۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

چرا کنگره آمریکا نقش سیاسی خود را فراموش کرده است؟

۱۹ تیر ۱۴۰۱، ۱۸:۵۵
کد خبر: 652112
چرا کنگره آمریکا نقش سیاسی خود را فراموش کرده است؟

اگر زنی در ایالت تگزاس سقط جنین کند، قانون را زیر پا گذاشته است. اما اگر همان زن یک تفنگ ar-15 بخرد که می‌تواند 45 گلوله در دقیقه شلیک کند، کاری غیر قانونی انجام نداده است.

اقتصاد آنلاین - عاطفه حسینی؛ آمریکایی‌های محافظه‌کار معتقدند چنین قوانینی بازتاب دهنده اعتقادات رای دهندگان آمریکایی است. در مقابل اما بسیاری وجود مجموعه‌ای از قوانین درباره موضوعات مهم و اساسی زندگی شهروندان آمریکایی را نتیجه یک شکست سیاسی در این کشور می‌دانند زیرا چنین قوانینی بازتاب دهنده افکار عمومی شهروندان آمریکایی نیست.

از سوی دیگر نکته جائز اهمیت این است که قوانین آمریکا بسیار با قوانین سایر کشورهای ثروتمند و توسعه یافته متفاوت است. 

برای مثال در مورد سقط جنین و بر اساس نظرسنجی‌ها دیدگاه آمریکایی‌ها در این باره به طرز چشمگیری به دیدگاه سایر کشورهای ثروتمند نزدیک است. 

بسیاری از آمریکایی‌ها معتقدند که سقط جنین در سه ماهه اول بارداری باید قانونی باشد و پس از آن محدود شود. این درحالی است که در حال حاضر در شش ایالت محافظه‌کار آمریکا سقط جنین به طور کلی ممنوع است و پیش‌بینی می‌شود در شش ایالت دیگر نیز به طور کامل ممنوع شود.

در رابطه با تغییرات اقلیمی نیز نگرش آمریکایی‌ها قابل توجه است. سه چهارم آمریکایی‌ها مایل به ایجاد تغییراتی در زندگی خود هستند تا به کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی کمک کنند.

این درحالی است که دیوان عالی آمریکا به تازگی حکمی مبنی بر ایجاد محدودیت‌های شدید برای سازمان حفاظت از محیط زیست این کشور ایجاد کرده است.

درخصوص اسلحه نیز تصویر کلی گمراه‌کننده است، 60 درصد از آمریکایی‌ها اسلحه ندارند که در مقایسه با سال 1960، ۵۰ درصد کاهش یافته است. 

بنابراین علی‌رغم اینکه در قوانین تغییری ایجاد نشده است اما تمایل خانواده‌های آمریکایی برای نگهداری اسلحه کاهش یافته است. همچنین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اکثریت آمریکایی‌ها موافق ممنوعیت حمل و نگهداری آزادانه اسلحه‌هایی هستند که می‌توانند به سرعت گلوله‌های زیادی شلیک کنند.

با این وجود، قوانین آمریکا سلاح‌های تهاجمی را ممنوع نکرده است و سقط جنین را از طریق روند عادی دموکراتیک قانونی نکرده است. 

برای مثال در ایرلند، کشوری که احساسات ضد سقط جنین از لحاظ تاریخی در آن قوی‌تر بوده است، به توافقی دموکراتیک در مورد سقط جنین رسیده است. 

از سوی دیگر، آمریکا و ایتالیا تنها اعضای گروه G7 هستند که اهداف انتشار خالص صفر را در قانون پیش بینی نکرده‌اند.

آمریکا تابحال نتوانسته است هیچ یک از این مسائل را از طریق انتخابات و رای‌گیری در مجالس قانونگذاری حل و فصل کند. 

در خصوص حق فدرال سقط جنین و قوانین مربوط به مقابله با گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی، زمانی دادگاه وارد عمل شد که کنگره نتوانست قانون کارآمد و موثری وضع کند. 

درحال حاضر که دیوان عالی یکی از آن تصمیمات را لغو کرده است و برخی از قضات در مورد لغو تصمیمات دیگر صحبت می‌کنند، هزینه‌های کناره‌گیری سیاسی کنگره بیش از پیش آشکار می‌شود.

در چنین شرایطی است که فعالان سیاسی آمریکا، تنها راه‌حل موثر را نقش فعال کنگره در عرصه سیاسی این کشور و تصویب قوانینی که منعکس کننده افکار عمومی است، می دانند.