۰ نفر

پرونده‌ های باز تخلفات رییس جمهوری سابق آمریکا؛

دست اندازهای قانونی کاندیداتوری ترامپ در سال ۲۰۲۴

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۳:۲۹
کد خبر: 632023
دست اندازهای قانونی کاندیداتوری ترامپ در سال ۲۰۲۴

درحالی دونالد ترامپ سودای نامزدی مجدد در انتخابات بعدی ریاست جمهوری آمریکا را در سر دارد که در سال‌های گذشته همواره اتهاماتی جدی بر علیه او مطرح شده است. تشویق حامیانش برای حمله به کنگره، دخالت در انتخابات، تخلفات مالی گسترده، سوء رفتار جنسی و ... از جمله این اتهامات هستند.

اقتصاد آنلاین - عاطفه حسینی؛ به گزارش بی بی سی، بیش از یک سال است که دیگر دونالد ترامپ، رییس جمهوری سابق آمریکا در مرکز قدرت این کشور نیست و نقش او در شبکه‌های اجتماعی هم کمرنگ شده است. 

با این وجود مسائل حقوقی مربوط به دوران ریاست جمهوری ترامپ و پرونده‌های تخلفات او هنوز در سیستم حقوقی آمریکا باز است و می‌تواند خطراتی را برای او به دنبال داشته باشد. مهمترین پرونده‌های تخلفات رییس جمهوری سابق آمریکا مربوط به دخالت احتمالی او در انتخابات و جرایم مالی است.

همچنین تعدادی از حقوقدانان در حال بررسی اتهام دیگری علیه ترامپ یعنی نقش او در هجوم به کنگره در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ هستند.

از آنجایی که دونالد ترامپ در موارد متععدی ادعا کرده است که به عنوان نامزد انتخاباتی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا شرکت خواهد کرد، این گزارش قصد دارد تا مروری داشته باشد بر مهمترین موارد قانونی که می‌توانند این جاه طلبی ترامپ را تهدید کنند.

شورش حامیان ترامپ به کنگره

یکی از اتهامات مطرح شده علیه آقای ترامپ تحریک طرفدارانش برای شورش به ساختمان کنگره و آن هم درست در زمانی که اعضای کنگره پیروزی جو بایدن را در انتخابات ۶ ژانویه ۲۰۲۱ تایید کرده بودند. ترامپ هفته‌ها قبل از آن نیز ادعاهای بی‌اساسی مبنی بر وقوع تقلب گسترده در انتخابات کرده بود که در یک گردهمایی در واشنگتن هم تکرار کرد.

اندکی پس از این ماجرا او در یک محاکمه سیاسی در سنا که تحت کنترل جمهوری خواهان بود، تبرئه شد و حامیانش اعلام پیروزی کردند. اما این پایان کار نبود.

دموکرات‌ها و حتی تعدادی از سیاستمداران جمهوری خواه در جولای سال گذشته کمیته ۶ ژانویه را تشکیل دادند تا جزئیات شورش به کنگره و نقش احتمالی آقای ترامپ در آن را به دقت مورد بررسی قرار دهند. اگرچه این کمیته هیچ اختیار قانونی برای محاکمه آقای ترامپ ندارد اما می‌تواند اتهامات دونالد ترامپ را به مریک گارلند، دادستان کل دولت آمریکا ارجاع دهد. 

همچنین در ایمیل‌های وکیل ترامپ که چندی پیش منتشر شد نکاتی مبنی بر دخالت ترامپ در شورش حامیانش به کنگره وجود داشت که نشان می‌دهد ادعاهای کمیته ۶ ژانویه درخصوص ترامپ تا حدودی درست بوده است.

ممانعت از شمارش آرا در کنگره و تلاش برای غیر قانونی خواندن نتایج انتخابات از جمله اتهاماتی است که بر علیه ترامپ مطرح شده است و می‌تواند رییس جمهوری سابق آمریکا را به زندان محکوم کند.

با این حال، اثبات اتهامات ادعا شده توسط این کمیته دشوار و از نظر سیاسی بحث برانگیز خواهد بود زیرا تابحال هیچ یک از روسای جمهور آمریکا تحت پیگرد قانونی قرار نگرفته‌اند.

دخالت در انتخابات

چند روز پیش از هجوم طرفداران دونالد ترامپ به کنگره، مقام ارشد نظارت بر انتخابات در ایالت جورجیا یک تماس تلفنی عجیب دریافت می‌کند. در آن تماس تلفنی ترامپ بسیار آشفته به او می‌گوید: "من فقط می‌خواهم ۱۱۷۸۰ رای بیابم."

این تعداد آرا به آقای ترامپ کمک می‌کرد که در ایالت کلیدی جورجیا پیروز شود. آقای ترامپ با ادعای تقلب در انتخابات پیشنهاد کرد که اگر مقام ارشد نظارت بر انتخابات در ایالت جورجیا، نتایج این این ایالت را بازبینی کند، چنین نتیجه‌ای ممکن خواهد بود.

به دنبال این مکالمه تلفنی دادستان ارشد شهر فولتون جورجیا، تحقیقاتی را در مورد وقوع جرایم احتمالی در انتخابات ایالتی که مجازات آن جریمه نقدی یا زندان است، آغاز کرد. با این وجود دادستانی باید ثابت کند که بدون تردید دونالد ترامپ در زمان مکالمه تلفنی با مقام ارشد نظارت بر انتخابات در ایالت جورجیا اطلاع نداشته که چنین اقدامی می‌تواند یکی از مصداق‌های تقلب در انتخابات در نظر گرفته شود.

در همین راستا قضات درخواستی را مبنی بر تشکیل یک هیات منصفه بزرگ برای بررسی اینکه آیا شواهدی در این مورد وجود دارد، پذیرفته‌اند. این هیات منصفه که گروهی از شهروندان آن را تشکیل داده‌اند، اختیاراتی قانونی برای جمع آوری شواهد و مدارکی فراتر از صرفا مکالمه تلفنی ذکر شده، دارند .

تخلفات مالی

می‌توان گفت یکی از بزرگترین اتهامات مطرح شده بر علیه آقای ترامپ، فرار مالیاتی و تخلفات بانکی او در نیویورک است. اتهامی که بیش از دو سال دادستان منطقه منهتن و تیمش در جست‌وجوی مدارکی اثبات کننده و محکم در این باره بودند. این اتهامات که شامل افزایش ارزش دارایی‌ها او برای دریافت وام بوده، نوعی کلاهبرداری است که می‌تواند برای ترامپ در ایالت نیویورک مجازات زندان را در پی داشته باشد.

برای دادستانی دستیابی به اظهارنامه‌های مالیاتی آقای ترامپ و متهم کردن مدیر ارشد مالی شرکت او به تقلب مالیاتی، دو موفقیت بزرگ بود. البته این اتهامات از سوی ترامپ و تیم حقوقی او همواره به شدت تکذیب شده است.

سوء رفتار جنسی

یک ستون نویس آمریکایی در سال ۲۰۱۹، ادعا کرد که دونالد ترامپ در دهه ۱۹۹۰ به او تجاوز کرده است. ترامپ هم ساکت نماند و گفت جین کارول یک دروغگو است. در مقابل کارول از آقای ترامپ به خاطر دروغگو خواندن وی شکایت کرد.

در حال حاضر این پرونده به یکی از پیچیده‌ترین دعواهای حقوقی آمریکا تبدیل شده است. 

دونالد ترامپ برای اثبات بی گناهی خود در این پرونده در تلاش است تا از یک حرکت قانونی منحصر به فرد استفاده کند. در همین راستا تیم حقوقی او تلاش دارد تا به جای اینکه در این پرونده از ترامپ به عنوان یک فرد خصوصی شکایت شود، دولت ایالات متحده به عنوان متهم پرونده در نظر گرفته شود. 

بر اساس قوانین آمریکا، کارمندان دولت ایالات متحده می‌توانند در برابر ادعاهای افترا، مانند اتهام تجاوزی که خانم جین کارول بر علیه رییس جمهوری سابق مطرح کرده است، مصونیت داشته باشند. بنابراین اگر این ترفند حقوقی بی سابقه تیم حقوقی دونالد ترامپ با موفقیت همراه شود و همچنین در صورتی که دادگاه حکمی بر علیه ترامپ صادر کند، او در برابر مجازات احتمالی مصونیت خواهد داشت.

اسناد محرمانه کاخ سفید

زمانیکه دونالد ترامپ کاخ سفید را ترک کرد، جعبه‌های ضبط صدا را همراه خود به استراحتگاه مار-آ-لاگو در فلوریدا برد. این درحالی است که بر اساس قوانین آمریکا، حذف سوابق رسمی ممکن است یک جرم کیفری باشد.

به گزارش واشنگتن پست، وزارت دادگستری ایالات متحده اقداماتی را برای تحقیق در مورد حذف پرونده‌هایی که توسط دولت در ماه ژانویه بازیابی شده بود، انجام داده است. این روزنامه همچنین گزارش داد که برخی از جعبه‌های ضبط صدا به عنوان "طبقه بندی شده" علامت گذاری شده بودند.

در مقابل آقای ترامپ و تیم حقوقی او مدعی هستند که دولت جو بایدن هیچ مدرکی بر علیه رییس جمهوری سابق پیدا نکرده است و دموکرات‌ها صرفا در حال تکرار اتهامات قبلی خود هستند. همچنین بسیاری از حقوقدانان سرشناس آمریکایی معتقدند، علی‌رغم وجود شواهدی در این باره بعید است که رییس‌جمهوری سابق به دلیل نقض قانون ثبت اسناد و مدارک با مشکل مواجه شود زیرا اکثر روسای جمهور سابق آمریکا به طور معمول مفاد این قانون را نقض کرده‌اند.

به این لیست بلند اتهامات مطرح شده بر علیه رییس جمهوری سابق آمریکا باید اتهامات دیگری از جمله شکایت دادستان کل واشینگتن دی سی مبنی بر سوء استفاده ترامپ از بودجه عمومی برای برگزاری مراسم تحلیف خود در سال ۲۰۱۷، شکایت‌هایی از سوی افسران پلیسی که در حمله ۶ ژانویه به کنگره زخمی شدند و .... را اضافه کرد.