۰ نفر

تعاریف متفاوت رسانه ها از زن کشی؛

وقتی در اروپا زن با زن فرق دارد

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۶:۱۵
کد خبر: 636091
وقتی در اروپا زن با زن فرق دارد

در این گزارش یک خبرنگار اهل روسیه تلاش کرده است تا با آوردن دو مثال از زن کشی در این کشور ثابت کند رویکرد رسانه‌ها به زنانی که صرفا به دلیل جنسیت خود قربانی می‌شوند، بر اساس جایگاه اجتماعی زنان متفاوت است. به همین دلیل و به دنبال پیگیری‌های فعالان حقوق زن در اروپا، سازمان ملل متحد با ارائه تعریف جدیدی از زن کشی تلاش کرد چارچوب جدید و گسترده‌تری برای این نوع از جنایات در نظر بگیرد.

اقتصادآنلاین- عاطفه حسینی؛ به گزارش بی بی سی، تعاریف متفاوتی برای زن کشی ارائه شده است. برخی معتقدند زن کشی عبارت است از کشتن یک زن زیرا او فقط یک زن است. برخی دیگر نیز زن کشی را قتل یک زن توسط مردی تعریف می‌کنند که در آن قاتل فقط به این دلیل که می‌داند مقتول یک زن است، او را به قتل میرساند. اما فارغ از تعاریف متعدد، آنچه در همه تعاریف زن کشی مشترک است این است که جنسیت قربانی، عامل مرگ او است.

سازمان جهانی بهداشت، زن کشی را تحت عنوان قتل زنان به دلیل زن بودن و سازمان ملل نیز آن را کشتار جنسی زنان و دختران تعریف کرده است. علاوه بر انتقاداتی که به این تعاریف محدود وارد است، چگونگی واکنش رسانه‌ها به این موضوع نیز همواره آماج انتقادات بوده است.

بطور واضح مشخص است که رسانه‌ها و مطبوعات جهان برخی از قربانیان زن کشی را به برخی دیگر ترجیح می‌دهند؛ به این صورت که یک قتل به طور کامل پوشش خبری داده می‌شود و یکی دیگر به سرعت در میان سایر اخبار گم می‌شود. 

قتل الکساندار

بعدالظهر روز شنبه، ۵ ژوئن ۲۰۲۱، درحالی که چندسالی از طلاق الکساندار ۳۵ ساله می‌گذشت و او به عنوان یک مادر مجرد با پسر ۱۰ ساله خود زندگی می‌کرد، به دوست خود گفت: عاشق شده است.

الکساندرا که به همراه دوست خود در کنار دریاچه‌ای در بریوزوفسکی، شهر کوچکی در شرق کوه‌های اورال در روسیه آفتاب می‌گرفت از یافتن عشقی جدید و همچنین تعطیلاتی که با پسر خود در پیش دارد هیجان زده بود. اما آن شب، زمانیکه الکساندرا به منزل خود بازگشت با یادداشتی از سوی پسرش مواجه شد که نوشته بود:"آخر هفته را با پدربزرگ و مادربزرگ می‌گذرانم"

به همین دلیل الکساندرا تصمیم گرفت به تنهایی به یک کافه شبانه برود؛ اما هرگر بازنگشت. تصاویر دوربین مداربسته نشان می‌دهد او نیمه شب و درحالی که قصد بازگشت به منزل را داشته سوار یک تاکسی می‌شود. این تصاویر همچنین نشان می‌دهند که الکساندرا در ابتدا از سوار شدن به ماشین امتناع می‌کند ولی سرانجام سوار می‌شود.

تنها سی دقیقه بعد الکساندرا درحالی که دستانش از پشت بسته شده بود با شش ضربه چاقو کشته می‌شود و مدتی بعد جسد او در جنگلی در خارج از شهر رها میشود. پس از شناسایی و دستگیری قاتل الکساندرا، او اعتراف کرد که با هدف دزدیدن جواهرات الکساندرا، او را با چاقو به قتل رسانده است. 

قتل اولگا

در یک جنایت دیگر و باز هم در روسیه، اولگا ۲۱ ساله که آرزو داشت مدل شود و در برنامه‌های تلویزیونی شرکت کند، کشته شد. اولگا که به تازگی از شهر خودش به مسکو نقل مکان کرده بود در مسکو کارگر جنسی شد و به دنبال دعوت یک مرد، به خانه او رفت و همان جا کشته شد.

قاتل او اولگ توچیلکین ۵۳ ساله بود که پس از گذراندن بخشی از محکومیت ۲۰ ساله زندان برای جرائمی از جمله قتل و خشونت خانگی بصورت مشروط آزاد شده بود.

به دنبال این دو قتل، آناستازیا رونوشکینا، روزنامه‌نگار در روسیه تصمیم گرفت پوشش خبری این دو زن کشی را با یکدیگر مقایسه کند. این روزنامه نگار در ابتدا با رسانه‌ها و خبرنگاران تماس گرفت و درباره الکساندرا پرسید. تمام خبرنگاران با جزِییات نحوه قتل الکساندرا و همچنین مجازات قاتل او را به خاطر آوردند. این درحالی است که بسیاری از رسانه‌ها حتی به خاطر نمی‌آوردند که اولگا کیست و یا چه خبرنگاری این خبر را پوشش داده است.

رونوشکینا دراین باره توضیح می‌دهد: " قتل الکساندرا به دلیل شغل، جایگاه اجتماعی و همچنین نقش مادری او به سرعت در رسانه‌ها بازتاب پیدا کرد و افکار عمومی را به شدت تحت تاثیر قرار داد. اما رسانه‌ها علاوه بر اینکه به خبر قتل اولگا بسیار کمتر پرداختند، حتی در گزارش‌های محدود خود او را "فاحشه" و یا "دختری با موهای بلوند" خطاب کردند.

این خبرنگار روسی معتقد است که همین تفاوت رویکرد رسانه‌ها سبب شده است تا قتل یک زن با قتل یک زن دیگر نزد افکار عمومی تفاوت داشته باشد.

بطور کلی تا چندی پیش، سازمان ملل متحد مرگ الکساندرا یا اولگا را به عنوان زن کشی طبقه بندی نمی‌کرد زیرا این سازمان فقط مواردی را به عنوان زن کشی تشخیص می‌داد که قاتل، شریک جنسی و یا یکی از اعضای خانواده مقتول باشد. اما به دنبال فعالیت‌های فعالان حقوق زن از ماه مارس، دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد قتل زنان توسط افراد غریبه را هم تحت عنوان زن کشی طبقه بندی کرد.

بر این اساس زمانی یک قتل به عنوان زن کشی در نظر گرفته می‌شود که دارای تعدادی از شرایط باشد. برای مثال قاتل نسبت به زن به دلیل جنسیت و هویت او نفرت داشته باشد و یا جسد قربانی که زن است در مکان‌های عمومی رها شود. همچنین مهمترین تغییری که در این تعریف ایجاد شد این است که از این پس قتل زنانی که در فضاهای آسیب پذیر کار می‌کنند، جزء زن کشی طبقه بندی میشود.

فعالان حقوق زنان معتقدند چنین اقداماتی دستکم می‌تواند سبب شود رسانه‌ها و افکار عمومی برای قربانیان زن فارغ از شغل، تحصیلات، ثروت، جایگاه اجتماعی و ... ارزش قائل باشند و صرفا به عنوان زنانی که قربانی خشونت شدند به دنبال حقوق آنها و همچنین توانمند سازی سایر زنان باشند.