۰ نفر

دستورهای رییس قوه قضاییه پیرامون اعمال «ماده ۴۷۷»

۱۱ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۲۸
کد خبر: 605604
دستورهای رییس قوه قضاییه پیرامون اعمال «ماده ۴۷۷»

مقوله اعمال ماده ۴۷۷، در جریان نشست امروز شورای عالی قوه قضاییه از سوی حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای مطرح شد و رییس قوه قضاییه در همین رابطه، ادامه صدور آراء و احکام خلاف بیّن شرع به‌صورت متوالی از سوی برخی شعب و قضات را امری غیرقابل‌پذیرش دانست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در جریان جلسه امروز (دوشنبه ۱۱ بهمن) شورای عالی قوه قضاییه پیشاپیش حلول ماه پرفضیلت رجب را تبریک گفت و همه مسئولان قضایی و آحاد مردم را به غنیمت شمردن ایام این ماه پرخیر و برکت که از دروازه‌های ورود به ضیافت‌الله است، توصیه کرد.

رییس قوه قضاییه همچنین با گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر، دهه تجدید یادها و خاطره‌های دوران شکوهمند پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: وقوع انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) در عصر سلطه دو قطب و بلوک غربی و شرقی و استیلای آن‌ها بر همه مردم دنیا، از آیات و معجزات الهی بود که برای سیاستمداران و انسان‌های مدعی، قابل‌باور نبود، اما این مهم با اتکال به خداوند و دین و اعتماد به مردم دین‌باور ایران اسلامی، محقق شد.

وی در ادامه نشست امروز شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به سفر اخیر هیئت عالی قضایی به استان خراسان رضوی و دستاوردها و مصوبات این سفر، با تاکید بر اینکه حرف بدون عمل، خاطر مردم را مکدّر می‌کند، بیان داشت: همه مسئولان قضایی در حوزه‌ها و بخش‌های گوناگون که در جریان سفر به استان خراسان رضوی به شهرها و مناطق مختلف این استان سفر کردند و از نزدیک با مسائل و مشکلات مبتلابه آشنا شدند، با فوریت و جدیت در جهت رفع این مسائل و مشکلات گام بردارند.

رییس قوه قضاییه در ادامه به چند نمونه از مسائل و مشکلات برجسته موجود در استان خراسان رضوی که در جریان سفر هیئت عالی قضایی به این استان مطرح شد، اشاره کرد و مشخصاً به مسئولان قضایی درخصوص رفع مسائل مرتبط با معادن سنگ‌آهن سنگان در شهرستان خواف و همچنین حل‌وفصل اختلاف شهرداری مشهد و ارتش پیرامون عملیاتی‌سازی طرح تفصیلی انتقال پادگان مشهد به خارج از شهر، تاکیدات مؤکدی به عمل آورد.

رییس دستگاه قضا با اشاره به سفر خداییان رئیس سازمان بازرسی به شهرستان خواف و بازدید وی از معادن سنگ‌آهن منطقه سنگان، بر حل‌وفصل سریع مشکلات و مسائل این معادن در حوزه‌های مختلف اعم از زیست‌محیطی، پروانه بهره‌برداری معادن، وضعیت واگذاری آن‌ها و نحوه تعیین قیمت محصولات معدنی، تاکید کرد و گفت: انتفاع مردم شهرستان خواف از مزایای معادن سنگ‌آهن سنگان با توجه به مشکلات و مزاحمت‌هایی که به‌واسطه فرآیند استخراج و بهره‌برداری از این معادن برای آن‌ها ایجاد می‌شود، ضروری است.

 محسنی اژه‌ای در ادامه به موضوع بلاتکلیفی جابجایی پادگان مشهد پس از ۱۲ سال و اختلافاتی که در این زمینه میان ارتش و شهرداری مشهد وجود دارد اشاره کرد و به حجت‌الاسلام پورخاقان رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح مأموریت داد با فوریت و جدیت موضوعات ناظر بر عملیاتی‌سازی طرح تفصیلی انتقال پادگان مشهد به خارج از شهر و اختلافات موجود در این رابطه را مورد رسیدگی و حل‌وفصل قرار دهد.

رئیس قوه قضاییه همچنین شاهرخیان معاون مالی و پشتیبانی دستگاه قضا را نیز مأمور کرد تا موضوع تخصیص ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز منابع و امکانات دادگستری کل استان خراسان رضوی را به‌صورت جدی و مستمر پیگیری کند.

مقوله اعمال ماده ۴۷۷، موضوع دیگری بود که در جریان نشست امروز شورای عالی قوه قضاییه از سوی حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای مطرح شد و رییس قوه قضاییه در همین رابطه، ادامه صدور آراء و احکام خلاف بیّن شرع به‌صورت متوالی از سوی برخی شعب و قضات را امری غیرقابل‌پذیرش دانست و به حجت‌الاسلام رحیمی معاون قضایی، ۳ دستور مشخص را در این زمینه صادر کرد.

«عدم پذیرش درخواست‌های اعمال ماده ۴۷۷ که متضمن و دربرگیرنده استدلال قاضی صادرکننده رأی نباشند»، «اعلام فهرست تفکیکی میزان وصول و پذیرش درخواست‌های اعمال ماده ۴۷۷» و «ارائه آمار و مشخصات ناظر بر شعب و قضاتی که بیشترین درخواست‌های اعمال ماده ۴۷۷ مربوط به آن‌ها است»؛ ازجمله دستورات مشخص رئیس عدلیه به معاون قضایی بود.

 محسنی اژه‌ای بر همین اساس با اشاره به اهتمام خود جهت جمع‌بندی و اتخاذ تصمیم ویژه پیرامون نحوه تمشیت امور در خصوص ماده ۴۷۷ در سال آتی، برای معاونت قضایی جهت اجرای دو مأموریت «اعلام فهرست تفکیکی میزان وصول و پذیرش درخواست‌های اعمال ماده ۴۷۷» و «ارائه آمار ناظر بر شعب و قضاتی که بیشترین درخواست‌های اعمال ماده ۴۷۷ مربوط به آن‌ها است» تا ۱۵ اسفند سال جاری، مهلت تعیین کرد.

«نحوه نقل‌وانتقال زندانیان» دیگر موضوعی بود که رئیس قوه قضاییه در جریان جلسه امروز شورای عالی قوه قضاییه بدان اشاره کرد و با تاکید بر عدم تاثیرپذیری مسئولان امر از فضاسازی‌هایی که در رابطه با موضوع زندان و زندانیان صورت می‌گیرد، بر اجرای ضوابط و دستورالعمل‌های قانونی و صحیح در این رابطه و اصلاح آن دسته از دستورالعمل‌های دارای ایراد، تصریح کرد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به مفاد مطرح در مواد ۵۱۳ تا ۵۲۸ قانون آیین دادرسی کیفری در خصوص موضوعات ناظر بر زندان و زندانیان به مسئولان امر در سازمان زندان‌ها، دادگستری‌ها و دادستان‌ها پیرامون اعمال نهایت دقت و احتیاط در امر نقل‌وانتقال زندانیان تاکید کرد و به آن‌ها دستور داد که در اجرای این موضوع، شاخصه‌هایی نظیر «ضرورت انتقال»، «زمان انتقال»، «چگونگی انتقال» و «انگیزه انتقال» را مدنظر قرار دهند.

رییس قوه قضاییه همچنین به رئیس سازمان زندان‌ها و مسئولان این حوزه تاکید کرد که مقوله طبقه‌بندی زندانیان و جداسازی آن‌ها به تفکیک سن و نوع جرم را تا حد ممکن پیش ببرند.