۰ نفر

اقتصادآنلاین پاسخ می‌دهد؛

چگونه نام همسر سابق را از شناسنامه حذف کنیم؟

۱۲ اسفند ۱۴۰۰، ۱۵:۰۰
کد خبر: 617072
چگونه نام همسر سابق را از شناسنامه حذف کنیم؟

اغلب یا شاید بتوان گفت تمام کسانی که ازدواج کرده و سپس از همسر خود جدا شده‌اند، به هر دلیلی دوست ندارند نام همسر سابقشان همچنان در شناسنامه‌شان وجود داشته باشد.

اقتصادآنلاین-طه سراج‌الحق ؛ طبق قانون، بعد از عقد نام زن و شوهر در شناسنامه‌ یکدیگر ثبت می‌شود. اگر طلاق در دوران پیش از نزدیکی و ارتباط جنسی که باعث از بین رفتن باکرگی دختر شود اتفاق بیفتد، ثبت‌احوال با دریافت گواهی پزشکی قانونی مبنی بر تایید باکرگی، نام زن و شوهر را از شناسنامه یکدیگر حذف می‌کند اما این اتفاق برای مرد، فقط یک بار امکان‌پذیر است یعنی اگر مردی برای بار دوم دختر باکره‌ای را به عقد درآورد و در همان حالت طلاق دهد، حذف نام همسر از شناسنامه‌اش دیگر ممکن نخواهد بود و این فرد تنها پس از ازدواج مجدد و ثبت رسمی ازدواج می‌تواند به اداره ثبت‌احوال مراجعه و درخواست برای حذف نام همسر اول را ارائه دهد.

همچنین زنانی که بیش از یک بار ازدواج می‌کنند و همچنین زنانی که برای بار اول ازدواج می‌کنند اما به هر دلیلی باکره نیستند، نمی‌توانند نام همسرشان را از شناسنامه حذف کنند بلکه پس از ثبت ازدواج جدید، زن و مرد می‌توانند برای دریافت شناسنامه المثنی و حذف نام همسر سابق اقدام کنند.

البته فراموش نکنید که اطلاعات ازدواج و طلاق هر فردی با هر تعداد که باشد در سامانه سازمان ثبت‌احوال موجود است و حتی با حذف آن از شناسنامه نیز از این سامانه پاک نخواهد شد.