۰ نفر

دستور جنجالی قاضی جمهوری خواه؛

اختلافات دو حزب اصلی آمریکا بر سر استفاده از ماسک

۳۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۰:۳۹
کد خبر: 629223
اختلافات دو حزب اصلی آمریکا بر سر استفاده از ماسک

هر چند دونالد ترامپ دیگر رییس جمهور آمریکا نیست اما انتخاب جنجالی او، یعنی انتخاب کاترین کیمبال میزل به عنوان قاضی منطقه‌ای ایالات متحده در دادگاه فلوریدا هنوز هم حاشیه ساز است. به تازگی قاضی میزل در حکمی الزام استفاده از ماسک در سیستم حمل و نقل عمومی را برداشته است. تصمیمی که اعتراضات گسترده دموکرات‌ها را به دنبال داشته و کاخ سفید نیز این تصمیمم قاضی میزل را ناامید کننده خوانده است.

اقتصادآنلاین - عاطفه حسینی؛ به گزارش اکونومیست، با دستور کاترین کیمبال میزل، قاضی آمریکایی به زودی در سیستم حمل و نقل عمومی ایالات متحده آمریکا قانون الزامی بودن استفاده از ماسک برای مسافران متوقف خواهد شد. قانونی که به ظاهر برای محافظت از مسافران در برابر کرونا است اما در اصل به دعوایی میان دموکرات‌ها و جمهوری خواهان تبدیل شده است.

در ۱۲ آگوست ۲۰۲۰ دونالد ترامپ، علی‌رغم مخالفت شدید دموکرات‌ها اعلام کرد که قصد دارد میزل را به عنوان قاضی منطقه‌ای ایالات متحده در دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده برای ناحیه میانی فلوریدا نامزد کند. مخالفت دموکرات‌ها با انتخاب میزل به عنوان قاضی فلوریدا به حدی بود که در جلسه تایید صلاحیت او شرکت نکردند.

انجمن وکلای آمریکا نیز در همان زمان با انتشار بیانیه‎‌ای گفت که میزل برای چنین پستی فاقد صلاحیت است زیرا او بیش از ۱۲ سال در رسیدگی به هیچ پرونده‌ای پیشگام نبوده است. با این وجود کاترین کیمبال میزل جمهوری خواه در سن ۳۳ سالگی به عنوان قاضی منطقه‌ای ایالات متحده در دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده برای فلوریدا انتخاب شد.

میزل در توضیح حکمش درخصوص عدم اجباری بودن استفاده از ماسک در سیستم حمل و نقل عمومی گفت: "پوشیدن ماسک چیزی را پاک نمی‌کند. حداکثر قطرات ویروس را به دام می‌اندازد اما نه فردی را که ماسک زده و نه وسیله نقلیه عمومی را ضدعفونی می‌کند." 

او همچنین ادامه داد: "مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده از اختیارات قانونی خود فراتر رفته‌اند و توضیحات کافی و قانع کننده‌ای درباره تصمیمات خود ارائه نمی‌کنند." همچنین ران دیسانتیس، فرماندار جمهوری خواه فلوریدا نیز سال گذشته دستوری را تصویب کرد که مدارس را از اجرای دستورات مربوط به ماسک منع کرده بود.

در مقابل کاخ سفید این تصمیم قاضی میزل را ناامید کننده خواند و با انتشار اطلاعیه‌ای بیان کرد که مقامات دولت بایدن تمام تلاش خود را خواهند کرد که چنین قانونی اجرایی نشود.  

یکی از مقامات دولت بایدن روز گذشته گفت: "این تصمیم دادگاه به معنی آن است که دستور الزام استفاده از ماسک‌ در سیستم حمل ‌و نقل عمومی در حال حاضر دیگر قابل اجرا نیست. بنابراین در حال حاضر اداره امنیت حمل و نقل کشور قانون خود را مبنی بر الزام استفاده از ماسک در حمل و نقل عمومی و مراکز حمل و نقل را اعمال نخواهد کرد."

اندکی پس از اعلام چنین تصمیمی از سوی قاضی میزل، تعدادی از بزرگترین خطوط هوایی ایالات متحده آمریکا اعلام کردند که استفاده از ماسک برای کارمندان و مسافران آنها اختیاری خواهد بود.

این تصمیم درحالی اتخاذ می‌شود که پس از کاهش شدید موارد ابتلاد به کووید-۱۹ در دو ماه گذشته، تعداد مبتلایان به کرونا در روزهای اخیر در آمریکا، هرچند با شیبی کند رو به افزایش است.

خطوط هوایی آمریکا پس از شیوع کرونا با ویرانی مالی روبرو شدند و تلاش کردند با اجرایی کردن اقداماتی مانند الزامی بودن استفاده از ماسک، مسدود کردن صندلی‌های وسط و ... به مسافران خود این اطمینان را بدهند که پروازها در برابر ویروس کرونا ایمن هستند. 

از روزهای نخستین شیوع کرونا، قوانینی مانند استفاده از ماسک و همچنین سایر اقدامات پیشگیرانه مربوط به کرونا به محلی برای دعوا میان دو حزب اصلی آمریکا یعنی دموکرات‌ها و محافظه کاران تبدیل شد به طوری که دموکرات‌ها عموماً از قوانین مربوط به کرونا حمایت می‌کنند و جمهوری‌خواهان مخالف آن هستند.