۰ نفر

معاون اول قوه قضاییه؛

رویکرد دستگاه قضایی اصلاح و بازاجتماعی کردن مجرمان و محکومان است

۲۳ آبان ۱۴۰۰، ۲۱:۰۹
کد خبر: 580814
رویکرد دستگاه قضایی اصلاح و بازاجتماعی کردن مجرمان و محکومان است

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به پیگیری پرونده‌های کثیرالشاکی از سوی رییس قوه قضاییه افزود: چه الزامی دارد که فرد را بازداشت می‌کنیم و بعد شکات را دعوت کرده تا ببینیم شکایت چه موضوعی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، آیین معارفه رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق، معاون اول قوه قضاییه برگزار شد.

در این مراسم غلامعلی محمدی به جای محمدمهدی حاج محمدی به عنوان رییس سازمان زندان‌ها معرفی شد.

حجت الاسلام والمسلمین مصدق معاون اول قوه قضاییه در این مراسم ضمن تبریک به مناسبت ولادت امان حسن عسکری (ع) بیان داشت: سازمان زندان‌ها یکی از مراکز تربیتی نسبت به برخی انسان‌ها است که ممکن است به هر دلیلی در اثر لغزشی در جایی به نام زندان اقامت کنند.

وی ادامه داد: دانشمندان حقوق جزا درباره اینکه هدف از مجازات چیست چهار هدف عنوان کردند، بر اساس مکاتب مختلف یک انتقام جویی و تشفی خاطر بزه دیده است که از قدیمی‌ترین اهداف مجازات همین است.

معاون اول قوه قضاییه یکی دیگر از اهداف مجازات بر اساس مکاتب را مختلف سزادهی یا مکافات دانست و افزود: کانت که ار سردرمداران و طرفداران مکتب نوین عدالت محور است معتقد است هرکسی که مرتکب جرم شد حتماً باید مجازات ببیند حال چه دیگری عبرت بگیرد یا خیر و اصلاً ربطی به اصلاح ندارد.

وی تصریح کرد: برخی‌ها بر اساس مکاتب خود، ارعاب را هدف از مجازات می‌دانند و برخی اصلاح و بازاجتماعی شدن مرتکب را هدف می‌دانند.

حجت الاسلام والمسلمین مصدق تصریح کرد: در مکتب اسلام یکی از اهداف بسیار مهم مجازات به ویژه از نوع حبس موضوع بازاحتماعی شدن مرتکب و اصلاح و درمان مریض است.

معاون اول قوه قضاییه تاکید کرد: از سال ٩٢ به بعد اگر دقتی در قوانین شکلی و ماهوی داشته باشیم کاملاً مشخص است که رویکرد قانون جزایی ایران به سمت اصلاح مجرمان آمده است که با این رویکرد فرد مجازات می‌شود.

معاون اول قوه قضاییه افزود: در سال ٩٢ بازداشت موقت الزامی از قانون ما حذف شد و امروز تاکید ریاست قوه قضاییه بر این باور است تا جای ممکن فرد بازداشت نشود، ممکن است فرد وقتی بازداشت می‌شود آثار مخرب داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مصدق با اشاره به پیگیری پرونده‌های کثیرالشاکی از سوی رییس قوه قضاییه افزود: چه الزامی دارد که فرد را بازداشت می‌کنیم و بعد شکات را دعوت کرده تا ببینیم شکایت چه موضوعی است.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: اگر می‌بینیم وضعیت پرونده به گونه‌ای است که شاید در آینده لغزشی صورت گیرد فرد را صدا کنید و مهلت دو تا سه ماهه دهید و بگویید وضعیتتان را در مورد این پرونده روشن کنید.

حجت الاسلام والمسلمین مصدق ادامه داد: من موافقم تا یک اختیار قضایی به رییس سازمان زندان‌ها درباره نهادهای ارفاقی داده شود به عنوان مثال فردی به شش سال حبس محکوم شده و ما می‌گوییم چنانچه یک سوم حبس را تحمل کرد می‌تواند از نهاد ارفاقی آزادی مشروط یا تعلیق مجازات بهره‌مند شود که در اینجا چه ایرادی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین مصدق گفت: آقای حاج محمدی نیروی مخلص و جهادی بودند، وی مامور به خدمت در سازمان زندان‌ها بودند که سمت قضایی وی معاون رییس کل دادگستری است و با همان سمت ارایه خدمت خواهند کرد.

وی بیان داشت: آقای محمدی نیز سال‌ها با موضوع زندان و زندانبانی عجین بودند و انتظار آن است با همکاری همکارانشان، سازمان زندان‌ها را به جایی که مدنظر حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری است برسانند.

حاج محمدی نیز در این آیین ضمن خیرمقدم به حاضرین و مدیران استانی که به صورت ویدئوکنفرانس در این جلسه حضور دارند و تبریک میلاد امام حسن عسکری (ع) اظهار کرد: پارسال بدون مطالعه دقیق و عمیق عرض کردم که نقشه راه در زندانبانی معلوم است؛ اما امسال بعد از یک مطالعه دقیق و شناخت عمیق‌تر عرض می‌کنم که میزان موفقیت مدیران سازمان زندان‌ها به میزان موفقیت آن‌ها در نزدیک کردن زندان‌ها به آن الگوی مترقی ترسیم شده از سوی امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری است.

رییس سابق سازمان زندان‌ها خاطرنشان کرد: تلاش ما این بود که زندان‌ها را از محلی برای نگهداری و نگهبانی به محلی برای آموزش و تربیت تبدیل کنیم و لذا لازم بود در این خصوص گفتمان سازی صورت گیرد و اقدامات صورت گرفته، مقدمه کار بود.

وی اظهار کرد: برای پیگیری و تحقق این آرمان مبارک و آرزوی متعالی حتماً باید در چند جبهه چند اتفاق به طور همزمان رخ می‌داد. اول اینکه از سوی مردم و نخبگان باید همه به کمک سازمان زندان‌ها بیایند و به همین خاطر تاکید و تلاش کردیم که از ظرفیت‌های مردمی استفاده کنیم.

حاج محمدی عنوان کرد: جبهه دیگر، مسئولان ما در خارج از قوه قضاییه و سازمان زندان‌ها هستند که باید باور کنند برای فرزند ناخلف خانواده هم باید هزینه شود.

رییس سابق سازمان زندان‌ها اظهار کرد: جبهه دیگر، قضات عزیز ما هستند که انصافاً اگر عرض می‌کنیم مجازات برای اصلاح، تربیت و درمان است، حتماً به این معنا قاضی ما نیز طبیب می‌شود و باید باور کند که طبیب است که اگر نسخه حبس را تجویز می‌کند نمی‌تواند بیمار را رها کند.

حاج محمدی در ادامه تصریح کرد: جبهه دیگر، زندانبانان عزیز هستند که باید باور کنند برای تحقق این آرمان نمی‌توانند فقط نگهبان باشند و حتماً باید مربی و آموزگار باشند.

وی در ادامه بر اهمیت نقش اقدامات رسانه‌ای در سازمان زندان‌ها تاکید کرد و گفت: جنگ رسانه‌ای و عملیات روانی دشمن موضوعی است که باید بر آن واقف بود و نمی‌توان از تلاش رسانه‌ای دشمن غافل شد؛ چرا که دشمن سعی دارد القا کند که مظهر ظلم و بی تفاوتی نظام اسلامی همین زندان هاست.

حاج محمدی عنوان کرد: در این مدت کوتاه تلاش‌هایی انجام شد، اما کار روی زمین مانده زیاد است و فاصله ما هم تا آن جایگاه مد نظر امام و رهبری زیاد است.

رییس سابق سازمان زندان‌ها با اشاره به فرصتی که برای خدمت در سازمان زندان‌ها نصیب وی شد، به تشریح شاخصه‌های خدمت در این سازمان پرداخت و گفت: لازم است که این فرصت‌های خدمت را غنیمت بدانیم و قدر آن را بدانیم. ما عهد بستیم از زیر بار مسئولیت شانه خالی نکنیم و برای انقلاب خرج شویم؛ اما می‌خواهم یک سپاسگزاری عمیقی از ریاست قوه قضاییه داشته باشم که این بار سنگین را از دوش ما برداشتند و برای آقای محمدی آرزوی توفیق دارم.

وی در پایان گفت: واقعیت این است که در سنگر ماندن مهم است و در کدام سنگر ماندن مهم نیست.

غلامعلی محمدی، رییس سازمان زندان‌ها نیز در این آیین ضمن تبریک میلاد امام حسن عسگری (ع) اظهار کرد: در ابتدا لازم می‌دانم از حسن اعتماد ریاست قوه قضاییه تشکر کنم و امیدوارم با بهره‌گیری از رهنمودهای ایشان و جدیت همکاران بتوانم پاسخگوی این اعتماد باشم.

رییس سازمان زندان‌ها اظهار کرد: معاون اول قوه قضاییه در علم و تدبیر زینت‌القضات است و از نقش بی بدیل ایشان در اقدامات تحولی قوه قضاییه و رویکردهای اخیر ایشان که بر هیچ‌کس در قوه قضاییه پوشیده نیست، تشکر می‌کنم.

وی اظهار کرد: آقای حاج محمدی به عنوان یک قاضی مخلص، انقلابی، ولایی و جهادی هستند و به عنوان الگو، مد نظر بنده قرار دارند.

محمدی در ادامه گفت: کارهای بسیار خوبی در سازمان زندان‌ها انجام شده؛ کمااینکه در ادوار گذشته ریل گذاری‌های خوبی صورت گرفته و ما اهتمام داریم تا بخشی از اقداماتی که در راستای منویات ریاست قوه قضاییه است را دنبال و عملیاتی کنیم.

رییس سازمان زندان‌ها بیان کرد: متعاقب قانون سازمان زندان ها، تحقق برنامه‌های اصلاحی و تربیتی در زمزه مهم‌ترین وظایف سازمان است و از طرفی مهم‌ترین هدف مجازات اصلاح و تربیت است.

وی عنوان کرد: بدیهی است انجام این مهم مستلزم فراهم کردن بسترهای لازم است و یکی از بسترها فراهم کردن زمینه‌های حرفه آموزی و اشتغال مددجویان است که نسبت به آن خوب توجه شده و آمارها حکایت از این دارد که این موضوع بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

محمدی خاطرنشان کرد: بستر دوم، طبقه بندی علمی زندان هاست؛ هویت آدمی وابسته به روح و نفس است و اگر می‌خواهیم منویات مقام معظم رهبری را در این زمینه که فرمودند که زندان‌ها به آموزشگاه نیکی تبدیل شود، جامه عمل بپوشانیم، باید روی این نکته متمرکز شود.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم جلوگیری از جرم‌زا بودن محیط زندان گفت: باید تلاش کنیم که مجازات حبس کارکرد اصلاحی خود را پیدا کند.

محمدی تاکید کرد: طبقه‌بندی دقیق زندانیان و طبقه‌بندی علمی زندان‌ها می‌تواند برای تحقق این هدف و برنامه اساسی حائز اهمیت باشد.

رییس سازمان زندان‌ها گفت: نکته دیگر این است که همه دوستانی که در حوزه حقوق، تجاربی دارند می‌دانند که علم اداره زندان‌ها یکی از زیرشاخه‌های کیفرشناسی است و اهتمام ما این است که زندان‌ها مبتنی بر اصول علمی اداره شود و قواعد استاندارد را عملیاتی و اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: باید توجه ویژه‌ای به رعایت حقوق زندانیان و کرامت آن‌ها داشته باشیم.

محمدی اظهار کرد: در اوایل انقلاب زندانبانان دیداری با امام داشتند که امام به این نکته اشاره می‌کنند با زندانیان رفتار اسلامی و انسانی صورت گیرد. ما پیروی آن فقه غنی اسلامی هستیم که اگر محکومی را پای چوبه دار می‌برند حق توهین به او را نداریم و توهین کننده مستوجب تعزیر است.

محمدی با تاکید بر لزوم توجه به خانواده‌های نیازمند زندانیان گفت: این موضوع یکی از برنامه‌های ماست؛ چرا که یکی از اصول، اصل شخصی بودن مجازات است و بر این اساس زندانی باید تاوان جرم را پس دهد. تمام اهتمام خود را باید به کار گیریم تا خانواده‌های نیازمند زندانیان مجازات نشوند.

رییس سازمان زندان‌ها در ادامه گفت: موضوع اجرای سیاست‌های کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و استفاده از جایگزین‌های مجازات تکلیف ماست و مکلف به اجرای این برنامه‌ها هستیم؛ اما جان کلام در این نکته است که اجرای این سیاست قضایی باید هدفمند باشد.

وی در ادامه گفت: نباید در اجرای این سیاست به نحوی عمل شود که منجر به لوث شدن مجازات شود.

وی با بیان اینکه ما در قبال حقوق جامعه مسئول هستیم، گفت: باید اقدامات، تضمین کننده رعایت حقوق جامعه باشد و نباید از آن غافل بود.

محمدی اظهار کرد: همه این اقدامات توسط منابع انسانی سازمان زندان‌ها صورت خواهد گرفت و لذا یکی از برنامه‌های خاص بنده توجه ویژه به منابع انسانی، نگاهداشت، آموزش و مسائل معیشتی آن‌هاست.

وی در پایان بر لزوم تعامل مثبت و هدفمند با دادگستری و نهادهای ذی ربط تاکید کرد.

گفتنی است در پایان حکم انتصاب غلامعلی محمدی از سوی حجت الاسلام والمسلمین مصدق معاون اول قوه قضاییه به وی اهدا شد و از زحمات حاج محمدی نیز تقدیر تشکر به عمل آمد.