۰ نفر

اقتصادآنلاین پاسخ می‌دهد؛

سرقت ادبی در ایران چه مجازاتی دارد؟

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۰۰
کد خبر: 636576
سرقت ادبی در ایران چه مجازاتی دارد؟

همزمان با برگزاری سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب، با بررسی دو قانون مطبوعات و حمایت مولفان به مجازات سرقت ادبی در ایران پرداخته‌ایم.

اقتصادآنلاین - عاطفه حسینی؛ اگرچه بصورت قانونی نمی‌توانیم تعریف دقیقی از سرقت ادبی ارائه بدهیم اما با بررسی قانون مطبوعات و قانون حمایت مولفان می‌توانیم تا حدودی به مجازات سرقت ادبی در ایران پی ببریم.

بصورت کلی جرم سرقت ادبی در موارد مختلفی مثل کپی کردن اثر دیگری به نام خود، ترجمه اثر دیگری به نام خود، انتشار ترجمه دیگری به نام خود و … صورت می‌گیرد.

بر اساس تبصره ماده ۹ قانون مطبوعات، سرقت ادبی عبارت است از نسبت دادن عمدی تمام یا بخش قابل توجهی از آثار و نوشته‌های دیگران به خود یا غیر ولو به صورت ترجمه. طبق تبصره ۲ ماده ۶ این قانون نیز مجازات سرقت ادبی معادل حبس از دو ماه تا دو سال و یا شلاق تا هفتاد و چهار ضربه خواهد بود که در ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی تعیین شده است.

علاوه بر این سرقت ادبی در ماده ۲۳ قانون حمایت مولفان نیز مورد اشاره قرار گرفته است و آمده است که هر کس تمام یا قسمتی از اثر دیگری را که مورد حمایت این قانون است به نام خود یا به نام پدیدآورنده بدون اجازه او و یا عالماً عامداً به ‌نام شخص دیگری غیر از پدیدآورنده نشر یا پخش یا عرضه کند به حبس تأدیبی از شش ماه تا ۳ سال محکوم خواهد شد و ماده ۲۴ نیز مجازات حبس تادیبی از سه ماه تا یک سال را برای مرتکبین جرم سرقت ادبی مشمول این ماده در نظر گرفته است.