۰ نفر

نکاتی درباره ارث؛

مرد از زنش چقدر ارث می‌ برد؟

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۳:۳۰
کد خبر: 636277
مرد از زنش چقدر ارث می‌ برد؟

زن و شوهر از جمله افرادی هستند که به واسطه سبب از یکدیگر ارث می‌برند و میزان سهم الارث هر یک از آنها در قانون مدنی، مشخص شده است. سهم مرد از ارث زن فوت شده خود بسته به اینکه زن، فرزند داشته باشد یا نداشته باشد، متفاوت است.

اقتصادآنلاین - عاطفه حسینی؛ ارث عبارت است از تمام دارایی‌های یک فرد اعم از طلب‌ها، بدهی‌ها، کلیه اموال منقول و غیر منقول که پس از فوت از وی به جا می‌ماند. ماده ۸۶۱ قانون مدنی، موجبات ارث را سبب و نسب دانسته است.

رابطه نسبی و یا همان رابطه خونی، نظیر رابطه مادر و فرزندی، رابطه پدر و فرزندی و سایر موارد است.

در ماده ۸۶۲ قانون مدنی نیز بیان شده است اشخاصی که به موجب نسب ارث میبرند سه طبقه‌اند:

۱) پدر و مادر و اولاد و اولاد اولاد.

۲) اجداد و برادر و خواهر و اولاد آنها.

۳) اعمام و عمات و اخوال و خالات و اولاد آنها.

رابطه سببی مانند رابطه زوجیت است که به واسطه عقد نکاح، میان طرفین ایجاد می‌شود. ماده ۸۶۴ قانون مدنی نیز در همین رابطه تاکید کرده است از جمله اشخاصی که به موجب سبب ارث میبرند هر یک از زوجین است که در حین فوت دیگری زنده باشد.

بر این اساس زن و شوهر از جمله افرادی هستند که به واسطه سبب از یکدیگر ارث می‌برند و میزان سهم الارث هر یک از آنها در قانون مدنی مشخص شده است. 

سهم مرد از ارث زن فوت شده خود بسته به اینکه زن، فرزند داشته باشد یا نداشته باشد متفاوت است. میزان سهم الارث زوج از زوجه در صورت داشتن فرزند از طرف زن برابر با یک چهارم از ترکه زن است. میزان سهم الارث شوهر از زوجه در صورت نداشتن فرزند از طرف زن برابر با یک دوم ترکه زن، خواهد بود.

در تعریف اینکه ترکه چیست باید گفت وقتی فردی فوت می‌کند اموال و دارایی‌هایی از او به جا می‌ماند که آن را ترکه می‌گویند. به عبارتی هر آنچه فرد در طول حیاتش به دست آورده اعم از بدهی‌ها، مطالبات و اموال که بعد از فوت وی به بازماندگان او منتقل میشود ترکه یا ماترک نام دارند.