۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

همه چیز درباره «پلمب» واحدهای صنفی

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۰۰
کد خبر: 637185
همه چیز درباره «پلمب» واحدهای صنفی

یکی از چالش‌های حقوقی که ممکن است واحدهای صنفی با آن مواجه شوند، پلمب یا به عبارت قانونی، «تعطیلی موقت» است. اما این موضوع چه شرایطی دارد و در چه صورت یک واحد صنفی پلمب می‌شود؟

اقتصادآنلاین - حسام‌الدین قاموس مقدم ؛ طبق آیین‌‌نامه اجرایی تعطیل موقت واحدهای صنفی، ابلاغی ۲۲/۷/۱۳۹۴، واحد صنفی تنها در موارد زیر توسط اتحادیه مربوط بطور موقت تعطیل می‌شود:

۱- اشتغال به شغل یا مشاغل دیگر در محل کسب، غیر از آنچه در پروانه کسب ‌قید شده یا کمیسیون نظارت مجاز شمرده است: مرتبه اول - اخطار ده روزه برای خودداری از ارائه کالا و خدمت غیرمجاز. مرتبه دوم - تعطیل واحد صنفی به مدت یک هفته. مرتبه سوم - تعطیل واحد صنفی به مدت شش ‌ماه. 

۲- تعطیل محل کسب بدون دلیل موجه حداقل به مدت ۱۵ روز بنحوی که موجب عسر و حرج برای مصرف‌‌کننده شود. البته واحدهای صنفی که بنا به دلایل شخصی یا ضروری، قصد تعطیل موقت محل کسب خود را بیش از ۱۵ روز در سال داشته باشند، باید مراتب را کتباً به اتحادیه مربوط برای کسب موافقت اعلام کنند.ژ

۳- عدم پرداخت حق عضویت به اتحادیه: مرتبه اول - اخطار ۱۰ روزه برای پرداخت حق عضویت. مرتبه دوم - تعطیل واحد صنفی برای مدت یک هفته. مرتبه سوم - تعطیل واحد صنفی برای مدت شش ‌ماه. در این مورد حق عضویت پرداخت شود یک هفته از تاریخ پلمب گذشته باشد، محل کسب با اعلام اتحادیه توسط نیروی انتظامی فک پلمب می‌‌شود.

۴- عدم اجرای تکالیف واحدهای صنفی به موجب قانون و همچنین مصوبات و دستورات هیأت‌ عالی نظارت یا کمیسیون نظارت که به‌وسیله اتحادیه‌ به واحدهای صنفی ابلاغ شده است: مرتبه اول - اخطار ۱۰ روزه برای الزام به انجام تکالیف مقرر. مرتبه دوم - تعطیل واحد صنفی به مدت یک هفته. مرتبه سوم - تعطیل واحد صنفی به مدت شش‌ ماه. عدم اجرای ضوابط انتظامی که به تأیید هیأت‌ عالی نظارت رسیده و از طریق اتحادیه به واحد صنفی ابلاغ شده نیز مشمول مقررات این بند خواهد شد.

اما یک واحد صنفی به چه ترتیبی پلمب می‌شود؟ تعطیل موقت واحد صنفی با اعلام اتحادیه، از طریق نیروی ‌انتظامی به ‌عمل می‌آید. نیروی انتظامی موظف است نسبت به ابلاغ اخطار پلمب مطابق مقررات اقدام و پس از خاتمه مهلت مقرر، واحد صنفی را پلمب کند. کسانی که پلمب یا لاک و مهر محل‌‌های تعطیل‌شده را بشکنند و محل را به نحوی برای کسب، مورد استفاده قرار دهند، به مجازات محکوم می‌شوند.

اخطاریه‌‌های این موضوع در دو نسخه تهیه، یک نسخه به متصدی واحد صنفی ابلاغ و نسخه دوم با قید تاریخ به امضای متصدی واحد صنفی و ابلا‌غ‌‌کننده می‌رسد و در پرونده صنفی بایگانی می‌شود. در صورت عدم حضور متصدی واحد صنفی یا خودداری از دریافت و امضای اخطاریه، نسخه اول در محل، الصاق و مراتب با ذکر تاریخ در نسخه دوم قید و در پرونده صنفی وی درج می‌شود. اتحادیه موظف است هنگام صدور اخطاریه و نیز حداکثر تا ۱۰ روز پس از ابلاغ آن توسط نیروی انتظامی نسبت به ثبت اطلاعات آنها در سامانه اصناف اقدام کند.

حال اگر متصدی واحد صنفی بخواهد بابت پلمب محل کسب خود اعتراض کند، چه کاری باید انجام دهد؟

ماده ۵ آیین‌نامه می‌گوید: «هر فرد که واحد صنفی وی برابر مقررات این آیین ‌نامه تعطیل م‌‌ شود می‌‌تواند به کمیسیون ‌نظارت شکایت کند. نظر کمیسیون نظارت که حداکثر ظرف دو هفته اعلام خواهد شد،‌ لازم‌‌الاجراء است. رسیدگی به شکایت اعضای اتحادیه ‌های کشوری نیز حداکثر ظرف ۱۵ روز برعهده دبیرخانه هیأت ‌عالی نظارت است و افراد صنفی می‌‌توانند در صورت اعتراض، به مراجع ذی‌‌صلاح قضایی ‌مراجعه کنند. همچنین جبران خسارات وارده به واحد صنفی در اثر تعطیل غیرموجه بر عهده دستوردهنده ‌است و تشخیص غیرموجه بودن تعطیلی بر عهده کمیسیون نظارت.»

اما بجز تعطیلی موقت، گاهی اوقات ابطال پروانه کسب نیز از سوی اتحادیه‌های صنفی صورت می‌گیرد. مثلا اتحادیه موظف است در صورت عدم فعالیت واحدهای صنفی بیش از شش ‌ماه بدون اطلاع قبلی، پس از اخطاریه ۱۵ روزه و در صورت عدم بازگشایی، پروانه کسب واحد صنفی را باطل کند. البته اتحادیه باید در صورتی که واحد صنفی مبادرت به عرضه کالای اساسی یا سهمیه‌‌بندی‌شده می‌کند، رونوشت اخطاریه صادره و موضوع تعطیل واحد صنفی را به مرجع ذی‌‌ربط نیز ارسال کند.