۰ نفر

اقتصادآنلاین پاسخ می‌دهد؛

چگونه کارت ملی هوشمند را تمدید کنیم؟ / در صورت گم شدن کارت ملی چکار کنیم؟

۲۳ فروردین ۱۴۰۱، ۱۶:۰۵
کد خبر: 627469
چگونه کارت ملی هوشمند را تمدید کنیم؟ / در صورت گم شدن کارت ملی چکار کنیم؟

در حال حاضر درخواست مجدد کارت هوشمند ملی به دلایلی چون گم شدن، خرابی، پایان اعتبارکارت ویا تغییر اطلاعات هویتی، صرفاً در ادارات ثبت احوال و به صورت حضوری انجام می‌گیرد.

اقتصادآنلاین – عاطفه حسینی؛ چند سالی است که بر اساس مصوبه هیات دولت افراد حقیقی و حقوقی اقدام به تعویض کارت ملی خود با کارت ملی هوشمند نموده‌اند.

کارت‌های ملی هوشمند دارای تراشه‌ای هستند که تمامی اطلاعات و مشخصات ضروری هر فرد بر روی آنها به ثبت رسیده است و هویت هر فرد با کارت ملی هوشمند وی شناخته می‌گردد .

تمامی اتباع ایرانی که بالای پانزده سال سن دارند و دارای شناسنامه عکس دار هستند و تا به الان کارت ملی هوشمند دریافت نکرده باشند و همچنین اشخاصی که کارت ملی آنها گم شده باشد یا اقدام به تغییرات اطلاعات فردی خود همچون نام, نام خانوادگی و …. کرده باشند، باید برای اخذ کارت ملی هوشمند اقدام کنند.

https://www.ncr.ir/ سامانه‌ای است که برای پیگیری وضعیت ثبت نام کارت هوشمند ملی در نظر گرفته شده است. پس از ورود به این سامانه گزینه سامانه‌ ثبت نام کارت هوشمند ملی را انتخاب کنید. 

پس از آن برای اقداماتی چون:

۱- ثبت نام کارت هوشمند ملی برای کلیه اتباع ایرانی واجد شرایط که تاکنون نسبت به ثبت نام اقدام نکرده‌اند.

۲- پیگیری وضعیت درخواست کارت هوشمند ملی پس از ثبت نام.

۳- تغییر زمان مراجعه و مکان دفتر انتخاب شده جهت تکمیل ثبت نام (پیش از تکمیل ثبت نام).

۴- تغییر مشخصات خوداظهاری مانند: نام مادر، شماره تلفن همراه (پیش از تکمیل ثبت نام).

۵- تغییر محل تحویل کارت هوشمند ملی (درصورت ضرورت و صرفا به دلایلی مانند تغییر شهر محل سکونت).

اطلاعات لازم را در این سامانه وارد کنند.

اما در این مرحله به دو نکته مهم اشاره شده است:

نکته ۱: درصورت گم شدن کارت هوشمند ملی، لطفاً پیش از هرگونه اقدام، نسبت به جستجوی مدارک پیداشده درگاه سازمان ثبت احوال کشور و یا مدارک پیداشده شرکت پست جمهوری اسلامی ایران اقدام فرمایید. درصورتی که کارت شما جزء مدارک پیدا شده نیست جهت ثبت درخواست مجدد به اداره ثبت احوال مراجعه نمایید.

نکته ۲: در حال حاضر درخواست مجدد کارت هوشمند ملی به دلایلی چون گم شدن، خرابی، پایان اعتبارکارت ویا تغییر اطلاعات هویتی، صرفاً در ادارات ثبت احوال و به صورت حضوری انجام می گیرد.

همچنین توجه داشته باشید برای تعویض کارت ملی به کارت ملی الکترونیکی حضور داشتن شخص متقاضی در دفاتر ثبت الزامی می باشد. به همراه داشتن شناسنامه عکس دار، ارایه دادن آدرس محل سکونت به همراه کد پستی و شماره تلفن ثابت و همراه نیز ضروری میباشد.