۰ نفر

چرا فیلم‌های نوروز امسال کم‌تر فروختند؟

۱۹ فروردین ۱۳۹۷، ۱۰:۲۹
کد خبر: 262609
چرا فیلم‌های نوروز امسال کم‌تر فروختند؟

با وجود تجربه چند سال اخیر و استقبال مخاطبان از فیلم‌های اکران نوروز، سینمای ایران امسال گیشه چندان پررونقی را تجربه نکرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، چند سالی است سینمای ایران در ایام نوروز، اکران عید، گیشه نسبتا موفقی را تجربه می‌کند و به دلیل فرصت بیشتری که مخاطبان و علاقه‌مندان به سینما دارند در این ایام سینماها رونق بیشتری را به خود می‌بینند. جدای از بحث تعداد مخاطبانی که به سینما می‌روند رونق گیشه که به رشد اقتصادی سینما نیز کمک می‌کند بحث قابل توجهی است که بسیار نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. اکران نوروز فرصت خوبی برای سازندگان آثار است و به نوعی چشم امید تعداد زیادی از فیلمسازان، تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان به این ایام است و از آنجایی که تجربه در دو سه سال اخیر ثابت کرده که فیلم‌ها به خصوص فیلم‌های کمدی در اکران عید فروش بیشتری می‌کنند خیلی‌ از تهیه‌کنندگان ترجیح می‌دهند مخاطبان در ایام نوروز فیلمشان را روی پرده ببینند.

اما از آنجاییکه هیچ روند و روالی در سینمای ایران قابل پیش‌بینی نیست نمی‌توان همیشه هم انتظار گیشه‌ای گرم و پررونق را در ایام عید داشت. همانطور که امسال نیز در مقایسه با سال گذشته روند استقبال مخاطبان از فیلم‌های روی پرده با وجود تنوع ژانری که به چشم می‌خورد نه تنها جهشی صعودی نداشت بلکه افت نیز پیدا کرد.

وقتی به جای رشد مخاطبان افت می‌کنند

استقبال از فیلم‌های اکران نوروز امسال و سال گذشته نه تنها به یک اندازه نبود بلکه شاهد افت فروش فیلم‌های امسال در مقایسه با آثاری که در اکران عید سال گذشته روی پرده رفتند نیز بودیم. سال گذشته دو فیلم کمدی «خوب بد جلف» و «گشت 2» به فروش بالایی دست پیدا کردند که هر دویشان هم در ژانر کمدی بودند، «سه بیگانه» هم دیگر اثر کمدی اکران سال گذشته بود که آن هم با توجه به شرایط اکرانش نسبتا پرفروش بود، گرچه به پای دو فیلم اولی نرسید و با فاصله از آنها ایستاد. امسال نیز سه فیلم «مصادره»، «خرگیوش» و «لونه زنبور» از آثار کمدی بودند که روی پرده رفتند اما فروش هیچ کدامشان به اندازه رقمی که سال گذشته هر کدام از فیلم‌ها داشتند نرسید.

با پایان یافتن تعطیلات نوروز و بررسی میزان فروش فیلم‌ها و البته با در نظر گرفتن افزایش قیمت بلیت‌های سینما به 15 هزار تومان می‌توان نتیجه گرفت که تعداد مخاطبانی که امسال به سینماها رفتند در مقایسه با سال گذشته افت داشته است.

افزایش فروش، کاهش مخاطب

نوروز 96 شش فیلم «خوب بد جلف»، «سه بیگانه»، «ماجرای نیمروز»، «گشت۲»، «آباجان» و «یک روز بخصوص» مجموعا با یک میلیون هفتصد و هفتاد هزار مخاطب و شانزده میلیارد و پانصد میلیون تومان فروش داشتند که این آمار مربوط به 25 اسفند ماه تا 13 فروردین است.

نوروز امسال یک فیلم به تعداد فیلم های اکران نوروز اضافه شد سالنهای بیشتری هم به اکران فیلم‌های سینمایی پرداختند، اما از همان 25 اسفند ماه تا 13 فروردین هفت فیلم «مصادره»، «لاتاری»، «به وقت شام»، «فراری»، «لونه زنبور»، «خرگیوش» و انیمیشن «فیلشاه» مجموعا یک میلیون و سیصد و نود و دو هزار مخاطب و هجده میلیارد و نهصد و هشتاد میلیون تومان فروش داشتند.

16

مقایسه این دو عدد به خوبی نشان می دهد که امسال حدود 370 هزار نفر مخاطب کمتری به سالن سینما برای تماشای فیلم‌های اکران نوروزی رفته‌اند.

البته عدد فروش فیلم‌ها نسبت به سال گذشته در این مقطع رشد داشته که آن را به وضوح می‌توان مرهون بلیت‌های 15 هزار تومانی دانست.

کمدی‌هایی که می‌فروشند، اما نه مثل گذشته

امسال «مصادره» به عنوان پرفروش ترین فیلم نوروز تا کنون در صدر جدول پرفروش‌ها قرار دارد که تا هفته گذشته حدود 590 هزار مخاطب داشته، این در حالی است که سال گذشته «گشت 2» با حدود 800 هزار مخاطب و «خوب بد جلف» با 600 هزار مخاطب رتبه بالاتری را نسبت به این فیلم داشتند. کم فروش ترین فیلم اکران نوروز سال گذشته «یک روز بخصوص» بود که تا پایان 13 فروردین ماه 45 هزار مخاطب داشت اما این تعداد مخاطب برای فیلم «فراری» که کم فروش ترین فیلم امسال است هم به 13 هزار تماشاگر کاهش پیدا کرده است.

یک آمار متفاوت

17

نکته جالب در این میان اما آمار و اطلاعاتی که سازمان سینمایی منتشر کرده و در آن مدعی رشد مخاطبان سینما در ایام نوروز به نسبت سال گذشته شده است.

سازمان امور سینمایی بر اساس آمار موسسه سینماشهر و بنابر فروش مکانیزه سینماهای سراسر کشور اعلام کرده است که سینمای ایران در سیزده روز ابتدایی سال 1397 مجموعا یک میلیون و 934 هزار و 783 نفر مخاطب را جذب کرده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال 96 با رقم یک میلیون 628 هزار و 763نفر رشدی معادل 18.8 درصد را شاهد بوده است.

این در حالی است که آمار و ارقام فروش فیلم‌ها از یک سو و تقسیم آن بر قیمت بلیت های سینما می تواند به شکل واضح تری میزان کاهش مخاطب را نسبت به سال گذشته عیان کند و روشن نیست ملاک سازمان سینمایی برای ارائه این آمار دقیقا کدام رقم قیمت بلیت ها بوده است.

همچنین بر اساس همین آمار، سینمای ایران در سیزده روز ابتدایی سال 1397، 21 میلیارد و 583 میلیون تومان فروش داشته است که در مقایسه با مدت مشابه در سال 96 با فروشی معادل 16 میلیارد و 111 میلیون تومان شاهد 33.9 درصد رشد فروش بوده‌ایم. این مقایسه در حالی صورت می گیرد که سال گذشته قیمت بلیت سینما ده هزار تومان بود و امسال شاهد رشد قیمت‌ها نیز بودیم.

با توجه به اکران سه فیلم کمدی در نوروز امسال، و نبود رونق مورد انتظار در اکران این موضوع مطرح می شود که نبود تبلیغات مناسب، قطع شدن پخش تیزرهای ماهواره‌ای که تاثیر زیادی در فروش فیلم های ایرانی داشتند و حتی افزایش قیمت بلیت سینماها را می توان از دلایل کاهش استقبال مخاطبان از فیلم‌ها دانست.