۰ نفر

به مناسبت روز جهانی تخم مرغ در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

جشن آشتی ملی با تخم مرغ

۱۷ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۵۳
کد خبر: 306327
جشن آشتی ملی با تخم مرغ

مصرف تخم مرغ همواره به عنوان یکی از منابع پروتئینی ارزان قیمت مورد تاکید کارشناسان تغذیه قرار دارد، به همین مناسبت روزی در تقویم جهانی با نام تخم مرغ ثبت شده است. وخامت اوضاع اقتصادی و گرانی ناشی از آن بسیاری از منابع پروتئینی را در کشور ما از دسترس اقشار ضعیف و کم درآمد خارج کرده است در این شرایط فرهنگساری مصرف تخم مرغ و پرداختن به اهمیت آن ضرورتی انکارناپذیر است.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی؛ امسال نیز روزجهانی تخم مرغ مانند سال های گذشته گرامی داشته می شود، اما به دلیل نگرانی از کاهش مصرف منابع پروتئینی در سبد خانوارهای آسیب پذیر ایرانی به نظر می رسد بیشتر از هر زمان دیگری نیاز به فرهنگسازی مصرف آن در جامعه وجود داشته باشد.

در همین راستا فرزاد طلاکش، دبیر ستاد کشوری ترویج مصرف تخم مرغ، در گفت و گو با اقتصادآنلاین با تاکید بر اینکه تخم مرغ یکی از کاملترین، ارزانترین و فراوانترین غذاهای پروتئینی حال حاضر است، اظهار کرد: از مهمترین شاخصهای توسعه در هر جامعه ای بحث جلوگیری از سوء تغذیه، اضافه وزن، چاقی و کوتاهی قد کودکان است که بنابر اعلام وزارت بهداشت در حال حاضر از چالش های جدی کشور ما به شمار می رود.

وی ادامه داد: تخم مرغ به عنوان یکی از با کیفیت ترین غذاهای پروتئینی می تواند نقش بسیار مهمی در رفع این مشکلات در جامعه بویژه برای گروه های نوزادان و کودکان و زنان باردار و شیرده داشته باشد.

طلاکش با اشاره به جایگاه جهانی ایران در تولید تخم مرغ، افزود: ایران مقام دهم تولید تخم مرغ در جهان را دارد، اما متاسفانه سرانه مصرف این محصول با ارزش در کشور ما بسیار پایین است.

وی تاکید کرد: از دیدگاه تمامی مقامات مسئول عضو ستاد کشوری ترویج مصرف تخم مرغ که شامل؛ وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی ،سازمان دامپزشکی، وزارت آموزش و پرورش ،شورای سیاستگذاری سلامت صدا و سیما و تشکل های خصوصی مرتبط می شود،  جایگاه ضعیفی برای تخم مرغ در سبد غذایی اقشار مختلف جامعه وجود دارد که بایستی در مورد اصلاح آن اقدامات موثری صورت گیرد.

طلاکش یکی از مهمترین نکاتی که در حال حاضر باید به مردم کشور منتقل شود را توجیه آن ها برای جایگزینی تخم مرغ در سبد خانوار به جای مواد پروتئینی حذف شده به دلیل گرانی دانست.

وی تاکید کرد: گرچه قیمت تخم مرغ نیز مانند سایر مواد غذایی دیگر افزایش نسبی داشته است، اما قیمت آن در مقایسه با سایر منابع پروتئینی یا مواد غذایی ساده و کم خاصیت که هم اکنون نیز در سبد غذایی خانواده های متوسط و ضعیف جامعه وجود دارد، بسیار پایین تر است.

طلاکش با تاکید بر اینکه خوشبختانه با اقدامات خوب ستاد طی 8 سال گذشته سرانه مصرف از 160 عدد تخم مرغ به 198 عدد در سال برای هر نفر افزایش یافته است، گفت: بر همین اساس می توانیم جشن کوچکی برای آشتی ملی با تخم مرغ برپا کنیم، اما هنوز جای کار برای افزایش مصرف تخم مرغ به ویژه با تشدید مشکلات اقتصادی وجود دارد.

طلاکش یادآور شد: هر چند ستاد کشوری ترویج مصرف تخم مرغ به منظور افزایش مصرف این منبع پروتئینی با کیفیت و ارزان در سفره غذایی مردم بصورت دائم تشکیل جلسه می دهد، اما گرامی داشتن روز جهانی تخم مرغ به عنوان یکی از  برنامه های  کوتاه مدت می تواند تاثیرات بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به شعار امسال روزجهانی تخم مرغ "سلامت برای همه، تخم مرغ برای همه" از توزیع بیش از 20 هزار بسته تخم مرغ آب پز شده به همراه نان و آویشن در سطح مدارس ،ایستگاههای مترو تهران و البرز ، سرای محلات نسبتاً محروم شهرداری تهران (مناطق 10-12-13-14-17-19-20) و مناطق محروم استان البرز با هماهنگی استانداری استان خبر داد.

طلاکش با بیان اینکه اقدامات در نظر گرفته شده برای گرامیداشت روزجهانی تخم مرغ  طی روزهای 16 و 17 مهرماه جاری انجام می شود، افرود: همچنین برگزاری مراسم های نمادین گرامیداشت روز جهانی تخم مرغ در دانشگاه علم و صنعت و توزیع کتاب و بروشورهای ترویجی در جهت گسترش موضوع ترویج و اصلاح الگوی مصرف تخم مرغ، پخش دو هفته پیام های تصویری ترویجی مصرف تخم مرغ در کلیه مانیتورهای داخل قطارها و ایستگاههای مترو تهران و کرج با همکاری معاونت فرهنگی – اجتماعی شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه، نصب 10 استاند ترویجی در تعدادی از ایستگاههای مترو و حمایت از برگزاری جشنواره های تخم مرغ در دانشگاه های علوم پزشکی کشور و دانشگاهها در سراسر کشور از طریق توزیع تخم مرغ و بروشور رایگان از دیگر اقدامات ستاد است.

وی اضافه کرد: ضمن اینکه توزیع نمادین بسته های تخم مرغ و نان آماده مصرف در قالب کمپین « هر سه شنبه ،صبحانه با تخم مرغ » در مراکز ستادی وزارت جهادکشاورزی ، وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، سازمان غذا و دارو ، سازمان دامپزشکی کشور و شرکت بهره برداری مترو تهران،  توزیع 11 هزار نسخه پوستر آموزشی گرامیداشت روز جهانی در سطح کلیه دانشگاه های علوم پزشکی و شبکه های بهداشت و درمان ، سازمانهای  جهاد کشاورزی و ادارات تابعه ، سازمان دامپزشکی کشور و ادارات تابعه ،مدارس ، اتحادیه ها و تعاونی های استانی سراسر کشور، انعقاد تفاهم نامه اجرایی دو وزارت جهادکشاورزی و وزارت بهداشت برای اجرای مشترک سیاست های ترویج مصرف تخم مرغ در قالب برنامه های حمایت شده در دستور کار قرار دارد.

طلاکش آشنایی با مزایای تخم مرغ و ترویج مصرف آن در مهدکودک های سراسر کشور با همکاری سازمان بهزیستی کشور و انعقاد تفاهم نامه آموزشی مربیان مهدکودک بین ستاد کشوری ترویج مصرف تخم مرغ و سازمان بهزیستی کشور، انعقاد تفاهم نامه مشترک مسئولین ذیربط وزارتخانه های بهداشت، سازمان دامپزشکی، آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی کشور و ستاد کشوری ترویج مصرف تخم مرغ با موسسه پژوهشی کودکان دنیا برای اجرای پروژه «پیشگیری از سوتغذیه کودکان با لبنیات و تخم مرغ«، طرح «به کمپین هر سه شنبه ، صبحانه با تخم مرغ بپیوندیم» در شبکه های مجازی برای تشویق کل افراد جامعه به مصرف بیشتر تخم مرغ تا حداقل 250 عدد در سال، نصب پوستر گرامیداشت این روز که حاوی پیام آموزشی است به مدت 10 روز از روز 16 مهرماه در اتوبوس های خطوط BRT شهر تهران و فعالیت کلیه مراکز استانی علوم پزشکی ، جهاد کشاورزی، دامپزشکی و اتحادیه های مرغداران در قالب ابلاغیه های ارسالی ستادهای مرکزی مربوط برای انجام اقدامات گسترده در جهت اصلاح الگو و ترویج مصرف تخم مرغ  را از دیگر اقدامات چند روز آینده این ستاد برشمرد.

دبیر ستاد کشوری ترویج مصرف تخم مرغ با تاکید بر اینکه اقدامات ذکر شده با کمک موسسه تحقیقات علوم دامی کشور انجام می شود، افزود: همه این اقدامات و برنامه ها با هدف آگاهی بخشی به مردم نسبت به اظهار نظر های غیر علمی و باورهای اشتباه صورت می گیرد تا  مصرف مناسب از این فراورده مغذی ترویج یابد.

طلاکش در پایان گفت: متاسفانه توصیه به کم خوردن تخم مرغ توسط برخی از پزشکان و کارشناسان تغذیه جا مانده از علم روز موجب بی بهره مانده جامعه جوانان و در حال رشد از ویژگیهای معجزه آسای این مائده الهی در کشور ما را رقم زده است.