۰ نفر

رییس شوراهای حل اختلاف؛

تلاش‌ ها برای اخذ رضایت از خانواده غزاله شکور ادامه دارد

۱۸ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۵۱
کد خبر: 579173
تلاش‌ ها برای اخذ رضایت از خانواده غزاله شکور ادامه دارد

رییس مرکز توسعه شوراهای حل اختلاف کشور از ادامه تلاش‌ها برای اخذ رضایت از خانواده غزاله شکور برای عدم قصاص آرمان عبدالعالی خبر داد و در عین حال از کسانی که به دنبال اخذ رضایت هستند خواست به گونه‌ای عمل کنند که به خانواده مقتول ظلم نشود.

اقتصاد آنلاین - عاطفه حسینی؛  حجت‌الاسلام هادی صادقی در نشست خبری امروز که به مناسبت سالروز تاسیس شوراهای حل اختلاف برگزار شد، با اشاره به تاریخچه تاسیس شوراها با دستور مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی تصریح کرد: در حال حاضر زمان رسیدگی در شوراها به ۳۰ روز رسیده است و البته رسیدگی به برخی پرونده‌ها بیشتر و برخی هم کمتر طول می‌کشد.

وی با بیان اینکه ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار پرونده در سال توسط شوراها رسیدگی می‌شود، این میزان را معادل ۴۶ درصد کل پرونده‌های ورودی به قوه قضاییه برشمرد و افزود: حدود ۳۲ درصد در سال ۹۹ صلح و سازش داشته‌ایم. در ۶ ماهه اول امسال نیز میزان صلح و سازش افزایش یافته و به ۳۸ درصد رسیده است. در این صورت می‌توان گفت بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار پرونده به سازش می‌رسد. همین الان در ۶ ماهه اول سال ۷۰۰ هزار پرونده منتهی به سازش شده است.

رییس مرکز توسعه شوراهای حل اختلاف کشور در بخش دیگری از این نشست اظهار کرد: از امروز فراخوان جذب داور و میانجی‌گر را خواهیم داشت و آزمون برگزار خواهیم کرد. این امر اقدام مبارکی است و بحمدالله در مسیر توسعه قرار داریم.

صادقی در پاسخ به سوالی درباره آماری از اخذ رضایت در پرونده‌های قتل نیز خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ حدود ۵۹۰ مورد قصاص منجر به اخذ رضایت توسط شوراهای حل اختلاف شده و ان‌شاءالله با رشدی ۱۰ درصدی تا آخر سال مواجه خواهیم بود. قصاص حق اولیای دم است. ما بر دست و دامان صاحبان خون و خانواده‌های مقتولان بوسه می‌زنیم و از آنان می‌خواهیم تا آنجا که می‌توانند برای شادی ارواح کسانی که به قتل رسیده‌اند از خون قاتل بگذرند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره آخرین تلاش‌ها برای اخذ رضایت در پرونده قتل  غزاله شکور (دختر ۱۹ ساله‌ای که در سال ۹۲ به دست آرمان کشته‌ شده است)، گفت: پرونده غزاله شکور پرونده‌ای است که سیری طولانی را طی کرده و تمام تلاش نیک‌خواهان این بوده که ضمن احترام به حق خانواده مقتوله و تایید اینکه آنها عزیزشان را از دست داده‌اند، تلاش شود تا شاید رضایت خاطر بدست آید و از قصاص صرف نظر کنند. این امر همچنان جریان دارد و با هماهنگی دادستانی تهران، ستاد ملی صبر و دبیر محترم ستاد صبر جناب آقای  محبی و سایر خیرخواهان و ... در هفته آینده هم ادامه خواهد داشت.

وی در عین حال تاکید کرد: نباید فضای رسانه‌ای را به سمتی ببریم که به یک طرف موضوع ظلم شود. نباید به خانواده مقتول فشار روانی وارد کرد. باید همدردی کنیم. کسانی که دوست دارند رضایت بگیرند، باید خواهش کنند و بدون فشار روانی این کار صورت گیرد. به هر حال در این موارد اگر صلح کنند، برای خود آنها و جامعه بهتر است و ان‌شاءالله این ماجرا هم ختم به خیر شود.