۰ نفر

اقتصادآنلاین پاسخ می‌دهد؛

قانون درباره شستن فرش در آپارتمان چه می گوید؟

۱۷ اسفند ۱۴۰۰، ۱۵:۰۰
کد خبر: 618685
قانون درباره شستن فرش در آپارتمان چه می گوید؟

نزدیکی‌های نوروز، موسم خانه‌تکانی است و یکی از کارهای معمول در خانه‌تکانی، شستن فرش‌هاست. گرچه مدت‌هاست ساکنان شهرها بدلیل کمبود جا و برای صرفه‌جویی در مصرف آب، ترجیح می‌دهند فرش‌های خود را به قالیشویی بسپارند اما باز هم عده‌ای از ساکنان آپارتمان‌ها همچنان اصرار بر شستن فرش‌ها در حیاط یا پشت بام ساختمان دارند. اما قانون در این‌باره چه می‌گوید؟

اقتصادآنلاین - طه سراج‌الحق؛ هر آپارتمان از دو بخش کلی تشکیل شده است: فضای اختصاصی و فضای اشتراکی که به آن مشاعات نیز می‌گویند.

هر گونه تصرف و انجام هر کاری در فضاهای اختصاصی یعنی فضایی که تحت سند مالکیت هر مالک قید شده است، مادامی که به منافع مادی و معنوی ساکنان آپارتمان آسیبی نرساند مجاز است اما تصرف و انجام هر کاری در مشاعات نیازمند رضایت تمام مالکان است زیرا هر یک از مالکان واحد‌های آپارتمان در جزء به جزء مشاعات شریکند.

طبق ماده ۲ قانون تملک آپارتمان‌ها، قسمت‌های مشترک ساختمان عبارت از قسمت‌هایی از ساختمان است که حق استفاده از آن منحصر به یک یا چند آپارتمان یا محل‌ پیشه مخصوص نبوده و به کلیه مالکین به نسبت قسمت اختصاصی آنها تعلق می‌گیرد. بطور کلی قسمت‌هایی که برای استفاده اختصاصی تشخیص داده نشده است یا در اسناد مالکیت ملک اختصاصی یک یا چند نفر از مالکین تلقی نشده از قسمت‌های مشترک محسوب می‌شود مگر آنکه تعلق آن به قسمت معینی بر طبق عرف و عادت محل مورد تردید نباشد.

ماده ۴ آیین‌نامه اجرایی همین قانون، فضاهای اشتراکی را دقیقا ذکر کرده است:

الف. زیر زمین بنا، خواه متصل به بنا باشد یا بنا بوسیله پایه روی آن قرار گرفته باشد. 

ب. تأسیسات قسمت‌های مشترک از قبیل چاه آب و پمپ، منبع آب، مرکز حرارت و تهویه، رخت‌شویخانه، تابلوهای برق، کنتورها، تلفن مرکزی، انبار عمومی ساختمان، اطاق سرایدار در هر قسمت بنا که واقع باشد، دستگاه آسانسور و محل آن، چاه‌های فاضلاب، لوله‌ها از قبیل لوله‌های فاضلاب، آب، برق، تلفن، حرارت مرکزی، تهویه مطبوع، گاز، نفت، هواکش‌ها، لوله‌های بخاری، گذرگاه‌های زباله و محل جمع‌آوری آن و غیره. 

پ. اسکلت ساختمان که البته جدارهای فاصل بین قسمت‌های اختصاصی، مشترک بین آن قسمت‌ها است مشروط بر اینکه جزء اسکلت ساختمان نباشد. 

ت. درها و پنجره‌ها، راهروها، پله‌ها، پاگردها که خارج از قسمت‌های اختصاصی قرار گرفته‌اند

ث. تأسیسات مربوط به راه‌پله از قبیل وسایل تأمین‌کننده روشنایی، تلفن و وسایل اخبار و همچنین تأسیسات مربوط به آنها به استثنای تلفن‌های اختصاصی، شیرهای آتش‌نشانی، آسانسور و محل آن، محل اختتام پله و ورود به بام و پله‌های ایمنی.

ج. بام و کلیه تأسیساتی که برای استفاده عموم شرکاء یا حفظ بنا در آن احداث شده است. 

ح. نمای خارجی ساختمان. 

خ. محوطه ساختمان، باغ‌ها و پارک‌ها که جنبه استفاده عمومی دارد و در سند قسمت اختصاصی نیز ثبت نشده باشد.

بر این اساس مشخص است که حیاط، پشت بام و پارکینگ که معمولا برای شستن فرش استفاده می‌شود و همچنین آب مورد استفاده در این مکان‌ها جزء مشاعات است و نمی‌توان بدون رضایت مالکان، اقدام به شست‌وشوی فرش، ماشین، پرده و ... کرد.

از طرفی ماده ۶ قانون تملک آپارتمان‌ها مقرر می‌دارد: چنانچه قراردادی بین مالکین یک ساختمان وجود نداشته باشد، کلیه تصمیمات مربوط به اداره و امور مربوط به قسمت‌های مشترک به اکثریت آرای مالکینی است که بیش از نصف مساحت تمام قسمت‌های اختصاصی را مالک باشند.

بنابراین اگر اکثریت مالکانی که صاحب بیش از نصف مساحت تمام قسمت‌های اختصاصی هستند با شستن فرش و ماشین و ... در مشاعات موافق باشند، می‌توان اقدام به این کار کرد. ضمن اینکه مدیر یا مدیران ساختمان می‌توانند با توجه به هزینه آب یا امکان واردآمدن خسارت به بخش‌های مشترک بواسطه شست‌وشو مانند نشتی آب از پشت‌بام، تغییر رنگ موزاییک یا سرامیک حیاط و پارکینگ بدلیل رنگ‌دادن فرش یا خرابی ایزوگام پشت‌بام، مبلغی را برای این کار در نظر بگیرند و آن را از کسانی که اقدام به شست‌وشوی فرش یا ماشین می‌کنند، دریافت کرده و به صندوق ساختمان واریز کنند.