۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پایان تلخ یک تلخی بی پایان؛ خرید سربازی به کجا رسید؟

۱۱ بهمن ۱۴۰۰، ۱۷:۲۶
کد خبر: 605704
پایان تلخ یک تلخی بی پایان؛ خرید سربازی به کجا رسید؟

سربازی، داستانی که این روزها بر سر زبان‌ها افتاده و مانند بسیاری از مسائل هنوز هم تکلیف آن مشخص نشده است.

اقتصادآنلاین – سیده زهرا محمودی؛ شاید اگر به صورت رندوم از هر یک از پسران ایرانی، درمورد بزرگ‌ترین موانعی که بر سر راهشان قرار گرفته بپرسید، سربازی کلمه مشترکی است که همه از آن نام خواهند برد؛ در این میان طی سه هفته گذشته اخبار و ضد نقیض در خصوص خرید سربازی، اوج بلاتکلیفی سیاستگذاری کشور در خصوص سربازی اجباری بود. همه چیز هم به روزی بر‌می‌گردد که میرتاج‌الدینی اعلام کرد که مشمولان غایب خارج از کشور می‌توانند با ۱۵هزار یورو معافیت بگیرند

پس از این ماجرا اعتراض مشمولان داخل کشور آغاز شد که چرا چنین تبعیضی مطرح شده و چه تفاوتی بین مشمولان داخل و خارج از کشور وجود دارد. اکثر مشمولان معتقد بودند اگر قرار است خریدی در کار باشد باید برای همه ممکن باشد؛ تنها چند روز بعد از این موضوع، خبری دیگه مساله سربازی را بسیار بیشتر از قبل بر سر زبان‌ها انداخت و خرید سربازی برای مشمولان غایب داخل کشور هم ممکن شد؛

براساس این مصوبه قرار شده بود دارندگان مدرک تحصیلی کاردانی و کمتر از آن با پرداخت ۲۵۰ میلیون تومان، دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد با پرداخت مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان و دارندگان مدرک پزشکی عمومی و دکترای تخصصی و بالاتر از آن در تمامی رشته ها با پرداخت مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان به حساب خزانه کل کشور قادر به خرید سربازی شوند.

پس از این دوباره اعتراضاتی مطرح شد که این مصوبه تنها به نفع پولدارهاست و تبعیض حتی به این نقطه هم رسوخ یافته است؛ افراد زیادی نیز مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرده بودند.

برای مثال مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز در مجلس گفته بود: مصوبه خرید سربازی دامن زدن به  تبعیض و در حمایت از متمولین است. اگر بنا بر حل مشکلات سربازی است باید سازوکار همگانی آن خارج از مباحث مالی بررسی شود. آیا همه جوانان توانایی پرداخت مبالغ چند صد میلیونی برای خرید خدمت را دارند؟ بنده مخالف هستم و پیشنهاد حذف آن را خواهم داد.

مالک شریعتی، نماینده مردم تهران ری شمیرانات اسلامشهر و پردیس نیز در این باره نوشت: کمیسیون تلفیق مصوبات خوبی داشته اما این یکی قطعا نه؛ مصوبه ای فقط با لحاظ افزایش منابع مالی برای بودجه۱۴۰۱، بدون ملاحظه پیوست اجتماعی، افزاینده احساس_تبعیض در مردم و کاملا ضد عدالت. اگر عضو تلفیق بودم، حتما رای منفی میدادم و تلاش خواهم کرد ان شاءالله در صحن علنی حذف شود.

همچنین مهدی عسگری، نماینده مردم کرج و فردیس نیز در این رابطه اظهار داشت: دوره سربازی اجباری وقتی بیش از ۳میلیون مشمول غائب دارد یعنی این سازوکار معیوب است و این ایراد با طرح خرید ۲۵۰تا ۶۰۰میلیونی خدمت قابل حل نیست بویژه آنکه اکثر مشمولین در طبقاتی هستند که امکان خرید_خدمت را ندارند. این مشکل با این مرهم گران درمان نمی‌شود ونیاز به راه حل اساسی دارد.

از سوی دیگر در مجلس نیز دوگانگی در مورد این مصوبه زیاد بود؛ عده‌ای به صورت جدی با آن مخالف بودند و عده‌ای دیگر نیز اعتقاد داشتند این مصوبه تصویب خواهد شد و حتما رای خواهد آورد؛ برای مثال زهره الهیان صبح امروز به اقتصاد آنلاین گفت: مصوبه احتمالا تصویب شود و یا احسان ارکانی نتیجه را غیرقابل پیش‌بینی عنوان کرده بود.

اما صبح امروز عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ با اشاره به نامه ستاد کل نیروهای مسلح در مخالفت با مصوبه کمیسیون برای خرید خدمت سربازی گفت: طرح خرید سربازی هنوز نهایی نشده و احتمال منتفی شدن آن وجود دارد

در این نامه ستاد کل نیروهای مسلح مخالفت خود را با طرح خرید سربازی اعلام کرد و این طرح را از یکسو بی‌عدالتی و تبعیض بین سربازان  خواند و از سوی دیگر، افزایش سربازان غایب را نتیجه اجرای آن دانست؛ اما بازهم امروز اخبار دیگری از سوی نمایندگان منتشر شد.

سید محسن دهنوی، نایب رییس کمیسیون تلفیق اعلام کرد که خرید سربازی برای متاهلان دارای حداقل ۲ فرزند رایگان شد؛ دهنوی در صفحه توییتر خود نوشت:"به منظور رعایت عدالت و حرکت به سربازی حرفه ای در کمیسیون تلفیق پیشنهاد دادم تا فرآیند و ارقام خرید سربازی اصلاح شود. لذا مشمولین متاهل دارای 30 سال سن و حداقل دو فرزند، کارت معافیت به صورت رایگان دریافت خواهند کرد"

در نهایت رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ از لغو و حذف شدن مصوبه خرید خدمت سربازی خبر داد. با این حساب ماجرای خرید سربازی برای سال آینده را باید منتفی دانست اما داستان این چند هفته پرسش های بی پاسخی را باقی گذاشت

چرا باید طرحی که هنوز نهایی نشده، رسانه ای شود و افراد مختلف در مورد آن اظهار نظر کنند و حتی یک نماینده حرف های متناقضی را مطرح کند؛ آن هم طرحی که زندگی هزاران نفر درگیر است؛ آیا این موج سواری بر احساسات جوانان و مرگ سیاست گذاری در کشور نیست.

 از همه مهم تر اینکه هرچند صحبت از حرفه ای شدن سربازی می شود اما با مرور داستان این چند روز به نظر می رسد که فاصله از حرف تا عمل بسیار است و پایان کابوس سربازی اجباری یک رویا خواهد ماند.