۰ نفر

سخنگوی دستگاه قضایی؛

بحث مبادله جلالی و نوری مطرح نیست

۳ خرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۱۲
کد خبر: 638049
بحث مبادله جلالی و نوری مطرح نیست

سخنگوی جدید قوه قضاییه با ابراز همدردی با مردم آبادان قول داد: با هر کسی که در این فرایند مرتکب جرم شده است با قاطعیت برخورد می‌شود تا شاهد چنین حوادثی نباشیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از  ایسنا، مسعود ستایشی در اولین نشست خبری در سمت سخنگویی قوه قضاییه با اشاره به حادثه متروپل آبادان  و ریزش یک ساختمان چند طبقه اظهار کرد: تعداد ۱۰ نفر از عزیزان ما از ساکنین شهرستان مقاوم آبادان در این حادثه فوت کردند و تعدادی هم زخمی شدند. این حادثه را خدمت همه شهروندان آبادانی و عزیزانی که در آن خطه استمرار دارند از طرف ریاست قوه قضاییه تسلیت عرض می‌کنیم. با شما آبادانی های عزیز همدردیم و قول می دهیم هر کسی در این فرایند مرتکب جرم شده است با قاطعیت برخورد می‌شود و فرایند پیشگیرانه برای دستگاه های اجرایی یک  اصل است تا شاهد چنین حوادثی نباشیم.

ستایشی در آغاز این نشست خبری گفت:  جا دارد از اعتماد و لطفی که آقای محسنی اژه ای ریاست محترم قوه قضاییه نسبت به حقیر داشت و اعتماد کردند و بعنوان سخنگوی قوه قضاییه منصوب کردند تشکر کنم. قبل از ما هفت سخنگوی دانشور و با تبحر حضور داشتند و جا دارد از آن‌ها نیز تشکر کنم.

پاسداشت روزهای سوم، چهارم و پنجم خرداد

وی افزود: ما امروز در شروع اولین نشست و هشتمین دوره، سالروز آزادی خرمشهر را داریم و باز هم در این مکان ارزشی لازم است که یادی کنیم از همه ایثارگرانی که موجبات تجلی آن حماسه را فراهم‌آوردند. حماسه آزادی خرمشهر حادثه بی‌نظیر یا کم‌نظیری در جهان بوده  و این حماسه، حماسه مقاومت و آزادی است و موجبات سرافرازی و پایداری ملت ایران را فراهم‌آورده است.

ستایشی درباره روز چهارم  خرداد گفت: این روز متعلق به مردم شریف شهرستان دزفول است که نماد مقاومت است.  می‌دانید که ۱۷۶ موشک به این شهر اصابت کرد و زیر آماج موشک ها بودند و افتخار است.

وی درباره روز پنجم  خرداد نیز گفت: این روز متعلق به حمایت از خانواده زندانیان است و سازمان های مربوطه  باید به این مهم بپردازند.

  قطعا کسانی که مرتکب جنایت ترور شدند سزای عملشان را خواهند دید

ستایشی ادامه داد: در این یکی دو روز ما غصه دار شدیم و شهید بزرگواری را از دست دادیم و شاهد بودیم که دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی ذات شرارت بارشان را دوباره نمایان کردند و موجب شد که عزیزی را در راستای خدمتگذاری از دست دادیم. ان شالله ما بتوانیم کسانی که این ترور را انجام دادند را با قاطعیت به سزای اعمال‌شان برسانیم. برای مدعیان دروغین حمایت از حقوق بشر پیامی دارم، برای آن‌هایی که می گویند ما دغدغه داریم می‌گویم که  قطعا کسانی که مرتکب این جنایت شدند سزای عملشان را خواهند دید.  کوردلان با تصور باطل تلاش می کنند حرکت بزرگ ملت ایران را متوقف کنند اما بدانند امت اسلامی در تحقق آرمان هایش کم نخواهد گذاشت.

موضوع مبادله جلالی با نوری مطرح نیست

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال ایسنا درباره زمان اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی یا احتمال مبادله وی با حمید نوری مطرح گفت: فرایند رسیدگی به اتهامات احمدرضا جلالی  به پایان رسیده و حکم شرعی در خصوص ایشان صادر شده و پرونده در مرحله اجرای رای است و  مساله مبادله  نیست؛ لذا بحث اجرا را داریم و در اختیار دادستان مربوطه است.

وی با طرح این پرسش که وضعیت احمدرضا جلالی مشخص است ولی حمید نوری کجاست و چه سرنوشتی پیدا کرده است؟ ادامه داد: موازین قانونی و حقوقی در حوزه داخلی و بین المللی در خصوص حمید نوری صورت نگرفته و جای اعتراض است. شرایط حمید نوری تحت تاثیر القائات گروهک منفور معاندین با جمهوری اسلامی با انگیزه سیاسی است.‌ از آقای نوری حق دسترسی به وکیل را منع کردند که  جزو حقوق مسلم دادرسی‌هاست.‌ ما در زندان دغدغه چه داریم و دیگران چه می‌کنند؟ برای جامعه بین الملل متاسفم. قریب ۲۰ روز تماس تلفنی آقای نوری را  قطع کردند و دو سال در انفرادی است و اجازه ملاقات ندادند و منع کردند. این‌ها حقوق بشری است که از آن تعریف می‌کنند و تعریف آن را در شرایط نوری می‌بینیم.

ستایشی تاکید کرد: مبادله‌ای وجود ندارد. وضعیت حمید نوری وخیم است؛ چشم‌هایش ناراحتی  دارد. مظلومیت آقایان نوری و اسدی را باید تبیین کنیم‌. وظیفه ذاتی ماست.  روز ، روز شهادت مظلوم است. بیاییم مظلومیت‌ها را تبیین کنیم؛ چراکه آن‌هایی که دم از حقوق بشر می‌زنند، موجبات شرمندگی را فراهم‌ آوردند.