۰ نفر

اقتصادآنلاین بررسی کرد؛

خالکوبی و تاتو مانعی برای دریافت گواهینامه رانندگی؟

۲۷ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۱۰
کد خبر: 600598
خالکوبی و تاتو مانعی برای دریافت گواهینامه رانندگی؟

اگر بر روی قسمتی از بدنتان خالکوبی و یا تاتو دارید باید بدانید این نقش‌ها و طرح‌های رنگی یا سیاه‌رنگی که توسط سوزن روی بدنتان حک شده مانع از صدور گواهینامه برای شما نمی‌شود.

اقتصاد آنلاین - عاطفه حسینی؛ با این وجود بسیاری از متقاضیان دریافت گواهینامه از این موضوع شکایت می‌کنند که به خاطر داشتن انواع خالکوبی و تتو‌های مشهود و برخی زخم‌های مشکوک روی بدنشان به کمیسیون پزشکی ارجاع داده شدند تا رفتارهای آن‌ها و همچنین شرایط روحی و روانی‌شان سنجیده شود اما اگر برای این اقدام به دنبال یک ماده قانونی هستید باید بگوییم که خوتان را خسته نکنید زیرا در این خصوص قانون یا بخش نامه‌ای وجود ندارد.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت وجود خالکوبی و یا تاتو به خودی خود برای افراد ممنوعیتی درخصوص دریافت گواهینامه ایجاد نمی‌کند اما افرادی که خال‌کوبی‌های عجیب و نشانه‌های خود زنی دارند از لحاظ سلامت روان بررسی می‌شوند. بر این اساس خالکوبی‌های مشهود و نامتعارف مانع از صدور گواهینامه برای فرد متقاضی می‌شود و این افراد به کمیسیون پزشکی ارجاع داده می‌شوند تا رفتارهای آن‌ها و همچنین شرایط روحی و روانی‌شان سنجیده شود. 

حال اگر نظر کمیسیون این بود که بیماری خاصی وجود ندارد، این افراد می‌توانند گواهینامه بگیرند اما اگر اختلال روانی در این افراد تشخیص داده شود، پس از درمان، گواهینامه موقت دوساله و مشروط به آن‌ها داده می‌شود.

هدف اصلی از انجام معاینات پزشکی متقاضیان گواهینامه رانندگی، افزایش ضریب ایمنی در رانندگی است. پیش از این، تأیید صلاحیت پزشکی متقاضیان گواهینامه تنها به معاینات چشم محدود می‌‌شد اما با توجه به نقش مهم و تأثیرگذار عامل انسانی در تصادفات، کار گروهی متشکل از وزارت بهداشت، معاونت‌‌های بهداد و راهور ناجا تشکیل و ضمن احصای بیماری‌‌‌های جسمی و روانی مؤثر در رانندگی و تعیین روش‌‌های معاینات پزشکی، آئین نامه راهور ناجا، تدوین و در سال ۱۳۸۴ توسط هیات محترم وزیران تصویب و ابلاغ شد.

بر این اساس استدلال می‌شود که برخی از تاتوهای نامتعارف و عجیب ممکن است نشان‌دهنده اختلالات روانی یا رفتاری ضداجتماعی باشند که می‌تواند باعث وقوع اتفاقات ناگواری در رانندگی شود و به همین دلیل درحال حاضر سخت‌گیری‌هایی در صدور گواهینامه افراد دارای تاتو اِعمال می‌شود.