۰ نفر

تازه‌ترین توضیحات رییس ستاد اربعین درباره امنیت مرزها

۳ آبان ۱۳۹۶، ۲۲:۰۷
کد خبر: 227576
تازه‌ترین توضیحات رییس ستاد اربعین درباره امنیت مرزها

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی اعلام کرد: ستاد اربعین مسئول تعیین قیمت و نرخ خدمات به زائران اربعین نیست و از نظر قانونی هم نمی‌تواند این کار را انجام دهد، اما تلاش لازم را کرده‌ایم که در این ایام هزینه‌ها کاهش پیدا کند.

حسین ذوالفقاری درباره برنامه‌های ستاد اربعین، زیرساختها و امنیت مرزها و تعیین نرخ خدمات به زائران اظهار کرد: ستاد اربعین مسئول تعیین قیمت و نرخ خدمات به زائران اربعین نیست و از نظر قانونی هم نمی‌تواند این کار را انجام دهد اما تلاش کرده است که در این ایام هزینه‌ها کاهش پیدا کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، وی افزود: هر یک از دستگاهها غیر از ایام اربعین نرخهای مصوبی برای ارائه خدمات خود دارند و ما نیز تلاش کردیم تا این نرخها در زمان اربعین کاهش پیدا کند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی ادامه داد: به عنوان مثال هلال احمر که دستگاه غیر دولتی است در طول سال برای درمان سرپایی کسانی که به عراق سفر می‌کنند، 16هزار تومان دریافت می‌کند که بر اساس توافق در اربعین این مبلغ به 5 هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

ذوالفقاری گفت: در حوزه بیمه هم در غیر اربعین با کمتر از خدماتی که در اربعین ارایه می شود ، مبلغ 22 هزار تومان از زایران اخذ می‌شود که این رقم در اربعین به 16 هزار تومان کاهش داده شده است.

وی افزود: در حوزه دریافت وجه توسط شرکتهای کارگزاری نرخی که از قبل توسط سازمان حج و زیارت و دستگاههای مربوط تعیین شده 10 هزار و نهصد تومان بود که از آنها درخواست کردیم تا در صورت امکان این نرخ را کاهش دهند که اکنون 5 هزار تومان شده است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی در ادامه به موضوع حمل و نقل زائران در اربعین اشاره کرد و گفت: در این بخش نرخ مصوبی براساس ضوابط برای نرخ گذاری وجود دارد و کرایه یکسر خالی از مسافران دریافت می‌شود که این قانون و مقررات مربوط به خودشان است.

ذوالفقاری افزود: از مسئولان و سازمان حمل و نقل پایانه‌ها خواستیم که در مورد نرخها بازبینی و اقدام تخصصی کنند و تا جایی که مقدور است نرخ رسمی را مثل همه دستگاههای کاهش دهند.

وی ادامه داد: مسوولان حمل و نقل به ما قول دادند تا آنجایی که مقدور است و بتوانند برای رانندگان انگیزه ایجاد کنند این کار را انجام خواهند داد چرا که در این مدت ما 80 درصد از ناوگان حمل و نقل بین شهری به سمت مرزها روانه می‌شوند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی ادامه داد: اگر در بخش حمل و نقل اجحاف یا مشکلاتی بود مردم از طریق تعزیرات پیگیری و اقدام کنند.

ذوالفقاری یادآور شد: همه کارهایی که ستاد اربعین انجام می‌دهد تلاشی برای کاهش هزینه‌ها از نرخ های مصوبه قانونی است.

وی گفت: در حوزه زیرساختها هم کارهای خوبی نسبت به سال گذشته انجام شده است و امسال از وضعیت مناسب تری برخوردار است و همکاری مردم نیز افزایش یافته و مدیریت سفر بهتر شده است و به نظر می آید که نسبت به سال گذشته شاهد ازدحام جمعیت در مرزها نباشیم.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی افزود: در حوزه کمیته اسکان و تغذیه آخرین وضیعت بررسی شده است و هم در داخل خاک عراق و هم در مرزهای ایران همه دستگاهها و استانهایی که مسوولیت این کارها را پذیرفتند، حضور داشته و کارشان را شروع کرده اند.

ذوالفقاری در مورد صدور ویزا برای زائران اربعین هم گفت: سال گذشته به صورت مانیفستی ویزا صادر شد که مشکلاتی برای مردم در مرزها ایجاد کرد چرا که تعدادی از افراد می‌رفتند و تعدادی جا می‌ماندند که بر اساس توافق با دولت عراق امسال ویزا به صورت انفرادی صادر می‌شود.

وی افزود: نگرانی که امسال در جلسات مطرح شد این بود که صدور ویزا برای تک تک افراد از سوی دفاتر مستقر در ایران از سوی سفارت عراق تاخیر داشته باشد که تصمیم گرفته شد تا کمیسیون کنسولی به فوریت تشکیل جلسه دهد و راهکارهای سرعت بخشیدن به صدور ویزا را بررسی کند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی درباره تبدیل ارز به ریال و حذف دلار هم گفت: با سفارت عراق در مورد تبدیل ارز به ریال پیگیریهای شد که خوشبختانه اعلام کردند که مورد توافق قرار گرفته است و آنچه که امروز قطعی و مکتوب از طرف دولت عراق اعلام شد این بود که دلار حذف شده است.

ذوالفقاری درباره مرز خسروی و امنیت آن هم گفت : تمرکز ویژه‌ای روی مرز خسروی هم برای حمل و نقل و هم زیرساختهایی که باید در آنجا انجام بگیرد، صورت گرفته و اعتبارات لازم به‌زودی در اختیارشان قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به این که دولت عراق امنیت زائران را در آن مسیر پذیرفته و روز گذشته استاندار منطقه دیاله با استاندار ما در این خصوص دیدار و همه اقداماتی که قرار است صورت بگیرد جز به جز بررسی شده است، ادامه داد: آنها اعلام کردند که در مرز خسروی احتمال دارد خودروهای عراقی برای انتقال زائرین کافی نباشد که پیش بینی لازم انجام شد تا تعدادی خودرو در آنجا مستقر شده که در صورت نیاز با هماهنگی طرف عراقی زائران را از نقطه صفر مرزی منتقل کند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی یادآور شد: صحبتهایی نیز برای انتقال زائران با اتوبوسهای بین شهری از مرز خسروی به منطقه مورد نظر در داخل عراق صورت گرفته تا زائران در مرز پیاده نشده و وسیله نقلیه عوض نشود.

ذوالفقاری ادامه داد: در مورد امنیت مرز خسروی هم دولت عراق کاملا مسئولیت امنیت در این مسیر را پذیرفته و اعلام کرده است که نیروهای زیادی برای امنیت این مسیر در نظر گرفته شده است که کاملا مراقبت اوضاع هستند تا زائران در امنیت کامل رفت و آمد کنند.

وی در مورد سفر اتباع افغانی مقیم ایران به مراسم اربعین هم گفت: ما برای حل مشکل آنها اقدام کردیم و به طور طبیعی اگر بخواهند از مرز عبور کنند باید مدارک و اسناد رسمی داشته باشند و سفارت عراق به آنها ویزا بدهد؛ بنابر این در سفر اخیری که به عراق داشتم در آنجا توافق شد که براساس دفترچه اقامتی که ما در داخل ایران برای آنها صادر می کنیم سفارت عراق در ایران به آنها ویزا بدهد که این کار در حال انجام است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی تصریح کرد: حتی برای عراقیهای مقیم ایران هم که اسناد مسافرتی رسمی ندارند مشکل آنها را هم به همین شکل حل کردیم.

ذوالفقاری به اجرای طرح ناجا برای جلوگیری از ورود زائران غیرقانونی به عراق اشاره کرد و گفت: اگر زائران بدون ویزا از مرز عبور کنند قطعا دولت عراق مرز را می‌بندد و ما با مشکل مواجه می شویم.

وی در ادامه گفت: زائران اربعین به شایعات توجه نکنند و از مسئولان کمیته‌های ستاد اربعین می‌خواهیم که با اطلاع‌ رسانی دقیق و شفاف جلوی این گونه شایعات گرفته شود چرا که شایعات مطرح شده شاید به خاطر عدم شفافیت در اطلاع‌ رسانی باشد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی تاکید کرد: کمیته فرهنگی ستاد مرکزی باید حضور فعال و بیشتری در رسانه‌ها داشته باشد.

ذوالفقاری در پایان اظهار کرد: در ایام اربعین، جلسه ستاد مرکزی اربعین حسینی برای هماهنگی بیشتر هر روز تشکیل می‌شود.