۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

مروری بر اخبار حقوقی هفته گذشته

۱۱ آذر ۱۴۰۰، ۱۳:۲۵
کد خبر: 586335
مروری بر اخبار حقوقی هفته گذشته

انتصابات جدید در قوه قضاییه، انحلال یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده مواد شوینده و پاک‌کننده و همچنین محکومیت مدیر عامل یک سایت داخلی به اتهام «فراهم آوردن موجبات فساد و فحشا از طریق جذب زنان تن‌فروش» از جمله مهمترین اخبار حقوقی و قضایی هفته گذشته بودند.

اقتصادآنلاین - عاطفه حسینی؛ مهم‌ترین اخبار حقوقی و قضایی در هفته‌ای که گذشت را در ادامه می‌خوانیم:

واکنش غریب‌ آبادی به قطعنامه‌ حقوق بشری علیه ایران

معاون امور بین‌الملل دستگاه قضا، قطعنامه‌ حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران را نمونه بازری از اقدام سیاسی در ساحت حقوق بشر خواند و تصریح کرد: در حالی که برخی کشورها حتی سابقه برگزاری یک انتخابات هم ندارند، و یا کشورهای مدعی حقوق بشر که خود با نقض گسترده حقوق بشر مواجه هستند، از هر گونه انتقاد و اقدامی مصون هستند، اما به بهانه نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، گزارشگر ویژه برای این امر منصوب و قطعنامه‌ تصویب می‌شود که از واقعیت‌های جامعه ایران دور است.

تاکید رییس سازمان ثبت اسناد بر هوشمندسازی کامل فرآیند‌های ازدواج و طلاق

حسن بابایی، رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نشست با روسای کانون سردفتران ازدواج و طلاق سراسر کشور، با اشاره به مشکلات موجود در نظام‌نامه دفتر ثبت ازدو‌اج و طلاق تصریح کرد: پیشنهاد اصلاح نظام‌نامه و نقطه‌نظراتی که از سوی کانون سران دفاتر ازدواج و طلاق اعلام شده، مدنظر قرار گرفته شده است که در صورت تایید رییس قوه قضاییه ابلاغ می‌شود.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای کاهش طلاق و افزایش ازدواج، به تشکیل کمیته‌های پژوهش و برون‌سپاری اشاره و تصریح کرد: باید بعضی از امور را به دفاتر واگذار کرد. وی همچنین بازرسی میدانی دفاتر ازدواج و طلاق را امری مهم دانست و بر هوشمندسازی کامل فرآیند‌های ازدواج و طلاق و اصلاح سامانه تاکید کرد.

بازگشت طرح «نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس» به مجلس

هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: طرح «نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس» در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به وجود برخی ابهامات و ایرادات نسبت به آن، جهت اصلاح به مجلس محترم برگردانده شد.

بنا بر این گزارش،‌ طرح «نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس» یک بار در تاریخ ۱۶ آبان توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی اصلاح شده بود.

سراج معاون سیاسی رییس قوه قضاییه شد

قاضی «ناصر سراج» از سوی محسنی اژه‌ای به عنوان معاون سیاسی رییس قوه قضاییه منصوب شد. قاضی سراج پیش از این دادستان نظامی تهران بود و مسئولیت‌های مختلف قضایی از جمله مشاور ریاست قوه قضاییه، ریاست سازمان بازرسی کل کشور، عضو معاون دیوان عالی، معاون سیاسی- امنیتی دادستان کل کشور، معاون دادگستری و سرپرست محاکم کیفری و دادسرای جنایی تهران و قضاوت در پرونده‌های مهمی از جمله پرونده‌ فساد سه هزار میلیاردی در کارنامه وی به چشم می‌خورد.

ساختار معاونت سیاسی ریاست قوه قضاییه در زمان ریاست مرحوم آیت‌الله یزدی ایجاد شد. این پست پس از دوره مدیریتی آیت‌الله یزدی در دستگاه قضایی منحل شد که با انتصاب قاضی سراج از سوی محسنی اژه‌ای برای بار دیگر معاونت سیاسی رییس قوه قضاییه احیا گردید.

ادامه روند افزایشی قربانیان حوادث رانندگی در سال ۱۴۰۰

روند افزایشی تلفات حوادث رانندگی که از ابتدای سال جاری و در پی کاهش محدودیت های سفر و ممنوعیت های تردد ناشی از شیوع کرونا آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد به نحوی که در هفت ماهه امسال این افزایش به ۹.۲ درصد رسیده است.

سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد در هفت ماهه سال جاری ۱۰ هزار و ۲۶۶ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۹.۲ درصد بیشتر شده است. از کل درگذشتگان تصادفات، هشت هزار و ۲۹۰ نفر مرد و یک هزار و ۹۷۶ نفر زن بودند.

محکومیت ۳۱میلیارد ریالی برای قاچاق شیرخشک

مدیرکل روابط عمومی سازمان تعزیرات حکومتی از محکومیت ۳۱میلیارد ریالی برای قاچاق شیر خشک در استان خراسان جنوبی خبر داد. محسن عسکری گفت: با گزارش گمرک استان خراسان جنوبی در مورد اظهار خلاف واقع یک شرکت لبنیاتی، گزارش برای رسیدگی به شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات قاچاق کالا و ارز شهرستان بیرجند ارسال شد.

وی افزود: شعبه رسیدگی‌کننده پس از اخذ استعلام و احراز قاچاق شیرخشک، متهم را علاوه بر ضبط کالا به پرداخت مبلغ ۳۱ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم کرد.

بازداشت یکی از اعضای شورای شهر کرج

براساس اعلام روابط عمومی و ارتباطات دادگستری کل استان البرز، یکی از اعضای شورای شهر کرج به همراه شخصی دیگری که خارج از مجموعه شهرداری بوده به اتهام «تحصیل مال از طریق نامشروع» و «ادعای اعمال نفوذ برخلاف حق و مقررات قانونی» با دستور مقام قضایی از سوی اداره کل اطلاعات استان البرز بازداشت شدند.

بر اساس این گزارش، پرونده در جریان تحقیقات مقدماتی قرار دارد و متهمان نیز با صدور قرار تامین کیفری جهت تکمیل تحقیقات بازداشت هستند.

« تولی پرس» منحل شد

با اعلام دادگستری کل استان تهران، شرکت تولی پرس، که با نماد «شتولی» در بازار پایه نارنجی فرابورس فعالیت می‌کرد، منحل شد. علت انحلال «شتولی» عدم تشکیل مجمع فوق‌العاده صاحبان سهام، جهت خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت و همچنین شکایت از هیات مدیره این شرکت است. رای صادره تا ۲۰روز پس از ابلاغ، قابل تجدید نظر خواهی خواهد بود.

انتصاب رییس کل دادگستری و دادستان جدید تهران

طی احکامی از سوی حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رییس قوه قضاییه، علی القاصی مهر به عنوان رییس کل دادگستری تهران و علی صالحی به عنوان دادستان تهران منصوب شدند.

مقصران مرگ «مهشاد» و «ریحانه» مشخص شدند

 دادستان نقده مقصران حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران حوزه محیط زیست را که منجر به مرگ مهشاد کریمی خبرنگار ایسنا و ریحانه یاسینی خبرنگار ایرنا شد، معرفی کرد.

بر این اساس دادستانی نقده در مرحله تحقیقات مقدماتی به این نتیجه رسیده که مسئولان استانی اعم از مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌غربی، رییس محیط زیست شهرستان ارومیه و رییس ستاد احیای دریاچه ارومیه در استان در زمینه انتخاب اتوبوس مناسب برای خبرنگاران قصور کرده‌اند.

همچنین به گفته دادستان نقده با توجه به اینکه رسیدگی به این موضوع در صلاحیت دادسرای ارومیه است، پرونده به مرکز استان ارسال شده تا ادامه رسیدگی‌ها در ارومیه انجام شود. در دادسرای ارومیه مشخص می‌شود که میزان قصور چه اندازه بوده و آیا اتهام متوجه آنهاست یا نیست و در نهایت نتیجه پرونده در ارومیه مشخص می‌شود.

رسیدگی ویژه به پرونده‌ عاملان حادثه روز جمعه اصفهان

رییس کل دادگستری استان اصفهان از برخورد قاطع و بدون ملاحظه دستگاه قضایی با عاملان حادثه روز جمعه اصفهان خبر داد.

رییس کل دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه قطعاً دستگاه قضایی استان با جدیت و بدون هیچگونه ملاحظه وفق قانون با اینگونه افراد برخورد خواهد کرد، افزود: بر این اساس پرونده‌های قضایی برای عاملان این حادثه به صورت ویژه در دادسرای مرکز استان تشکیل و پس از انجام مراحل، تحقیقات قضایی با سرعت در شعب ویژه محاکم رسیدگی خواهد شد.

مدیرعامل دیوار به حبس قطعی محکوم شد

تیم دیوار خبر از تایید حکم مجازات زندان برای مدیرعامل دیوار داده و اعلام کرده علی رغم  پیگیری‌های حقوقی و قانونی متعدد، این حکم در دادگاه تجدیدنظر تهران تایید شده است. عنوان اتهامی این حکم «فراهم آوردن موجبات فساد و فحشاء از طریق جذب زنان تن‌فروش» است. تیم دیوار در بیانیه‌ای اعلام کرده آنها تلاش خود را می‌کنند تا این حکم توسط بالاترین سطح دستگاه قضایی نقض شود.