۰ نفر

مروری بر اخبار حقوقی هفته؛

اعلام ایرادات شورای نگهبان به لایحه رتبه بندی معلمان

۸ بهمن ۱۴۰۰، ۱۸:۲۴
کد خبر: 604705
اعلام ایرادات شورای نگهبان به لایحه رتبه بندی معلمان

ایرادات شورای نگهبان به لایحه رتبه بندی معلمان و همچنین سفر رییس دستگاه قضا به مشهد از جمله مهمترین اخبار حقوقی و قضایی هفته گذشته بودند.

اقتصادآنلاین - عاطفه حسینی؛ مهم‌ترین اخبار حقوقی و قضایی در هفته‌ای که گذشت را در ادامه می‌خوانیم:

اعلام ایرادات شورای نگهبان به لایحه رتبه بندی معلمان

در نخستین روز هفته سخنگوی شورای نگهبان با اعلام برخی ایرادات این شورا به لایحه رتبه بندی معلمان، از مجلس شورای اسلامی خواست اشکالات باقی مانده این لایحه را برطرف کند. 

هادی طحان نظیف در گزارش هشتاد و هشتم خود در اینستاگرام در این باره نوشت: یکی از مصوباتی که در جلسات اخیر شورای نگهبان بررسی شد، «لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان» بود. ما در شورای نگهبان از اولین روز دریافت مصوبه تا آخرین لحظات مهلت قانونی جهت اظهارنظر نسبت به آن، جلسات مختلفی برگزار کرده و پیگیری‌های متعددی در جهت رفع ابهامات و شفاف‌تر شدن مصوبه برای اجرای بهتر آن انجام دادیم که برخی از آن‌ها روشن شد و برخی باقی ماند.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: امیدوارم به زودی در مجلس نیز ابهامات و اشکالات باقی‌مانده مرتفع گردد تا هرچه سریعتر فرهنگیان عزیز، شاهد اجرای این تکلیف قانونی که در سند تحول آموزش و پرورش، قانون برنامه ششم توسعه و قانون بودجه آمده، باشند.

اطلاعیه اسکودا‌ درباره آزمون وکالت ۱۴۰۰

اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) با انتشار اطلاعیه‌ای با تشریح علت تأخیر در انتشار آگهی آزمون وکالت ۱۴۰۰ از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، توضیحاتی درباره روند برگزاری این آزمون ارائه داد.

پرونده قتل شهردار دهدز در حال رسیدگی است

احمدرضا پورخاقان، رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح کل کشور درباره جزییات رسیدگی به پرونده فرشاد نقدی شهردار دهدز که در حادثه تیراندازی در یکی از خیابان های ایذه به قتل رسید، افزود: تیراندازی میان مأموران و اشرار رخ داده و هنوز مشخص نیست تیر از ناحیه کدام شخص شلیک و به شهردار دهدز که داخل رستوران نشسته بوده، اصابت کرده و موجب فوت او شده است.

وی خاطرنشان کرد: براساس اصل ۱۵۹ قانون اساسی که مرجع رسمی تظلمات و شکایات را دادگستری شناخته است، اصل بر رسیدگی در محاکم عمومی است و این پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب دهدز در حال رسیدگی است.

مدیر مسئولان «هفته‌نامه صدا» و «بیرونیت» مجرم شناخته شدند

سخنگوی هیات منصفه جرایم سیاسی و مطبوعاتی با بیان اینکه در دادگاه مطبوعات دو پرونده رسیدگی شد، گفت: مدیر مسئول هفته‌نامه صدا و مدیر مسئول سایت بیرونیت با نظر اکثریت اعضای هیات منصفه دادگاه مطبوعات مجرم شناخته شدند.

سفر رییس دستگاه قضا به مشهد

هفتم بهمن ماه رییس قوه قضاییه در پنجمین سفر استانی خود همراه جمعی از مسئولان عالی قضایی وارد استان خراسان رضوی شد. 

دیدار با فعالان اقتصادی، ملاقات با اقشار مختلف مردم و حضور در جلسه شورای اداری استان خراسان رضوی و همچنین حضور در جلسه شورای قضایی استان، از جمله برنامه‌های سفر رییس قوه قضاییه به مشهد بود.

محسنی اژه‌ای احقاق حقوق عامه را از موضوعات مهم مورد توجه ویژه در سفرهای استانی خود اعلام و بیان کرد: این مهم در سفر جاری به خراسان رضوی نیز مدنظر است.

اژه‌ای در بخش دیگری از سفر خود در دیدار با اقشار مختلف مردم استان خراسان رضوی افزود: دشمنان نظام با عملیات روانی در تلاش برای ترویج فساد و ناهنجاری‌ها هستند و از فضای مجازی نیز نهایت سوء استفاده علیه مردم و ارزش‌های اساسی ما را دارند اما جمهوری اسلامی ایران از نظر امنیت، قدرت بازدارندگی و رتبه‌های علمی در حال پیشرفت است و از حرکت متوقف نشده است. 

وی با تاکید بر تحقق عدالت اجتماعی در همه ابعاد زندگی ادامه داد: باید از همه ظرفیتها برای تحقق عدالت اجتماعی استفاده کرد، در آستانه دهه فجر باید ببینیم چه میزان به عدالت اجتماعی نزدیک شده‌ایم، جای تلاش بیشتر وجود دارد و باید نهایت تلاش خود را انجام داد.

در نهایت رییس قوه قضاییه عصر جمعه به سفر ۲ روزه خود به خراسان رضوی پایان داد و از طریق فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد، مشهد را به مقصد تهران ترک کرد.

برخورد دستگاه قضا با متجاوزین به محیط زیست گیلان

حمزه خلیلی، رییس کل دادگستری استان گیلان در دیدار با ۲ جنگلبان لنگرودی که به دلیل درگیری با قاچاقچیان چوب مصدوم شده بودند، اظهار داشت: عقوبت سختی در انتظار کسانی که در مقابل قانون و ماموران قانون بایستند، در پیش است.

وی در این دیدار با اشاره به اقدام گستاخانه تعدادی از متعرضین به انفال و منابع طبیعی که ناراحتی مردم منطقه را در پی داشت، بیان کرد: برخورد شدید و قانونی با متجاوزین به محیط زیست در دستور کار دستگاه قضایی قرار دارد.