنان و برادران و خواهران عزیز خود شتافته بودند.

روحانی در ادامه به اقدامات انجام شده برای اسکان موقت زلزله زدگان اشاره کرد و افزود:  مرحله بعدی اسکان موقت زلزله زدگان با توجه به شروع فصل سرما بود. در این مرحله هم کار بسیار بزرگی انجام گرفت و مردم و دولت به صحنه آمدند و حدود 5 هزار کانکس توسط مردم و نزدیک به  14 هزار کانکس از محل اعتبارات دولتی دستگاه‌های مختلف ساخته و در اختیار مردم گذاشته شد و در ایام عید که مجددا به منطقه زلزله زده سفر کردم شاهد بودم که چقدر این کانکس ها به مردم کمک کرده بود.

 رئیس جمهور گفت: این بسیار حائز اهمیت بود که هم مردم و هم نیروهای دولتی کمک کردند. دولت در این زمینه شاید یک کار کم‌سابقه‌ای انجام داد، برای اینکه به سرعت اعتبار مورد نیاز را مورد بررسی و تصویب قرار داد و در اولین جلسه هیأت دولت بعد از زلزله که یکی دو روز بعد از حادثه بود، اعتبارات مصوب شد و با سرعت مطلوبی، اعتبارات تخصیص داده شد.

روحانی اضافه کرد: خوشبختانه خداوند مقدر کرده بود و استانداری لایق، پرتوان و کوشا، مسئولیت آنجا را برعهده گرفته بود. آقای بازوند در زمینه رسیدگی به امور زلزله زدگان بسیار پرتلاش بودند. اینکه ایشان در این مدت حدود 90 تا 100 نوبت از مناطق زلزله زده سرکشی کرده اند، معنایش این است که هر سه روز یکبار در یکی از مناطق زلزله زده حضور داشته اند. مردم هم شاهد بودند که ایشان تقریباً در همه هفته‌ها مصاحبه می‌کرد و پیشرفت کار را به اطلاع مردم می‌رساند که کار بسیار ارزشمند و خوبی بود. این به مردم و بخش‌های مختلف و دستگاه‌های اجرایی دیگر روحیه می‌داد.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همواره در اینگونه حوادث، برای ساخت و ساز، چه در مناطقی که نیاز به تعمیر دارد و چه مناطقی که تخریب شده و نیاز به احداث دارد، بار سنگینی را بر عهده گرفته است، اظهار داشت: در این حادثه نیز بنیاد مسکن، توان استان‌های مختلف را بخوبی به کمک آورد. حدود 12 استان را به کمک آورد برای اینکه این مناطق تخریبی را بازسازی کند، یا آنهایی که نیاز به مرمت داشت، مرمت کند که بسیار ارزنده است.

روحانی ادامه داد: در همان روزهای اولیه قولی به مردم کرمانشاه و مردم ایران دادم و از آقای مهندس تابش همان‌وقت خواهش کردم که بنیاد مسکن تلاش بکند که این قول محقق شود. آن قول این بود که، تا سالگرد زلزله، در همه مناطق روستایی، چه خانه‌هایی که مرمت می‌خواهد و چه خانه‌هایی که تخریب شده به گونه‌ای باشد که مردم به خانه‌های خودشان برگردند و ساکن شوند.

رئیس جمهور تصریح کرد: خوشبختانه گزارشی که امشب در هیأت وزیران داده شد، بسیار دلگرم‌کننده بود. بر اساس این گزارش در طول این مدت، از آبان پارسال تا پایان شهریور امسال و اوایل مهر، در مناطق روستایی، تقریباً همه به خانه‌هایشان بازگشته اند و خانه‌ها بازسازی و مرمت شده است. این کار بسیار ارزشمندی بوده که انجام گرفته است.

روحانی ادامه داد: البته باید کمک‌های دیگری انجام شود. معلوم است وقتی خانه ها را بازسازی می‌کنیم، مدارس و بخش‌های دیگر هم باید بازسازی شود. بازسازی‌ها این اماکن نیز به خوبی پیش رفته و بسیاری از مدارسی که تخریب شده بود، بازسازی شد. حتی برخی از مدارس توسعه پیدا کرد و دانش‌آموزان توانستند سر کلاس برگردند و این بسیار اهمیت داشت.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: خسارت های زیادی به زیرساخت ها وارد شده بود. همه این اقداماتی که در این مدت شده، اقدامات بسیار تأثیرگذاری بوده است. لازم است این خدماتی که دولت به عنوان خادم مردم در این مدت انجام داده ، برای مردم توضیح داده شود و ما این را حتی با کشورهای دیگر مقایسه کنیم و ببینیم وقتی در مناطقی از کشورهای پیشرفته زلزله می‌آید، وقتی این همه ساختمان، حدود 100 هزار ساختمان یا تخریب شده یا آسیب دیده یا نیاز به مرمت داشته که رقم بسیار بزرگی است، چگونه عمل می شود؟

روحانی با اشاره به اینکه خوشبختانه امروز از این 100 هزار ساختمان، کار بازسازی بیش از 70 هزار ساختمان به اتمام رسیده است که این کار بسیار عظیم و بزرگی است، گفت: البته از خداوند می‌خواهیم که چنین حوادثی هیچ گاه برای مردم کشورمان رخ ندهد. این حوادث طوری است که به سادگی جبران نمی شود. خسارات جانی که در اینگونه حوادث به مردم وارد می شود اصلاً قابل جبران نیست.

رئیس جمهور افزود: درست است که خسارات مالی در چنین حوادثی به نحوی جبران می‌شود، ولی بالاخره مردم در همین خسارات مالی هم به شدت به زحمت می افتند. حدود یکسال بی‌خانمان هستند، زیر چادر و در کانکس هستند و این بسیار پرزحمت و سخت است. البته این مردم، مردم بسیار خوب و نجیبی هستند. در ایام نوروز که رفتیم و به مردم سر زدیم، باز هم دیدیم که واقعاً این مردم، مردم نجیبی هستند. مردمی که در ایام زمستان در کانکس و چادر این همه سختی دیده بودند، اما در عین حال، همه با روحیه و بانشاط بودند و از کمک‌های مردمی و خدمات دولت خوشحال و ممنون بودند. مردم ما قدردان و قدرشناس هستند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دو کار باقی مانده که باید تلاش کنیم، انجام شود، گفت: یکی اینکه کارهای بازسازی در شهرها مقداری کندتر پیش می‌رود. در شهرها تشریفات مهندسی و صدور جواز ساخت، بیشتر زمان می برد و از سوی دیگر در شهرها ارزش زمین بالاتر است و وقتی در هر حادثه‌ای خانه ای در شهر تخریب شود، مردم ترجیح می دهند طبقات بیشتری بسازند و حق هم دارند و باید به مردم در این زمینه کمک شود.

روحانی افزود: بر اساس گزارشی که در دولت ارائه شد، در مجموع برای یک خانه 3 طبقه، حدود 200 میلیون تومان کمک به صورت بلاعوض و یا وام  ارائه می شود که این کار ارزشمند و بزرگی است. برای اینکه مردم مطلع باشند عرض می کنم که دولت در مدت این یکسال، بیش از 10 هزار میلیارد تومان در این زمینه هزینه کرده است. 1500 میلیارد تومان از این کمک ها بلاعوض بوده که در کنار آن مقدار زیادی هم برای انجام کارهای زیربنایی صرف شده است. مجموعاً 10 هزار و 800 میلیارد تومان در این زمینه صرف شده است.

رئیس جمهور اظهار داشت: این نشان می‌دهد که کار بسیار بزرگی انجام گرفته است. از رسانه های همگانی  می‌خواهیم این خدماتی را که خدمات مردم و مسئولین و بخش‌های مختلف به مردم زلزله زده کرمانشاه است، برای همه مردم توضیح دهند. از مسئولین شهری، از بنیاد مسکن و از بخش‌های دیگر هم می‌خواهیم که کار بازسازی مناطق شهری را که هنوز مقداری عقب است، تسریع کنند برای اینکه مردم به خانه‌هایشان برگردند و زندگی مناسبی برایشان پیش‌بینی شود.

روحانی تصریح کرد: مشکل دومی که امشب مطرح شد، این بود که یک عده افرادی در میان خسارت دیدگان از زلزله هستند که در زمان حادثه مستأجر بودند و خانه ای که در آن مستاجر بودند، آسیب دیده و تخریب شده است. الان بخشی از این مستأجرین هنوز در کانکس‌ها هستند و باید برای آنها فکری شود و به آنها کمک شود که یا خانه مناسب اجاره کنند و یا به نحوی به آنها کمک شود و مثلا زمینی در اختیارشان قرار داده شود تا بتوانند در آینده زندگی مناسبی داشته باشند.

رئیس جمهور تاکید کرد: هم از آقای استاندار و هم از مسئول بنیاد مسکن و هم از وزارتخانه‌های مربوطه مخصوصاً وزارت راه و شهرسازی می خواهم که همه در این زمینه تلاش کنند که مردم بتوانند به زندگی روزمره و عادی خودشان برگردند.

روحانی خاطرنشان کرد: همچنین می‌خواهم از افرادی که در این زمینه فعال شدند، چهره‌هایی که در این زمینه به میدان آمدند و فعالیت کردند، تشکر کنم. این کار آنها کار بسیار ارزشمندی است. همیشه در اینگونه حوادث، چهره‌های ورزشی، فرهنگی و علمی وارد عمل می‌شوند. این کار شایسته و ارزشمندی است. در اینگونه امور همه باید دست به دست هم بدهیم و مهم نیست سهم دولت چقدر است یا سهم مردم چقدر؟ دولت مسئولیت سنگینی دارد.

رئیس جمهور با اشاره به آمار ارائه شده در گزارش بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه مبنی بر کمک 67 میلیارد تومانی مردم به هلال احمر در این حادثه در برابر کمک 22 میلیاردی مردم در حادثه زلزله ورزقان و ارزشمند توصیف کردن این اعتماد و همیاری مردم گفت: جا دارد از مقام معظم رهبری نیز به خاطر مراحمی که همیشه نسبت به مردم و به ویژه در این منطقه زلزله زده داشتند، تشکر کنیم. ایشان به مناطق زلزله زده سفر و بازدید کردند. این خیلی برای مردم مهم بود. امشب همچنین در این گزارش عنوان شد که در یکسال گذشته 500 نفر از مسئولین در رده‌های مختلف به مناطق زلزله زده سفر کردند که این روند باز هم باید ادامه یابد تا این کار به طور کامل به اتمام برسد.

روحانی ادامه داد: صندوق توسعه ملی با اجازه مقام معظم رهبری 200 میلیون دلار به بازسازی مناطق زلزله زده کمک کرد که بسیار مهم بود. امیدوارم مردم کرمانشاه، در همه مناطقی که در این حادثه متحمل خسارت‌های فراوانی شدند، بتوانند به زندگی عادی‌شان برگردند. امیدواریم اکثر آنها زندگی‌شان کاملاً عادی شده باشد و اگر برای برخی مشکلاتی هم باقی مانده است، همه بخش‌های دولتی کمک کنند تا مشکلی باقی نماند.

رئیس جمهور اظهار داشت: بار دیگر از دستگاه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ها می‌خواهم که خدماتی که تاکنون به مردم زلزله زده انجام گرفته، تشریح کنند. در اینگونه حوادث وقتی یک کار بزرگی انجام می‌دهیم، این کار اقتصادی و اجتماعی نیست، یک کار ملی و غرور ملی است. وقتی ملت ایران در یک حادثه‌ای می‌آیند و حضور و مشارکت پیدا می‌کنند، باید ببینند که این هماهنگی و همکاری چقدر مؤثر بوده و چقدر تأثیرگذار بوده است.

روحانی گفت: خداوند به همه آنهایی که در این زمینه تلاش و کمک کردند، اجر بی‌پایان بدهد. برای همه آنهایی که در این حوادث خسارت دیدند، مخصوصاً آنهایی که عزیزان خودشان را از دست دادند، طلب غفران و رحمت الهی می‌کنیم. امیدواریم استان کرمانشاه که همیشه یک استان قهرمان‌پرور بوده و در این حادثه هم قهرمانی خودش را نشان داد، در همه صحنه‌ها بتواند به عنوان یک استانی که یکی از مرزداران کشورمان است به تلاش خودش ادامه دهد.