۰ نفر

ضرورت حضور خانواده های قربانی ترور در دادگاه گروه تروریستی «النضال»

۲۸ بهمن ۱۴۰۰، ۱۹:۴۴
کد خبر: 611964
ضرورت حضور خانواده های قربانی ترور در دادگاه گروه تروریستی «النضال»

انجمن دفاع از قربانیان تروریسم در نامه‌ای به دادستان‌های سوئد، دانمارک و هلند بر حضور خانواده‌های قربانی ترور ایران در دادگاه اعضای گروه تروریستی النضال در این کشور‌ها تأکید کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دفاع‌پرس، در نامه انجمن دفاع از قربانیان تروریسم از دادستان‌های سوئد، دانمارک و هلند خواسته شده است، عوامل مرتبط با سرکرده این گروه تروریستی (حبیب فرج‌الله چعب) در کشور‌های سوئد، دانمارک و هلند مورد تعقیب و مواخذه قرار گیرند و زمینه حضور قربانیان جنایات این گروه تروریستی در ایران را در محاکم جاری و فرآیند‌های دادرسی در آینده فراهم کنند.  

در ابتدای نامه انجمن، به نقل از اظهارات نماینده دادستان تهران در دادگاه محاکمه حبیب فرج الله چعب، سرکرده این گروه تروریستی آمده است: «همدستان این فرد در جنایت علیه مردم ایران در کشور‌های سوئد، دانمارک و هلند حضور دارند. این گروه از سال ۱۳۸۴ با بمب گذاری و سرقت مسلحانه، ۲۷۴ نفر از مردم ایران را در خوزستان شهید و مجروح و خسارات فراوانی به تاسیسات و اماکن عمومی وارد کرده که گروه‌های تروریستی پژاک و جیش العدل نیز با آن‌ها همکاری داشته اند. »

در ادامه نامه به نقل از مسئول دستگاه اطلاعاتی دانمارک و دادستان کل هلند بیان شده است: «سه عضو ارشد گروهک تروریستی النضال در سال ۲۰۱۸ دستگیر شده اند. مظنونان از سال ۲۰۱۲ به این سو از مردم و شرکت‌ها جاسوسی کرده و اطلاعات دریافتی را به سرویس اطلاعاتی سعودی ارسال کرده‌اند. همچنین فرد دیگر این گروه در هلند به ظن تلاش برای انجام حمله تروریستی در ایران بازداشت شده است.»

در بخش دیگری از نامه آمده است: «روز چهارم فوریه ۲۰۲۲ (۱۵ بهمن ۱۴۰۰)، دادگاه روسکیلد دانمارک اعلام کرد، سه نفر از اعضای بازداشت شده این گروه تروریستی به جرم جاسوسی و تامین مالی و ترویج تروریسم در ایران محکوم شده و دادگاه این افراد تا ماه مارس ادامه دارد.»

در ادامه نامه خطاب به دادستان‌های سوئد، دانمارک و هلند عنوان شده است: فلسفه دادرسی و ارزش غایی محاکم در میزان دسترسی به عنصر عدالت و روشن شدن حقیقت تبلور می‌یابد که شنیده نشدن صدای قربانیان جنایت این گروه تروریستی در ایران، آثار زیانباری بر مباحث حقوق بشر و امنیت جهانی خواهد داشت، چرا که بازماندگان فجایع تروریستی بخش مهم و جزء لاینفکی از پرونده‌های مرتبط با موضوعات تروریستی محسوب می‌شوند.

انجمن دفاع از قربانیان تروریسم در پایان از دادستان‌های سوئد، دانمارک و هلند خواست، ضمن تعقیب و بازخواست دیگر مرتبطین سرکرده گروه تروریستی النضال (حبیب فرج الله چعب)، زمینه حضور خانواده‌های قربانیان ترور این گروه تروریستی در ایران را در محاکم برخی از همدستان وی که در دانمارک و هلند در حال برگزاری است، فراهم کنند، چرا که حضور آنها، نشانه‌ای از عزم دستگاه‌های قضایی در تامین عدالت برای قربانیان و عنصری موثر در رعایت حقوق بشر بوده که نقشی بازدارنده در جلوگیری از تکرار فجایع تروریستی در جهان خواهد داشت.

این نامه به مقامات وزارت امورخارجه و دادگستری ایران، میشل باشله (کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد) و دفتر مبارزه با جرایم سازمان ملل متحد نیز ارسال شده است.