۰ نفر

اپیزود ۱۸ دادکست: همه نکات حقوقی درباره تغییر جنسیت

۲۳ تیر ۱۴۰۱، ۱۳:۲۷
کد خبر: 653211
اپیزود ۱۸ دادکست: همه نکات حقوقی درباره تغییر جنسیت

در هجدهمین دادکست؛ به طور مفصل به بررسی نکات حقوقی تغییر جنسیت پرداخته ایم.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ انتشار خبر تغییر جنسیت یکی از بازیگران مشهور، موضوع تغییر جنسیت را بار دیگر در فضای مجازی پربحث کرده است.

تغییر جنسیت یا آشکارسازی هویت جنسی واقعی، یکی از موضوعاتی است که آثار حقوقی فراوانی دارد.

سابقه فقهی جواز تغییر جنسیت در ایران چیست؟ تکلیف ارث، دیه، ازدواج، حضانت، شناسنامه و ... افرادی که تغییر جنسیت می‌دهند  چیست و دریافت مجوز تغییر جنسیت در ایران چه روند قانونی دارد؟

در هجدهمین اپیزود دادکست تلاش می‌کنیم به این سوالات پاسخ دهیم.

توی راهرو بودم و می‌شنیدم که امام از اطرافیان خودشون عصبانی هستن و فریاد می‌زنن که چرا با کسی که به ما پناه آورده اینطوری برخورد می‌کنید و باعث آزارش شدید.» این بخشی از گفته‌های مریم ملک‌آرا، اولین تراجنسیتی شناخته‌شده ایرانی است که موفق شد اولین مجوز شرعی تغییر جنسیت در ایران را دریافت کند. 

بعد از این قضیه، امام با سه نفر از پزشکان مورد اعتماد خودشان مشورت می‌کنند و به این ترتیب فریدون ملک‌آرا با نامه‌ای از منزل امام خارج می‌شود که سرنوشت تمام تراجنسی‌ها در ایران را تغییر می‌دهد. 

در این اپیزود از دادکست توضیح داده‌ایم که اولین گام برای کسی که قصد تغییر جنسیت دارد این است که به دادگاه خانواده مراجعه کند. 

همچنین به لحاظ حقوقی به یکی از پیچیده‌ترین شرایط تغییر جنسیت، یعنی زمانی که زن یا مرد متاهل باشند و بعد از ازدواج و حتی داشتن فرزند تصمیم به تغییر جنسیت بگیرند، پرداخته‌ایم. 

دادکست را می‌توانید هر پنجشنبه ساعت ۲۲ از کانال تلگرامی دادکست و اقتصادآنلاین و حساب رسمی دادکست در کست‌باکس و سایر اپ‌های پادگیر بشنوید.