۰ نفر

فایننشال تایمز تحلیل کرد؛

نقطه عطفی در تاریخ دیوان عالی آمریکا

۱۱ تیر ۱۴۰۱، ۹:۲۴
کد خبر: 649733
نقطه عطفی در تاریخ دیوان عالی آمریکا

دیوان عالی ایالات متحده آمریکا یکی از مهم‌ترین احکام تاریخ معاصر این کشور را صادر کرد که سوابق حقوقی چندین دهه اخیر را در معرض خطر جدی قرار داد، دامنه حقوق شهروندان را تغییر داد و افکار عمومی این کشور را وارد قطبی‌ترین حالت خود کرد.

اقتصاد آنلاین-عاطفه حسینی؛ احکام دیوان عالی آمریکا از ماه اکتبر، زمانی که سال قانونی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ آغاز شد، در مورد موضوعاتی از قوانین مربوط به حمل آزادانه اسلحه و سقط جنین گرفته تا مقررات زیست محیطی و دستورات واکسن، تاثیرات گسترده‌ای بر زندگی شهروندان آمریکایی داشته است.

به اعتقاد باربارا پری، محقق دیوان عالی و پژوهشگر ریاست جمهوری در دانشگاه ویرجینیا، احتمالا برای یک دوره، این مهم‌ترین موضوع فرهنگی و اجتماعی است که آمریکایی ها و زندگی روزمره آنها را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بسیاری از مهم‌ترین تصمیماتی که بر اساس خطوط ایدئولوژیک دادگاه تقسیم می‌شدند، با اکثریت محافظه‌کار جسور شده ۶-۳ که تصمیمات گسترده‌ای را در نبردهای طولانی مدت بر سر حقوق سقط جنین، حمایت‌های متمم دوم از اسلحه و محدوده اختیارات آژانس‌های نظارتی صادر می‌کردند، اتخاذ شد.

چنین تصمیماتی سبب شده است که بسیاری از حقوقدانان با سابقه و مستقل آمریکایی به دیوان عالی این کشور هشدار دهند که این نهاد حقوقی در خطر تسلیم شدن در برابر نیروهای سیاسی قرار دارد و این تهدیدی جدی برای مشروعیت قدرتمندترین نهاد حقوقی ایالات متحده آمریکا است.

برای بسیاری لغو حکم Roe vs Wade که برای نزدیک به ۵۰ سال قانون حق سقط جنین آزادانه را به زنان آمریکایی میداد، نقطه عطفی در به خطر افتادن استقلال دیوان عالی و فاصله گرفتن هر چه بیشتر آن با افکار عمومی این کشور بود. نظرسنجی رویترز/ایپسوس در این هفته نشان داد که ۵۷ درصد از آمریکایی‌ها پس از لغو حکم Roe vs Wade، رویکرد نامطلوبی نسبت به دیوان عالی این کشور پیدا کردند.