۰ نفر

چند نمره منفی باعث باطل شدن گواهینامه می شود؟ + جدول تخلفات

۱ شهریور ۱۴۰۱، ۶:۲۶
کد خبر: 662328
چند نمره منفی باعث باطل شدن گواهینامه می شود؟ + جدول تخلفات

روش‌های زیادی برای کنترل رانندگان خاطی وجود دارد. جریمه که بارزترین روش است اما در کنار جریمه نمره‌ی منفی گواهینامه نیز یکی از اهرم‌های فشار برای کنترل رانندگان و افزایش حس مسئولیت‌پذیری بیشتر آنها است. نمره‌ی منفی برای تمام تخلفات در نظر گرفته نشده است، بلکه فقط بعضی از تخلفات حادثه ساز علاوه بر داشتن جریمه‌ی نقدی، نمره‌ی منفی برای گواهینامه نیز دارند.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛  فرایند ضبط و ابطال گواهینامه به علت دریافت نمره منفی را در اینجا برای شما شرح میدهیم تا بدانید فرآیند ضبط یا ابطال گواهینامه در صورت دریافت نمره منفی چگونه است؟

 این فرایند سه مرحله دارد. اگر در مرحله اول جمع نمرات منفی راننده در صورت انجام تخلف حادثه ساز به ۳۰ برسد، سه ماه گواهینامه وی ضبط می‌شود.

اگر بعد از سه ماه راننده دوباره شروع به رانندگی کرد و تخلفات حادثه ساز انجام داد و رفتار وی اصلاح نشد، این بار در صورت رسیدن جمع نمرات منفی به ۲۵ برسد شش ماه گواهینامه وی ضبط می‌شود.

اگر راننده پس از دوبار ضبط گواهینامه باز هم دست به تخلفات حادثه ساز بزند و نمره منفی دریافت کند، در صورت رسیدن جمع نمرات منفی اش به عدد ۲۰، گواهینامه وی باطل می‌شود و راننده مذکور باید پس از یک سال وقفه دوباره به آموزشگاه‌های رانندگی مراجعه کند و آزمون بدهد تا دوباره گواهینامه بگیرد.

در جدول تخلفات حادثه ساز ۲۰ تخلف وجود دارد که انجام آن‌ها باعث می‌شود علاوه بر جریمه، نمره منفی نیز برای راننده ثبت شود.

جدول نمره منفی رانندگی سال ۱۴۰۱

امتیاز منفی تخلفات وسایل نقلیه عمومی و سنگین با وسایل نقلیه شخصی تفاوت دارد. در جدول زیر، لیست جرایم نمره منفی رانندگی ۱۴۰۱ به شرح زیر است

جدول نمره منفی رانندگی سال ۱۴۰۱
ردیف تخلفات رانندگی همراه با امتیاز منفی وسایل نقلیه عمومی و سنگین وسایل نقلیه شخصی
۱ تجاوز از سرعت مجاز بیش از ۵۰ کیلومتر در ساعت ۱۵ ۱۰
۲ سبقت غیرمجاز در راه های دو طرفه ۱۰ ۵
۳ حرکات نمایشی نظیر دور زدن در درجا یا تک چرخ زدن با موتور ۱۰ ۸
۴ حرکت مارپیچ ۵ ۳
۵ عبوراز چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی ۱۰ ۵
۶ عبور از محل ممنوع ۶ ۴
۷ دنده عقب در بزرگراه و آزادراه‌ها ۷ ۵
۸ رانندگی هنگام مصرف مشروبات الکلی یا مواد روانگردان ۲۰ ۱۰
۹ تجاوز از سرعت مجاز( بیش از ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر در ساعت) ۱۰ ۵
۱۰ عبور وسایل نقلیه از پیاده رو ۷ ۵
۱۱ تجاوز به چپ از محور راه ۹ ۵
۱۲ دور زدن در محل ممنوع ۵ ۳
۱۳ رعایت نکردن حق تقدم عبور ۶ ۴
۱۴ استفاده از تلفن همراه حین رانندگی با سرعت بالای ۶۰ کیلومتر ۵ ۳
۱۵ نقص فنی موثر یا نقص لامپ ها و روشن نشدن آن ها در شب ۶ ۳
۱۶ رعایت نکردن قوانین ایمنی هنگام حمل محموله های خطرناک ۸ ۸
۱۷ رانندگی با وسایل نقلیه عمومی بیش از زمان مجاز ۷
۱۸ بی توجهی به فرمان ایست مراقبین عبور و مرور محصلین یا پلیس مدرسه ۵ ۳
۱۹ رعایت نکردن مقررات حمل بار ۸ ۵
۲۰ رعایت نکردن شرایط گواهینامه نظیر عینک، سمعک یا تجهیزات خاص ۷ ۳

  نحوه اعمال محدودیت‌های جریمه نمره منفی گواهینامه چگونه است؟

هر سطح از امتیاز منفی با سطح مشخصی از پیامدها همراه است که طی مراحل زیر توضیح می‌دهیم:

مرحله اول محدودیت‌های جریمه نمره منفی گواهی نامه

طبق قوانین پلیس راهور، اگر امتیاز منفی رانندگی شما به ۳۰ برسد، گواهینامه رانندگی به مدت ۳ ماه توقیف می‌شود. همان طور که می‌دانید، نداشتن گواهینامه به معنای عدم امکان نشستن پشت فرمان و رانندگی است. اگر شما در این شرایط پشت رل بنشینید و از بدشانسی، تصادفی را نیز تجربه کنید، بیمه شخص ثالث هیچ خسارتی را به شما پرداخت نخواهد کرد. بعد از گذشتن زمان توقف گواهینامه، راننده می‌تواند با پرداخت مبلغ  ۶۰هزار تومان، گواهینامه خود را مسترد نماید.

مرحله دوم محدودیت‌های جرایم نمره منفی دار

اگر بعد از طی مرحله اول محدودیت‌های نمره منفی رانندگی،  تعداد نمرات منفی شما به ۲۵ مورد برسد، گواهینامه‌تان به مدت طولانی‌تر شش ماه توقیف می‌شود و نمی‌توانید رانندگی کنید. ضمنا هزینه پس گرفتن گواهینامه در این شرایط ۹۰ هزار تومان تعیین شده است.

مرحله سوم محدودیت‌های جرایم رانندگی دارای امتیاز منفی گواهینامه

رسیدن امتیاز منفی رانندگی شما به ۲۰ با پیامد بسیار ناراحت کننده‌ای همراه است: توقیف  گواهینامه رانندگی به مدت یک سال خدا به دادتان برسد!!! چون باطل شدن گواهینامه همانا و دویدن و رفتن سر کلاس رانندگی و آزمون‌ آیین نامه و شهری همان.به علاوه باید مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نیز برای گرفتن گواهینامه جدید به حساب خزانه عمومی واریز گردد.

نمره منفی گواهینامه چگونه ثبت می‌شود؟

طبق قانون مسئولیت(مالک خودرو مسئول خودرو است)، اگر تخلف از طریق دوربین ثبت شده باشد، پلاک خودرو وارد سامانه می‌شود؛ سپس، نمره منفی برای گواهینامه مالک خودرو، لحاظ می‌شود. گاهی اوقات نیز پلیس راهور شماره گواهینامه را وارد سیستم کرده و تخلف را ثبت می‌کند. در این شرایط جریمه نمره منفی گواهینامه مستقیم به شخص خاطی تعلق می‌یابد.

اگر راننده ثابت کند که تخلف مربوط به او نیست( به عنوان مثال شماره پلاک خودرو به اشتباه وارد شده است)، می‌تواند به واحد اجراییات راهنمایی و رانندگی مراجعه کرده و نمره منفی خود را پاک نماید یا به متخلف واقعی انتقال دهد.

همچنین اگر راننده‌ای در طول ۶ ماه هیچ تخلفی را مرتکب نشده و نمره منفی جدیدی برای وی ثبت نشود تمامی نمرات منفی قبلی که در سیستم برای او ثبت شده از بین خواهد رفت. چنانچه گواهی‌نامه شخصی دوبار به علت نمره منفی توقیف شده باشد و چیزی تا ابطال گواهی‌نامه وی نمانده باشد اگر به مدت یک سال هیچ تخلفی به نام وی ثبت نشده باشد نمره منفی گواهی‌نامه اش پاک خواهد شد.روال پاک شدن نمره منفی گواهینامه به صورت اتوماتیک است.

توضیحات بالا کمی گیج کننده به نظر می‌رسد. شاید از خود بپرسید:

جریمه و نمره منفی به چه کسی تعلق دارد؟ مالک یا راننده خودرو؟

طبق آخرین نظر سرهنگ احمد کرمی اسد، رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور ناجا، اگر پلیس شخصا تخلف رانندگی را مشاهده کند و راننده متخلف حضور داشته باشد، پلیس راهور خودرو را متوقف می‌کند. اعمال قانون به صورت تسلیمی خواهد بود. در روش تسلیمی برگه خلافی، همان طور که از نامش پیداست، پلیس برگه جریمه را با مشخصات راننده و گواهینامه، مشخصات خودرو، نوع تخلف‌، محل و زمان تخلف و مشخصات افسرتکمیل می‌کند و به راننده تحویل می‌دهد. به این ترتیب نمره منفی برای راننده درج می شود و جریمه برای پلاک خودرو ثبت می‌شود.

در سایر موارد، اعمال جریمه و نمره منفی برای گواهینامه مالک خودرو خواهد بود. زیرا سیستم صرفا وسیله نقلیه را شناسایی و خوانش می‌کند.در این شرایط جریمه نمره منفی گواهینامه به صورت هوشمند در سوابق گواهینامه مالک ماشین درج می‌شود.

سقف میزان نمره منفی گواهینامه بیشتر از ۳۰ نیست

جریمه و نمره منفی برای گواهی‌نامه بسته به این‌که شما چند بار یک خطا را تکرار کردید و آن خطا چقدر در تصادفات رانندگی تاثیر گذاشته است لحاظ خواهد شد. بدیهی‌ست که برای تمامی تخلفاتی که مرتکب می‌شوید سقفی درنظر گرفته شده است و این فکر را نکنید که با پرداخت جریمه و پذیرش نمره منفی کم و زیاد آن در گواهی‌نامه باز هم بتوانید به رانندگی پرخطر خودتان ادامه دهید…

در حقیقت سقف نمره منفی گواهی‌نامه در بهترین حالت اگر شما در دور اول ثبت تخلفات و نمرات منفی باشید در مجموع ۳۰ نمره منفی است.در واقع پس از این‌که ۳۰ نمره منفی دریافت کردید گواهی‌نامه شما به مدت ۳ ماه ضبط خواهد شد.

جریمه امتیاز منفی برای گواهینامه مالک چندین خودرو

اگر شخصی حقیقی یا حقوقی تعداد وسایل نقلیه زیادی به نام خود ثبت کرده باشد، مسئولیت پلاک خودروها بر عهده خود این شخص است. با توجه به این قانون مسئولیت، واگذاری وسایل نقلیه به افراد غیر از مالک خودرو باید در کمال دقت و آگاهی صورت گیرد؛ به دلایل این چنینی، کارشناسان بیمه دات کام به بیمه‌گزاران توصیه می‌کنند که حتی الامکان از فروش وکالتی خودروی خود اجتناب نمایند.

آیا می‌توان نمره منفی را از پلاک خودرو به راننده متخلف منتقل نمود؟

اگر دارای چند خودرو هستید و نمره منفی برای پلاک خودروی شما ثبت شده است(در حالی که راننده متخلف شما نبوده‌اید)، می توانید به مرکز پلیس یا واحدهای رسیدگی به تخلفات مراجعه نمایید. بعد، شما با تکمیل فرم مربوطه، نسبت به انتقال جریمه نمره منفی گواهینامه مالک دارای چند خودرو به راننده متخلف واقعی اقدام نمایید.

چگونه استعلام نمره منفی گواهینامه بگیریم؟

تا این‌جا با نحوه ثبت این جریمه امتیاز منفی برای خودرو و راننده اطلاعاتی کسب کردیم، ولی این سوال پیش می‌آید که چگونه از جریمه نمره منفی به گواهینامه‌مان مطلع شویم؟

سه روش برای استعلام جریمه نمره منفی گواهینامه وجود دارد :

استعلام جریمه نمره منفی به صورت آنلاین

با مراجعه به سایت پلیس راهنمایی و رانندگی یا همان سایت راهور، می‌توانید با وارد کردن شماره گواهینامه مندرج بر روی کارت گواهینامه خود از نمره منفی خود اطلاع یابید. با این عمل، تعداد نمره منفی و دفعه‌های ارتکاب هریک از تخلفات نمره منفی دار در جدولی ارائه خواهد شد.

البته ما متوجه شدیم که سایت راهور، لیست تخلفات را با تاخیر چند روزه به اطلاع کاربران می‌رساند و مرتبا و به صورت آنی، به روزرسانی نمی‌شود.پس عدم مشاهده فوری تخلفات‌ رانندگی‌تان معمول خواهد بود.

ارسال پیامک برای استعلام جریمه نمره منفی

شماره گواهینامه خود را به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ ارسال نمایید و از میزان جریمه امتیاز منفی برای گواهینامه خود مطلع شوید.

تماس تلفنی با شماره تماس ۸۸۲۸۸۸۸۸ برای اطلاع از تخلف رانندگی

با گرفتن شماره تماس ۰۲۱۸۸۲۸۸۸۸۸ از گوشی ثابت یا همراه خود، به راحتی از میزان تخلفات و جرایم وسیله نقلیه و گواهینامه خود اطلاع کسب کنید.

دریافت نمره منفی از اپلیکیشن پلیس من

راه سریع‌تر دیگر دریافت نمره منفی گواهینامه از طریق اپلیکیشن پلیس من است. خدمات مختلفی از جمله تمامی خدمات پلیس+۱۰ از طریق این برنامه موبایلی قابل انجام است. برای گرفتن نمره منفی کافی است تا وارد خدمات راهور شوید. البته باید هزینه‌ای را پرداخت کنید.

از آن‌جا که روند ثبت آنلاین تخلفات توسط دوربین‌ها و سیستم‌های هوشمند یا حتی ثبت فیزیکی تخلفات توسط  پلیس با احتمال اشتباه در ارقام و در نتیجه ثبت نادرست تخلف برای گواهینامه شما همراه است، شاید استنباط شما این باشد که تخلف به اشتباه برای گواهینامه‌تان ثبت شده است، در این موارد چه باید کرد؟

اعتراض به جریمه نمره منفی گواهینامه

در صورت اعتراض به نمره منفی گواهینامه خود، شما می‌توانید به واحدهای اجراییات تخلفات در سراسر کشور مراجعه نمایید. سپس با تکمیل فرم مربوطه و ارائه مدارک، شکایت خود را در باره نمره منفی متعلق به رانندگی‌تان ارائه دهید. کارشناسان ذی صلاح با بررسی مدارک راننده معترض، به این دعوی رسیدگی کرده و رای خود را صادر خواهند کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه اعتراض به نمره منفی گواهینامه به اینجا مراجعه نمایید.

مدارک اعتراض به تخلف رانندگی دارای امتیاز منفی گواهینامه

مدارک مورد نیاز برای اعتراض به جرایم امتیاز منفی تعلق یافته به گواهینامه به شرح زیر است:

  • اصل گواهینامه رانندگی
  • کارت مالکیت خودرو
  • وکالت نامه یا قول نامه یا هر سند نشان دهنده مالکیت خودرو
  • فرم درخواست اعتراض به نمره منفی متعلق به گواهینامه

چگونه امتیاز منفی گواهی نامه خود را پاک کنیم

روش‌‌های مختلفی برای حذف نمره منفی گواهینامه وجود دارد:

اگر به مدت شش ماه بعد از تخلف نمره منفی خود ( یعنی در مرحله نخست ۲۹ امتیاز منفی و ۲۴ امتیاز منفی مرحله دوم)، رانندگی ایمن و مطابق قوانین راهنمایی و رانندگی داشته باشید و تخلف دارای نمره منفی انجام ندهید،تمام نمرات قبلی گواهینامه‌تان به صورت خودکار پاک خواهد شد.اگر تخلفات منفی‌تان حذف شوند، تخلف بعدی‌تان به عنوان اولین نمره منفی ثبت می‌شود. پس سعی کنید که با رعایت قوانین رانندگی، کارنامه و سوابق گواهینامه خود را سیاه نکنید.

اما اگر در مرحله سوم یعنی امکان ابطال گواهینامه‌تان باشید، شرایط‌تان کمی بغرنج است. در این شرایط ، اگر مجموع امتیازات منفی‌تان  به مدت یک سال کمتر از ۲۰ باشد، سابقه تخلفات گذشته‌تان و نمرات منفی مربوطه حذف خواهد شد.