۰ نفر

دادستان کل کشور خطاب به پلیس: جامعه باید امن باشد، نه امنیتی

۱۷ مهر ۱۴۰۰، ۲۲:۴۵
کد خبر: 569823
دادستان کل کشور خطاب به پلیس: جامعه باید امن باشد، نه امنیتی

دادستان کل کشور با بیان اینکه نیروی انتظامی امروز خدمات بسیار ارزنده‌ای در تولید، حفظ و توسعه امنیت ارائه می‌دهد و ما قدردان تلاش ها هستیم، بر لزوم تولید و توسعه امنیت مردم‌پایه تاکید کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، محمد جعفرمنتظری در دهمین گردهمایی موسسات حفاظتی و مراقبتی مرکز انتظامی پلیس پیشگیری ناجا اظهار کرد: هفته نیروی انتظامی را به همه عزیزانی که در رده‌های گوناگون این نیروی پرافتخار و بااقتدار خدمت می کنند، از فرماندهان گرانقدر تا سربازان جان برکف در مرزها تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

وی با بیان اینکه اهمیت امنیت برای یک جامعه و مردم یک موضوع غیرقابل تردید است، بیان کرد: امنیت، محور و پایه اصلی پیشرفت و توسعه همه‌جانبه است. در همه عرصه‌های زندگی، امنیت حرف اول را می‌زند، به طوری که اگر امنیت نباشد، اقتصاد، پیشرفت، رفاه، آسایش و ... نیست.

دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه باید قدر امنیت را دانست، اظهار کرد: مردم باید قدر امنیت را بدانند. اگر پیشرفت اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی، اجتماعی، علمی و در یک کلام توسعه همه‌جانبه می‌خواهیم باید بدانیم که همه اینها در زیر سایه امنیت محقق می‌شود.

منتظری اضافه کرد: امنیت به سه بعد فردی، اجتماعی و ملی تقسیم می‌شود و نکته حائز اهمیت برای دستگاه‌های امنیتی و انتظامی این است که جامعه امنیت می‌خواهد، اما جامعه نباید امنیتی شود. بین این مفهوم که در جامعه امنیت برقرار کنیم یا جامعه امنیتی بسازیم تفاوت بسیار است.

دادستان کل کشور با بیان اینکه جامعه امن دارای شاخصه‌ها و ویژگی‌هایی است، خاطرنشان کرد: تلاش برای پیشگیری از جرم، تخلفات و ناامنی، موضوعی است که در قانون اساسی جزء تکالیف و وظایف نیروهای نظامی، انتظامی و اطلاعاتی و همچنین دستگاه قضا مشخص شده است.

این مقام عالی قضایی با بیان اینکه نیروهای انتظامی، نظامی و اطلاعاتی به عنوان ضابط در بحث امنیت و پیشگیری از جرم نقش غیرقابل انکاری دارند، بر لزوم توسعه امنیت در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و اخلاقی تاکید کرد و افزود: توسعه امنیت در ابعاد گوناگون باید به صورت هماهنگ حرکت کند یعنی اگر در حوزه اقتصاد، امنیت می‌خواهیم، باید در حوزه اجتماعی، اخلاقی و ... نیز به دنبال تامین امنیت باشیم.

دادستان کل کشور با اشاره به دستاوردهای پلیس در حوزه‌های مختلف بر لزوم توجه به امنیت مردم‌پایه تاکید کرد و افزود: اجرای طرح «پلیس‌یار» می‌تواند به توسعه امنیت مردم‌محور کمک کند.