۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

مروری بر اخبار حقوقی هفته گذشته

۲۴ مهر ۱۴۰۰، ۱۷:۲۹
کد خبر: 572011
مروری بر اخبار حقوقی هفته گذشته

تصمیم نهایی مجلس درباره نحوه جذب وکیل، احضار یکی از وزای دولت پیشین به دادسرا و همچنین متهم شدن رییس‌جمهوری برزیل به جنایت علیه بشریت، از جمله اخبار حقوقی هفته گذشته بودند.

اقتصاد آنلاین - عاطفه حسینی؛ مهم‌ترین اخبار حقوقی و قضایی در هفته‌ای که گذشت را در ادامه می‌خوانیم:

تمدید استجازه رهبر انقلاب درباره دادگاه‌ های ویژه مفاسد اقتصادی

سخنگوی قوه قضاییه درباره روند ادامه کار محاکم با توجه به پایان استجازه مقام معظم رهبری برای محاکم ویژه مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت که این استجازه اعتبار دارد و مهلت آن تمدید شده است. ذبیح‌الله خداییان همچنین افزود: طرح اصلاح قانون مبارزه با اخلال‌گران در نظام اقتصادی به مجلس تقدیم شد که این طرح در کمیسیون قضایی نهایی شده است و در دستور صحن علنی مجلس است.

آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه برگزار شد

آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه سال۱۴۰۰ صبح روز گذشته، ۲۳مهر در ۶۰ شهر کشور برگزار شد. پذیرفته‌شدگان مرحله تستی برای شرکت در مصاحبه علمی-شفاهی دعوت می‌شوند.

نجات ۳۶ نفر از قصاص توسط اولیای دم

علی رستمی، مدیر کل زندان‌های استان تهران طی بازدید از ندامتگاه زنان استان تهران اظهار داشت: با توجه به برنامه‌های تدوین شده سازمان زندان‌ها، عوامل محیطی و اجرای برنامه‌های پیشگیری از بیماری در زندان‌ها اهمیت بالایی دارد، بنابراین باید به مقوله بهداشت و حفظ سلامتی زندانیان اهتمام ویژه‌ای داشت.

مدیر کل زندان‌های استان تهران همچنین خبر داد: از ابتدای سال جاری، با تلاش مددکاران و کمک‌های نیکوکاران، اولیای دم با بخشش و اعلام رضایت، به ۳۶ نفر زندگی دوباره‌ای بخشیده‌اند.

ماجرای تیراندازی به سه زن در اصفهان

در پی انتشار اخباری درباره آسیب‌دیدن زنان اصفهانی بر اثر تیراندازی و آزادی متهم پرونده، رییس کل دادگستری استان اصفهان توضیحاتی را ارائه کرد.

رییس شورای عالی قضایی اصفهان در این باره گفت: در تحقیقات صورت‌گرفته، اعتیاد متهم به مواد مخدر صنعتی تایید و مشخص می‌شود وی با استفاده از سلاح ساچمه‌ای اقدام به تیراندازی به سه خانم کرده است.

وی افزود: فقط یک نفر از آن سه نفر به پزشکی قانونی مراجعه کرده و طبق نظر پزشکی قانونی جراحت وارده به این فرد از نوع جراحت دامیه و جزئی بوده است.

رییس کل دادگستری استان اصفهان خاطرنشان کرد: متهم قریب به دو ماه بازداشت موقت بوده و تحقیقات مفصل و کاملی در این زمینه صورت گرفته است. پس از تکمیل تحقیقات و رفع ابهامات پرونده، به موجب قانون قرار وی به وثیقه تبدیل و با قرار تامین کیفری مناسب آزاد شده است.

احضار و تفهیم اتهام به آذری جهرمی

هفته گذشته سخنگوی قوه قضاییه بدون نام‌بردن از محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات گفت که وی به دادسرا احضار شده است.

ذبیح‌الله خداییان در این‌ باره گفت: در خصوص وزیر سابق ارتباطات، با شکایت جمعی از مردم و چند دستگاه اجرایی به اتهام نشر اکاذیب با قصد تشویش اذهان عمومی، استنکاف از دستور قضایی و استنکاف از اجرای اوامر حکومتی مقامات قانونی، پرونده‌ای در دادسرای فرهنگ و رسانه تشکیل شده است.

وی افزود: این فرد احضار و تفهیم اتهام شده و با قرار تامین کیفری آزاد شده است.

تصمیم نهایی مجلس درباره نحوه جذب وکیل

پس از بحث و بررسی‌های فراوان در مجلس شورای اسلامی، نمایندگان نهایتا تصمیم خود را درباره نحوه جذب وکیل اتخاذ کردند. نمایندگان مجلس با رای به مواد ۴،۵ و ۶ طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار از حوزه مشاغل حقوقی رفع انحصار کردند.

بر این اساس دیگر انحصار و ظرفیت‌گذاری در مشاغل وکالت، سردفتری و کارشناسان رسمی وجود نخواهد داشت. همچنین نمایندگان با امکان اخذ پروانه وکالت بدون آزمون برای نمایندگان مجلس و قضات نیز مخالفت کردند.

سفر دادستان کل کشور به ارمنستان

دادستان کل کشور، سه شنبه 20ام مهرماه در صدر هیئتی از مسئولان قوه قضاییه، با استقبال سفیر کشورمان در ایروان و معاون دادستان جمهوری ارمنستان وارد این کشور شد.

حجت‌الاسلام منتظری ضمن دیدار با آرتور داوتیان دادستان کل ارمنستان، سفرهای متقابل مسئولان قضایی دو کشور را فرصت مناسبی برای گسترش و تعمیق روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف دانست.

دادستان‌های کل ایران و ارمنستان، موضوع وضعیت رود ارس، حقوق مردم حوضه آبریز رودخانه و ادامه تلاش‌ها برای نهایی‌کردن راه‌حل‌های رفع آلودگی رود در داخل خاک ارمنستان را بطور ویژه مورد بررسی قرار دادند.

ثبت ازدواج در کشور، الکترونیکی شد

ثبت الکترونیکی ازدواج، از 19ام مهرماه در سراسر کشور فعال و دفاتر ثبت سنتی ازدواج حذف شد.

در همین رابطه علی مظفری رییس کانون سردفتران ازدواج و طلاق گفت: با ثبت الکترونیکی ازدواج، بعد از امضای سند ازدواج، اثر انگشت زوجین در سامانه ثبت خواهد شد و سند ازدواج در اختیار زوجین قرار می‌گیرد.

تکذیب خروج ایران از کنوانسیون حقوق کودک

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری با تکذیب خروج ایران از پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک گفت: مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک یکی از فعال‌ترین مراجع ملی کنوانسیون‌های حقوق کودک سازمان ملل است و در دولت سیزدهم فعال‌تر از قبل در عرصه‌های ملی و بین‌المللی حضور خواهد داشت.

رییس‌جمهوری برزیل به جنایت علیه بشریت متهم شد

دیوان بین‌المللی کیفری ژائیر بولسونارو، رییس جمهوری برزیل را به دلیل نقش چالش‌برانگیزش در تخریب جنگل‌های آمازون، به جنایت علیه بشریت متهم کرد. این اولین پرونده‌ای است که در قالب آن، ارتباط جنگل‌زدایی با از دست رفتن زندگی به وضوح مورد توجه قرار می‌گیرد.

پیش از این ۳ شکایت از سوی رهبران قبایل بومی علیه بولسونارو در دیوان بین‌المللی کیفری مطرح شده بود و به تازگی یک گروه از کنشگران عدالت زیست محیطی اتریشی شکایت جدیدی را ثبت کردند و خواستار رسیدگی قضایی به پرونده بولسونارو و دولت وی به دلیل اقدامات مرتبط با تاثیر منفی تغییرات اقلیمی در سراسر جهان شدند.