۰ نفر

معاون قوه قضاییه: نباید کار به جایی برسد که کودکی به خاطر لقمه نانی مرتکب خلاف شود

۱۴ آبان ۱۴۰۰، ۱۱:۵۶
کد خبر: 577836
معاون قوه قضاییه: نباید کار به جایی برسد که کودکی به خاطر لقمه نانی مرتکب خلاف شود

معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه گفت: نباید وضعیت به جایی بینجامد که کودکی برای لقمه نانی، سرپناهی و ... سرقت کرده و یا تخلفی را مرتکب شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از   ایسنا،  نورالله قدرتی شامگاه ۱۳ آبان ماه در اختتامیه کارگاه «نظام عدالت برای اطفال و نوجوانان با تاکید بر کودکان مهاجر و پناهنده» در کرمان اظهار کرد: ۷۹ مصوبه درمورد حقوق کودک و ۳۳۰ مصوبه درمورد اتباع و مهاجرین در دو جلد کتاب جمع آوری شده وجود دارد.

وی افزود: باید کارگاه نظام عدالت برای اطفال و نوجوانان با تاکید بر کودکان مهاجر و پناهنده به رعایت بیشتر حقوق این قشر بیانجامد زیرا اطفال و نوجوانان سنگ بنای جامعه هستند که باید به آن توجهی خاص و ویژه کرد.

قدرتی تاکید کرد: باید به وضعیت جسمانی، روحی، ذهنی، اخلاق، تغذیه و تربیت اطفال و نوجوانان توجه ویژه ای شود.

معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه با بیان اینکه تکلیف اصلی برای صیانت و شخصیت اطفال و نوجوانان و رشد و تعالی آنها روی دوش والدین است، تاکید کرد: مسئولیت‌های والدین، تکلیف حکومت‌ها، مسئولان و سازمان‌های مربوطه را نفی نمی‌کند و نه تنها سازمان‌ها بلکه تک تک افراد جامعه در این زمینه وظیفه دارند.

وی تصریح کرد: نباید وضعیت به جایی بینجامد که کودکی برای لقمه نانی، سرپناهی و ... سرقت کرده و یا تخلفی را مرتکب شود و یا کودکی چنان در جامعه رها شود که عده‌ای طمع کرده و از او در بحث سرقت، تکدی‌گری، قاچاق و ... سوءاستفاده کنند.

قدرتی افزود: عمده وظایف در حوزه اطفال و نوجوانان از جمله در زمینه تحصیل، امنیت و ... در دست نهادهای اجرایی است و در این زمینه اعتبارات نیز در اختیار آنها قرار دارد اما اگر دستگاه قضایی جدی به میدان آید و از قدرت قلم خود به جا، به موقع، قاطعانه و شجاعانه استفاده کند می تواند زمینه ای را فراهم کند که حقوق کودکان در جامعه هر چه بیشتر حفظ شود.

معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه گفت: دادستان‌ها و روسای حوزه‌های قضایی باید جایگاه خود برای حفظ حقوق اطفال و نوجوانان را جدی بگیرند زیرا سرنوشت آینده کشور به دست همین نوجوانان و جوانان است.

وی افزود: جهان بشریت بعد از جنگ.های جهانی اول و دوم به موضوع کودکان توجه ویژه‌ای کرده و بیشتر قوانین این حوزه در این بازه زمانی مصوب شده است، هر چند که در اجرای آن اقدام قابل توجهی انجام نشده است.